فونیکسریمکسبهتام

۸۰ درصد ناوگان حمل‌و نقل عمومی یزد فرسوده است

عصر خودرو- رییس سازمان حمل‌ و نقل بار و مسافر شهرداری یزد با بیان این که از سال ۹۱ تاکنون دولت هیچ کمکی به طرح نوسازی حمل و نقل عمومی نکرده است، گفت: ۸۰ درصد ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر یزد فرسوده است.

۸۰ درصد ناوگان حمل‌و نقل عمومی یزد فرسوده است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، «محمدرضا شفیعی» با اشاره به این‌ که سازمان اتوبوس‌رانی یزد 263 دستگاه اتوبوس فعال درون‌شهری دارد، اظهار کرد: 80 درصد ناوگان اتوبوس‌رانی یزد فرسوده است .

    وی با بیان این‌که اتوبوس‌های مدل 75 و 80 دیگر پاسخگوی نیاز شهری ما نیست، افزود: در سال 94 تنها پنج دستگاه و در سال 95 نیز پنج دستگاه اتوبوس به ناوگان اتوبوس‌رانی شهر یزد افزوده ‌شده که این به‌هیچ ‌عنوان تأثیری در فرآیند نوسازی ناوگان حمل‌ونقل شهری یزد نداشته است .

    رییس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری یزد، گفت: ناوگان اتوبوس‌رانی شهر یزد نیازمند نوسازی است و هزینه این مهم باید توسط سه ضلع دولت، شهرداری و مردم تأمین شود که متأسفانه از سال 91 تاکنون دولت به این طرح هیچ کمکی نکرده است .

    شفیعی تصریح کرد: اکنون موضوع خرید و نوسازی اتوبوس‌ها را در دستور کار قرار دارد؛ اما متأسفانه برای نوسازی هر اتوبوس نزدیک به 870 میلیون تومان اعتبار نیاز است که تأمین این اعتبار بسیار مشکل است.

    این مسئول در ادامه خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته یک اتوبوس 32 میلیون تومان قیمت داشت که 17 میلیون و نیم آن را بهره‌بردار پرداخت می‌کرد و مابقی آن را نیز دولت کمک می‌کرد؛ اما در حال حاضر قیمت اتوبوس به 780 میلیون رسیده و کسی به زیر بار خرید چنین اتوبوس‌هایی نمی‌رود .

    وی با بیان این‌که در حال حاضر همچنان موضوع اعتبار برای خرید اتوبوس‌های نو وجود ندارد، گفت: 17 دستگاه اتوبوس مدل 86 متعلق به سازمان حمل‌ونقل شهرداری به دلیل گازسوز بودن و هزینه‌های سرسام‌آور آن در شهر تردد نداشته و در انتظار تبدیل به دیزلی هستند .

    رییس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری یزد، افزود: از این تعداد یکی از اتوبوس‌ها به کارخانه فرستاده‌شده تا به دیزلی تبدیل شود که پس از عید فطر با تغییراتی در بدنه، صندلی‌ها و کولر دار شدن در سطح شهر به حرکت درمی‌آید .

    فرسودگی 80 درصد از تاکسی‌های یزد

    شفیعی بابیان این‌که قریب به 80 درصد تاکسی‌های سطح شهر یزد نیز فرسوده‌اند، اظهار کرد: خودرو برلیانس از طرف اتحادیه تاکسیرانی تائید شده و با یکی از مؤسسات صحبت شده که با وام دو درصد و بازپرداخت دوساله فرآیند نوسازی ناوگان تاکسی‌رانی شهر یزد با 200 دستگاه خودرو برلیانس آغاز شود .

    رییس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری یزد، افزود: سامانه‌ای برای خریداری خودروهای فرسوده در نظر گرفته‌شده است که متأسفانه باوجود پیگیری‌های ما هنوز باز نشده و همین موضوع روند نوسازی حمل‌ونقل استان را با مشکل مواجه کرده است .

    این مسئول با اشاره به اینکه پایانه‌های فرودگاه، راه‌آهن و غدیر اصل کار سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری یزد است، بیان داشت: از خودروهای برلیانس بیشتر در این پایانه‌ها استفاده می‌شود. 30 دستگاه از 263 دستگاه اتوبوس شهر یزد کولر دار هستند که اعلام کرده‌ایم کلیه کولرها تعمیر و در ماه مبارک رمضان و در تابستان روشن باشد .

    وی ادامه داد: نزدیک به 30 تا 50 میلیون هزینه کولر است و پیگیر هستیم اتوبوس‌های که کولر ندارند، حتماً کولر دار شوند. همچنین هیئت‌مدیره سازمان پیگیر است که اتوبوس‌های فرسوده را از رده خارج کند .

    شفیعی یکی از معضلات مهم ترافیک را اصلاح خطوط دانست و تصریح کرد: برای اصلاح خطوط حرکتی با شهردار صحبت شده است تا 40 دستگاه میدل‌باس خریداری شود و پیگیر خرید این 40 دستگاه هستیم .

    رییس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری یزد اضافه کرد: هزار و 401 دستگاه مینی‌بوس، هزار و 87 دستگاه تاکسی گردشی، دو هزار و 334 دستگاه تاکسی خصوصی، هزار و 400 دستگاه سرویس مدارس، دو هزار و 680 دستگاه کامیون و کامیونت، 180 وانت‌بار و 263 دستگاه اتوبوس در سطح شهر تردد دارند .

      شفیعی با اشاره به این‌که 30 تا 40 درصد مردم از این ناوگان استفاده می‌کنند، عنوان کرد: استفاده از ناوگان حمل‌ونقل در تایم مدارس و دانشگاه‌ها بیشتر و در تایم‌های تابستان و ماه مبارک رمضان استفاده از این ناوگان کمتر است .

    تعریف سه مسیر برای اجرای طرح BRT یزد

    این مقام مسئول با اشاره به طرح بی‌آرتی در یزد نیز گفت: سه مسیر که مسیر اول آن از میدان شهید آقابابایی به‌طرف میدان شهدای محراب، خیابان کاشانی، میدان شهید بهشتی، خیابان شهید رجایی به‌طرف دروازه قرآن، مسیر دوم از طرف میدان شهید آقابابایی، میدان شهدای محراب، بلوار دانشجو، بلوار شهید پاک‌نژاد به‌طرف دروازه قرآن و مسیر شماره سه از طرف پایانه غدیر، بلوار 17 شهریور، بلوار 22 بهمن، خیابان شهید نواب صفوی، بلوار صابر یزدی به‌طرف پایانه امام خمینی در نظر گرفته‌شده است .

      وی گفت: فقط یک مسیر نزدیک به 7 تا 8 دستگاه اتوبوس بی‌آرتی لازم دارد و هزینه‌های سنگینی را نیز در پی دارد که در این رابطه شهردار و شورای شهر در حال پیگیری این طرح هستند و ما باید مسیر این خطوط را آزاد کنیم و با خریداری اتوبوس این کار انجام شود .

    رییس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری یزد در پایان بابیان این‌که این طرح به مصوبه شورای شهر برمی‌گردد و بودجه و این طرح زیرمجموعه معاونت زیربنایی شهرداری است، خاطرنشان کرد: اجراشدن این طرح با سازمان حمل‌ونقل است و شهروندان می‌توانند شکایات خود را با شماره 1889 در میان بگذارند و هرگونه مشکلی باشد، در جلسه کمیته انضباطی بررسی و صد درصد آن مشکل رفع می‌شود .

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط