فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصرخودرو»

آشنایی با خودروهای مفهومی پرنده

عصر خودرو- پرواز یکی از بزرگ‌ترین آرزوهای بشر بوده که امروزه به یک امر روزمره بدل شده و نیاز حمل‌و‌نقل سریع را برطرف ساخته است. این صنعت تا‌حدی کاربردی است که تولیدکنندگان خودرو از سال‌ها پیش بر آن شدند تا خودروهای خود را به این قابلیت مجهز کنند اما به دلایلی مانند نبود تکنولوژی مورد نیاز و یا علم ناکافی مواد‌، این امر تا‌کنون به حقیقت بدل نشده است.

آشنایی با خودروهای مفهومی پرنده
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، اما عصر حاضر به عقیده بسیاری از کارشناسان، زمان مناسبی برای تحقق رویای خودروسازان و تولید خودروهای پرنده است زیرا تکنولوژی در سطحی مناسب قرار دارد و صنعت هوایی نیز نسل پنجم خود را آغاز کرده است. در این میان شرکت‌های بسیار زیادی تا‌کنون تلاش‌هایی را در این زمینه داشته‌اند تا در دستیابی به این تکنولوژی از دیگران پیشی بگیرند. در ادامه این مقاله به معرفی 3 خودرو مفهومی پرنده آینده خواهیم پرداخت.

    Pop Up
    ایرباس یکی از غول‌های هوانوردی جهان است که پروژه خودرو‌ پرنده خود را حدود 3 سال پیش آغاز کرد و در این مسیر با شرکت ایتال‌دیزاین نیز وارد همکاری شد اما این پروژه در نمایشگاه ژنو 2018 شکل جدی‌تری به خود گرفت و با معرفی آئودی به عنوان سومین عضو این گروه قدرتمند، Pop Up به برنامه‌ای کاملا جدی بدل شد. تا‌کنون طرح‌های مفهومی متعددی از این خودرو ارائه شده اما آنچه در تمام این خودروها مشهود است، سیستم مدولار و چندمنظوره خواهد بود. این خودرو از 3 بخش اصلی شاسی‌، اتاق و پهپاد تشکیل شده است که هر یک در موقعیتی خاص وظایف را انجام خواهند داد. در حالت عادی، پهپاد از خودرو جداست و در صورت نیاز می‌توان آن را فراخواند تا بدنه را از شاسی جدا کرده و به پرواز در‌آورد. پیشرانه‌های مورد استفاده در این خودرو پرنده از نوع الکتریکی بوده و آئودی نقش ارائه تکنولوژی‌های خودران و باتری را در این مجموعه ایفا می‌کند. ایرباس همچنین قصد دارد با طراحی یک شبکه جامع‌، مدیریت کلانی را بر خودروهای پرنده داشته باشد.

     

    Terrafugia TF-X
    شرکت چینی جیلی سال گذشته اقدام به خریداری استارت‌آپ Terrafugia کرد که پیش‌تر نسخه‌های مفهومی متعددی را در حوزه خودروهای پرنده ارائه کرده بود. یکی از شناخته‌شده‌ترین طرح‌های کانسپت این شرکت TF-X نام دارد که خودرویی با بال‌های جمع‌شده است و به لطف سیستم ‌هایبرید خود می‌تواند مسافت 800 کیلومتر را طی کند. حداکثر سرعت این پرنده چیزی در حدود 300 کیلومتر بر ساعت بر‌آورد شده است. موتور سوختی این خودرو از بنزین معمولی استفاده کرده و 2‌موتور الکتریکی نصب شده قدرتی معادل با یک مگاوات را تولید می‌کنند. ابعاد این خودرو‌ پرنده به‌گونه‌ای است که می‌توان آن را به‌راحتی در یک پارکینگ مسکونی جای داد و محدودیت فضایی چندانی برای آن دیده نمی‌شود. TF-X قابلیت عمودپراز را نیز داراست و برای صعود و فرود نیاز به محدوده‌ای خالی با قطر 30 متر دارد. قیمت این خودرو هنوز اعلام نشده اما به نظر می‌رسد بتوان انتظار قیمتی در حدود یک خودرو لوکس روز را از آن داشت.

     

     

    AeroMobil 5.0 VTOL
    AeroMobil یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه طراحی خودروهای پرنده است. مدل5 تنها نسخه مفهومی این شرکت در این حوزه نیست. این خودرو از 2 بال بهره‌مند است که می‌توان در صورت نیاز آنها را باز کرد و به کمک 2 موتور نصب شده ‌روی آن‌، اقدام به صعود یا فرود عمودی کرد. طراحی کلی این خودرو بسیار دلنشین بوده و توسط تیم آئروموبیل انجام شده است. این خودرو یکی از نخستین نمونه‌های پرنده خواهد بود که به استانداردهای جاده‌ای مناسبی مانند کیسه‌های هوا‌، مقاومت در برابر تصادف ‌ روی زمین و یک چتر نجات مجهز شده است. یکی دیگر از مهم‌ترین خصوصیات این خودرو‌، استفاده از باله‌های عمودی عقب است که پروازی پایدار و بدون لرزش را فراهم می‌کند. همچنین بال‌های جانبی از قطعات متعددی ساخته شده‌اند که می‌توانند فرم و ساختار خود را در هر لحظه تغییر دهند و در نتیجه فاصله قابل پیمودن را به شکل چشمگیری افزایش دهند. باتری‌های نصب‌شده ‌روی مدل 5‌، از نوع بهینه و با آخرین تکنولوژی‌های روز خواهند بود تا عملکرد آن در زمین و هوا را تضمین کنند.

     

    نویسنده: محمدرضا برخورداری

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو