فونیکسریمکسبهتام

تست و بررسی تخصصی موتورسیکلت Yamaha XTZ ۶۶۰ Ténéré مدل ۱۹۹۷

ببر سالخورده

عصر خودرو - در این مطلب قصد داریم به شکل تخصصی یکی از بهترین موتورسیکلت‌های خارج جاده‌ای دهه ۹۰ میلادی را تست و بررسی کنیم.

ببر سالخورده
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۶:۰۰
  • ببر سالخورده
  • ببر سالخورده
  • ببر سالخورده
  • ببر سالخورده
  • ببر سالخورده
  • ببر سالخورده
  • ببر سالخورده
  • ببر سالخورده

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، موتورسیکلتی که در کلاس دوآل اسپرت یا همان موتورهای مخصوص آفرود/ رالی قرار دارد و می‌توان گفت یکی از معدود نمونه‌های سالم در کشورمان است. این محصول یاماها که با نام تِنر شناخته می‌شود تولید آن از ابتدای دهه نود میلادی آغاز شد و در انتهای آن دهه نیز برای یاماها پایان یافت. نام این موتورسیکلت از صحرای وسیع به نام تنر در کشورهای چاد و نیجریه قرض گرفته شده است و در رالی داکار نیز حضور موفقی داشته است. پس با این توضیح کوتاه همراه ما باشید با تست رانندگی و بررسی این ببر سالخورده که حدود 20 سال سن دارد، اما همچنان بهترین گزینه داخلی برای چنگ انداختن به مسیرهای آفرودی هست.

نمای ظاهری
مدل‌های تولید شده در ابتدای دهه 90 میلادی تا سال 1993 دارای کله چراغ مستطیل شکل بودند اما مدل‌های جدیدتر به چراغ‌های گرد دوتایی مجهز شدند تا 30 درصد نور بیشتری از مدل‌های قبلی تولید کنند. در نگاه اول علاوه بر چراغ‌های دوتایی، طلق پلاستیکی و باد شکن جلوی موتورسیکلت نیز خودنمایی می‌کند. استایل کلی موتورسیکلت خبر از موتوری همه فن حریف و با اصالت به ما می‌دهد، ضمن آنکه به راننده نیز در عبور از مسیرهای صعب العبور اعتماد به نفس بیشتری می‌دهد. اما نکته‌ای که در ظاهر آن تاثیر گذاشته بود بدنه زخمی این ببر سالخورده بود. برچسب های آن تا حدودی عوض شده بودند و آثار خط و خش ناشی از زمین خوردن کاملا بر روی فلاپ های آن مشهود بود. علاوه بر همه اینها سینی زیر موتورسیکلت و محافظ پیشرانه نیز بسیار هوشمندانه در جای خود قرار گرفته است، چرا که علاوه بر محافظت از پیشرانه، به جریان هوای عبوری از زیر موتورسیکلت نیز کمک شایانی می‌کند.

مشخصات فنی و کیفیت سواری
قلب تنومند 660 سی سی این موتورسیکلت در نوع خود یکی از بهترین و پربازده‌ترین پیشرانه‌های رادیاتور دار دهه نود محسوب می‌شد، چرا که می‌تواند در دور موتور 6000 هزار دور در دقیقه 48 اسب بخار نیرو و همچنین در دور موتور 5000 دور در دقیقه 57 نیوتن متر گشتاور خروجی تولید کند. همه این ارقام در کف خیابان و بعد از آن مسیر آفرودی رنگ و لعاب دیگری دارند. دور پیشرانه بسیار بالا است و اصطلاحاً به این راحتی ها تنر مورد آزمایش ما از نفس نمی‌افتد. وزن این موتورسیکلت با راکب و وسایل همراه به 250 کیلوگرم می‌رسد اما این وزن زیاد در شتاب‌های ناگهانی این موتورسیکلت تأثیر بسیار کمی دارد و در عوض تعادل بسیار خوبی را نصیب راکب می‌کند که در پیچ و خم جاده و همچنین مسیرهای آفرودی نکته مهمی به شمار می‌رود. به طوری کلی باید گفت فلسفه ساخت این موتورسیکلت شتاب اولیه رعدآسا و یا سرعت زیاد نیست، بلکه استقامت زیاد در مسیرهای خارج از شهر و همچنین جذب ضربات جاده در اولویت ساخت آن قرار گرفته است. ترمزها نیز در عقب با یک پیستون و در جلو با 4 پیستون دیسکی هستند و عملکرد بسیار مناسبی دارند، همچنین باید خاطرنشان کرد این تعادل فوق العاده باعث شده تا در ترمزهای ناگهانی به راکب حس برهم خوردن تعادل موتورسیکلت دست ندهد. کمک فنرهای دوشاخه جلو تلسکوپی هستند و در عقب نیز کمک‌های مخصوص مونوکراس با تنظیم در 5 ارتفاع مختلف نرمی مثال زدنی را به راننده هدیه می‌کند. علاوه بر صدای اگزوز، طنین فن دوربالای این موتورسیکلت نیز بسیار شنیدنی است.

سخن آخر
قیمت این موتورسیکلت در حال حاضر با توجه به مدل آن در محدوده 10 تا 13 میلیون تومان است که به نظر برای خرید یک موتورسیکلت آفرودی که حتی قابلیت موتورهای کروزر یا اندرو را هم تا حدی دارد، انتخاب معقولی به نظر می‌رسد. اما باید توجه داشته باشید، وسایل یدکی آن قدری نایاب است و به عنوان نقطه ضعف این موتورسیکلت باید گفت تنر با توجه به کاربرد خارج از شهری و وزن آن استهلاک بالایی دارد، اما در هر صورت در رده موتورهای کلاسیک و همچنین کاربردی عملکردی خیره کننده از خود به نمایش می‌گذارد و از طرفی در برابر برچسب قیمتی آن ارزش بسیار بالایی دارد البته اگر نمونه کم کارد و سالم آن را پیدا کنید. به عبارت دیگر باید تاکید کنیم اگر یک نمونه سالم و کم کرد آن را پیدا کردید نباید در خرید آن شک کنید، زیرا با دیدن عملکرد و قوای پیشرانه آن موتورهای کراس را به فراموشی می‌سپارید. در پایان نیز از جناب آقای حسن صفری بابت در اختیار گذاشتن این موتورسیکلت کم یاب به تیم خودروامروز کمال تشکر و قدردانی را داریم.

*نوشته و عکس: محمد ملکی زاده

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
      آرشیو