فونیکسریمکسبهتام

تبدیل منابع ریالی به کالای با دوام

عصر خودرو- بازار خودرو در یک هفته اخیر شاهد افزایش قیمت شدیدی بوده است. این افزایش قیمت دلایل گوناگونی دارد. خودرو به‌عنوان کالایی که ارزبری دارد، با تغییر نرخ ارز و ایجاد تلاطم در بازار ارز، ابتدا تولید آن و در مرحله بعد عرضه و بازار آن دچار تلاطم می‌شود. بنابراین با توجه به نوسانات نرخ ارز، بازار خودرو به‌عنوان بازار ثانویه، دچار نوسان شد. البته در کنار افزایش نرخ ارز، عوامل دیگری هم سبب شد تا دامنه این نوسانات گسترده‌تر شود.

تبدیل منابع ریالی به کالای با دوام
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، خروج ایالات‌متحده آمریکا از برجام، را می‌توان سرآغازی بر این عوامل دانست. با خروج ایالات‌متحده آمریکا، بازارهای داخلی نسبت به این مساله واکنش منفی نشان دادند و شاهد ایجاد موج جدیدی از نوسان در این بازارها بودیم. تبعا بازار خودرو هم به این مساله واکنش منفی نشان داد. بازار خودرو که در پسابرجام خود را آماده می‌کرد تا شاهد حضور گسترده خودروهای پسابرجامی باشد، با خروج آمریکا از این توافق‌نامه، دچار تردید شد. تردید‌های موجود در بازار، با بیانیه‌ای که شرکت پژو سیتروئن به‌عنوان یکی از شرکای اصلی صنعت خودرو در ارتباط با تعلیق فعالیت‌های خود در ایران منتشر کرد، وارد فاز تازه‌ای شد.

    این بیانیه سبب شد تا بی‌اعتمادی نسبت به حضور خودروهای پسابرجامی در بازار ایران و در کنار آن مشکلاتی همانند آنچه در سال 91 برای صنعت خودروی کشور ایجاد شد، به‌وجود آید. البته نمی‌توان از نظر دور داشت که عرضه کم خودرو از سال گذشته از سوی خودروسازان، در شرایطی که بنگاه‌های خودروساز به‌عنوان طرف عرضه باید با تعرفه‌های مناسب بازار را به ثبات برسانند، تاثیر منفی خود را بر بازار گذاشته است.

    به این ترتیب مهم‌ترین عاملی که سبب شده تا بازار خودرو در هفته اخیر دچار نوسانات شدید شود، بی‌اعتمادی مردم به شرایط اقتصادی کشور است. این بی‌اعتمادی سبب می‌شود تا مردم تلاش کنند منابع ریالی خود را به کالاهای با دوام تبدیل کنند. بنابراین خودرو به‌عنوان یک کالای بادوام مورد توجه مردم قرار گرفته است. اتفاق‌هایی مانند خروج آمریکا از برجام و بیانیه پژو سیتروئن به این بی‌اعتمادی‌ها دامن زده است. البته باید به این نکته هم اشاره کرد در شرایطی که قیمت‌ها به‌صورت هر روزه تغییر می‌کند، فروشندگان به این دلیل که امکان دارد خودروی آنها در روزهای آتی با افزایش قیمت روبه‌رو شود از عرضه خودداری می‌کنند و در طرف مقابل واکنش خریداران به شرایط جدید را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد. برخی از آنها به این دلیل که امکان دارد باز هم قیمت‌ها بالاتر برود تلاش می‌کنند تا ریال خود را به خودرو تبدیل کنند. در طرف دیگر بخشی از خریداران به دلیل افزایش قیمت‌ها و کاهش توان خود از بازار خارج می‌شوند. در مجموع واکنش‌های فروشندگان و خریداران سبب می‌شود تا شاهد رکود در بازار معاملات باشیم و تنها قیمت‌ها به‌صورت اسمی بالا می‌رود، ولی معامله صورت نمی‌گیرد.

    علیرضا پورحسنی

    فعال بازار

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم