فونیکسریمکسبهتام

بیشتر فوت شدگان درون شهری در یزد موتورسوار و عابر هستند

عصر خودرو- مسئول مدیریت کاهش خطر در حوادث و بلایای دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می گوید: ۸۷ درصد جان باختگان تصادف های درون شهری این استان عابران پیاده و موتورسواران هستند.

بیشتر فوت شدگان درون شهری در یزد موتورسوار و عابر هستند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، دکتر حسن جانفدا  بدون اشاره به آمار با بیان اینکه این عدد در شهر یزد 85 درصد است، افزود: بیشتر فوت شدگان بالای 50 سال استان عابر پیاده بودند که سال 96 بر اثر حوادث ترافیکی جان خود را از دست دادند.
    وی آمار کارگران متوفی موتورسوار در حوادث رانندگی را 32 درصد بیان کرد و افزود: 30 درصد آنها کمتر از 18 سال داشتند.
    وی با بیان اینکه سال 96، 40 موتور سوار و راکب موتورسیکلت در حوادث رانندگی درون شهری استان جان باختند، یادآور شدد: 60درصد موتور سواران جان باخته 10 تا 30 سال داشتند.
    جانفدا بیان کرد: تعداد فوت شدگان حوادث ترافیکی درون و برون شهری سال 1396 استان نسبت به سال 95، 19.2 درصد افزایش داشت.
    وی ادامه داد: با توجه به اینکه 10 تا 12 درصد جمعیت استان اتباع بیگانه هستند،13 درصد افراد متوفی حوادث رانندگی در شهر یزد مربوط به آنهاست که آموزش شهروندان خارجی در دستور کار است.
    استان یزد یک میلیون و 138هزار نفر جمعیت دارد.

    **خانواده ها مراقب خرید موتورسیکلت باشند
    وی با بیان اینکه 15 درصد موتورسورانی که پارسال در حوادث رانندگی درون شهری فوت کردند، دانش آموز بودند، اظهار کرد: قطعا آنها گواهی نامه موتور نداشتند، از خانواده ها می خواهیم بیش از پیش نسبت به خطرهایی که جان فرزندان شان را تهدید می کند، حساس باشند و در برابر احساس و هیجان های نوجوان برای تهیه موتورسیکلت کوتاه نیایند.

    ** هشدار به عابران پیاده
    مسئول مدیریت کاهش خطر در حوادث و بلایای دانشگاه علوم پزشکی یزد اظهار کرد: عابران پیاده در مرحله نخست به عنوان شهروند مستلزم رعایت قانون و مقرارت راهنمایی و رانندگی هستند و باید از مسیرهای خط کشی ویژه عابر پیاده عبور کنند.
    وی توصیه کرد: عابران پیاده ترجیحا از لباس روشن استفاده کنند که توسط راننده به ویژه شب هنگام دیده شوند و از خطر تصادف در امان بمانند.
    این مسئول تصریح کرد: عبور نکردن از خط عابر پیاده، عبور ناگهانی از عرض خیابان و بزرگراه از دیگر عوامل برخورد وسیله نقلیه با عابر پیاده است.
    وی اضافه کرد:همچنین عابران پیاده از محل خط کشی عبور کنند و در زوایه کور رانندگان قرار نگیرند و در بعضی از بلوارهای شهر درختان و درختچه هایی وجود دارد که مانه دید رانندگان هستند.
    وی ادامه داد که در چنین مکان هایی عابر ناگهان ظاهر می شود و فرصتی برای توقف خودرو نیست و باعث برخورد با فرد که منجر به فوت یا زخمی شدن عابر پیاده می شود .

    ** والدین مراقب عبور فرزندان از عرض خیابان باشند
    این مسئول ادامه داد: والدین هنگام عبور از عرض خیابان دست فرزندان خود را رها نکنند، زیرا بچه ها تا 10 سالگی به دلیل تکامل نیافتن شناخت ، قابلیت عبور از عرض خیابان را ندارند.
    وی دراین ارتباط توضیح دارد که هرچند در مهد کودک ها و پیش دبستانی ها آموزش هایی در این زمینه به کودکان داده می شود اما کافی نیست زیرا ساختار مغزی کودک در این سن هنوز تکامل پیدا نکرده است.

    **توجه ویژه به برنامه جامعه ایمن
    وی ضمن تشکر از تلاش های شهرداری یزد به خصوص معاونت ترافیک اظهار کرد: محل عبور عابران پیاده باید هر چند وقت یکبار رنگ آمیزی تا توسط رانندگان به خوبی دیده شود و نصب سرعت گیرها هم قبل از خط کشی در ترافیک ایمن موثر است.
    مسئول مدیریت کاهش خطر در حوادث و بلایای دانشگاه علوم پزشکی یزد اضافه کرد: همچنین با هدف افزایش روشنایی معابر ضروری است مسئولان شرکت توزیع نیروی برق هم نسبت به تعویض لامپ های سوخته در کوچه ها و خیابانها اقدام کنند و مطمئنا این اقدام در راستای تحقق برنامه جامعه ایمن و اجرای وظایف ذاتی دستگاههاست.
    استان یزد با یک میلیون و 138 هزار نفر جمعیت، حدود 300هزار دستگاه موتورسیکلت دارد و روزانه هم همین تعداد خودرو از جاده های استان عبور می کند.
    60درصد جمعیت استان در شهرستان یزد زندگی می کنند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط