فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصرخودرو»

۹ حقیقتی که احتمالا از تویوتا GT۸۶ نمی‌دانستید

عصر خودرو- GT۸۶ خودرو شگفت‌انگیزی است که سال ۲۰۱۱ در نمایشگاه توکیو رونمایی شد و به فاصله یک سال، با همکاری مشترک تویوتا و سوبارو به تولید رسید. ساخته تویوتا، بیشتر از نسخه سوبارو که با نام BRZ تولید می‌شود، فروش رفت و محبوبیت بیشتری را تجربه کرد.

۹ حقیقتی که احتمالا از تویوتا GT۸۶ نمی‌دانستید
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، برخلاف خودروهای اسپرت دیگر که هدفشان ثبت سرعت بالاست، هدف GT86، القای حس ناب رانندگی  به راننده است. این ساخته هیجان‌ساز تویوتا، در قالب مدل‌های 2013 تا 2015 توسط ایرتویا در کشورمان عرضه شد اما بنابه دلایلی، از سبد محصولات این شرکت کنار رفت و هنوز برنامه‌ای برای عرضه فیس‌لیفت جدید آن در بازار کشورمان ارائه نشده. اما به بهانه ورود نمونه فیس‌لیفت GT86 به کشور‌ که البته صرفا جهت نمایش در شوروم مرکزی ایرتویا وارد شده، می‌خواهیم نگاهی داشته باشیم به 9 حقیقت خواندنی از GT86 که احتمالا نمی‌دانستید.

    1- این خودرو از نسل‌های پیشین خودرو‌های اسپرت تویوتا یعنی GT2000 و AE86 الهام گرفته شده است که در زمان خود، جزء خودروهای سریع تویوتا محسوب می‌شدند. GT2000 در فیلم You Only Live Twice جیمز باند حضور داشت که اولین و آخرین حضور تویوتا در این سری فیلم‌ها بود.

    2- T86 کوچک‌ترین غربیلک فرمان را در بین محصولات تویوتا دارد. قُطر این غربیلک در نسل پیشین 14.4 اینچ بود که تقریبا هم اندازه رینگ یک پراید است، اما تویوتا پا را فراتر گذاشته و در نسل جدید، آن را کمی کوچک‌تر کرده و ‌ به 14.25 اینچ رسانده است.

    3- 86 صرفا یک نام برای این خودرو محسوب نمی‌شود زیرا قُطر خروجی‌های لوله اگزوز، قطر سرسیلندر و کورس پیستون‌های آن برابر با 86میلی‌متر است.

    4- لوگو GT86 که در مرکز فرمان، پشت ماشین، کنار خودرو و داخل چراغ‌های جلو حک شده، مانند رد لاستیک یک خودرو در حال پاوراسلاید است. اگر به دقت به مرکز لوگوی این خودرو نگاه کنید، شیار‌های عدد 8 و 6، کج‌بودن آنها و دنباله‌دار‌بودن این شیار‌ها از بالا شبیه به رد لاستیک‌های یک خودرو در حالت دریفت است.

    5- در طراحی داخلی و خارجی این خودرو سعی شده از المان حرف T استفاده شود. این المان را می‌توان در طراحی جلوپنجره خودرو، طرح کلی داشبورد، مه‌شکن مرکزی عقب، دستگیره رودری و ... پیدا کرد.

    6- GT86 مانند خودروهای اسپرت کلاسیک از یک پیشرانه 4 سیلندر باکسر تنفس طبیعی (با چیدمان تخت سیلندر‌ها) استفاده می‌کند که در جلو خودرو قرار گرفته است و نیرو از گیربکس به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود.

    7- لاستیک‌های استفاده شده در GT86 مشابه همان لاستیک‌هایی هستند که در پریوس استفاده شده. علت انتخاب این لاستیک‌ها برای یک خودرو اسپرت، چسبندگی کم آن به مسیر در مقایسه با دیگر لاستیک‌هاست. در نتیجه، با این لاستیک به‌راحتی می‌توانید تعادل خودرو را بر هم زده، یک دریفت جانانه بزنید.

    8- از سال 2012 تا به امروز تویوتا توانسته نزدیک به 200 هزار دستگاه از این خودرو در سطح جهان به فروش برساند.

    9- سقف این تویوتا فقط 0.65 میلی‌متر ضخامت دارد، اما در دوسمت سقف، دو برآمدگی با اختلاف سطح 65میلی‌متری به نسبت بخش مرکزی سقف وجود دارد که اجاره می‌دهد راننده و سرنشین از کلاه ایمنی هم در صورت نیاز استفاده کنند.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم