فونیکسریمکسبهتام

با اجرای طرح ترافیک جدید صورت گرفت

نقره داغ مستاجران محدوده طرح ترافیک توسط شهرداری تهران

عصر خودرو- شهرداری تهران ساز و کار سخت و پیچیده ای فراهم کرده که بر اساس آن خروج رایگان برای بسیاری از ساکنین محوده طرح ترافیک غیر ممکن است.

نقره داغ مستاجران محدوده طرح ترافیک توسط شهرداری تهران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان؛ طرح جدید ترافیک در آبان ماه سال 96 با شعار رانت زدایی و نزدیکی بیشتر به عدالت رونمایی شد.

    در آغاز معرفی طرح جدید گروه های مختلف، با دلایل متفاوت نسبت به آن مخالفت کردند.

    برخی از مخالفین کسانی بودند که دستشان از رانت قطع می شد، برخی هم کسانی بودند که به دلیل سکونت در محدوده طرح ترافیک با اجرای آن مخالف بودند و برخی هم می گفتند این طرح ابعاد پنهانی دارد که شهروندان را در فشار قرار می دهد و به همین دلیل ابعاد پنهان آن به تدریج و گام به گام اجرایی خواهد شد.

    گرفتن پول برای ورود به محدوده زوج و فرد یکی از مواردی بود که در طرح جدید پیش بینی شده بود، اما رسانه ای نشده بود، و البته هنوز هم اجرایی نشده است.

    اقدام دیگر که در آغاز معرفی طرح جدید ترافیک سخنی از آن به میان نیامد، ضوابط ورود به محدوده طرح ترافیک برای ساکنان طرح بود.

    پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در آغاز معرفی طرح جدید ترافیک با اعلام اینکه ساکنین محدوده طرح مجاز هستند تا قبل از ساعت 8:30 دقیقه صبح بدون پرداخت هزینه از محدوده خارج شده و پس از ساعت 16 هم بدون پرداخت هزینه وارد طرح شوند، بخش زیادی از مخالفتهای ساکنین محدوده طرح ترافیک را کاهش داد و برخی هم ترجیح دادند دیگر به مخالفتهای خود ادامه ندهند.

    غیر ممکن سازی خروج رایگان از طرح ترافیک، برای برخی از ساکنین این محدوده

    ساکنین طرح که تصور می کردند با شروع طرح جدید ترافیک می توانند یک بار ورود و خروج رایگان در طرح داشته باشند، به محض شروع طرح جدید خود را در پروژه ای چند مرحله ای دیدند که هر مرحله یک غول دارد و در صورت پیروز شدن بر غول مرحله آخر می توانند به صورت رایگان تا قبل از ساعت 8:30 دقیقه صبح از طرح خارج شوند.

    برخلاف آنچه از ابتدا اعلام شده بود که ساکنان طرح می توانند تمام مراحل ثبت نام را در سایت انجام دهند و نیازی به مراجعه حضوری نیست، ضرورت مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک شهری به عنوان غول مرحله اول بر سر راه آنها قرار گرفت.

    غیر ممکن سازی خروج رایگان از طرح ترافیک، برای برخی از ساکنین این محدوده

    زحمت پیروز شدن بر غول مرحله اول، تنها مراجعه حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک بود، اما غول مرحله دوم آنجایی ظاهر می شود که متصدی دفتر خدمات شهری پس از احراز اصالت مدارک محل سکونت، متقاضی مربوطه را به سوی پرداخت عوارض ساختمانش هدایت می کند و اگر متقاضی مربوطه مستاجر بوده و مالک هم حاضر به پرداخت عوارض ساختمان نباشد، از غول این مرحله شکست می خورد و باید عطای یک بار خروج رایگان از طرح ترافیک تا قبل از ساعت 8:30 دقیقه صبح را به لقایش ببخشد.

    اما اگر مالک عوارض ساختمان را پرداخت کرده باشد، متقاضی مربوطه می تواند با عبور از این مرحله به مصاف غول مرحله آخر برود.

    در این مرحله در صورتی که تنها یک خانواده در ملک مربوطه ساکن باشد، می تواند برای یک خودرو مجوز عبور رایگان بگیرد و بر غول مرحله آخر پیروز شود.

    اما از آنجائیکه بسیاری از ساختمانهای داخل محدوده طرح ترافیک قدیمی هستند، علیرغم داشتن تعداد طبقات، تنها یک سند دارند و هنگامی که مستاجرین ساکن در این طبقات به دفاتر خدمات الکترونیک شهری مراجعه می کنند، در صورتی که یکی از ساکنین قبلا مجوز دریافت کرده باشد، در مواجهه با غول این مرحله شکست می خوردند و آنها هم باید با آرزوی خروج رایگان از طرح ترافیک خداحافظی کنند.

    غیر ممکن سازی خروج رایگان از طرح ترافیک، برای برخی از ساکنین این محدوده

    محسن پورسید آقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص غیر ممکن بودن خروج رایگان برای این دسته از افراد که ذکر شد، گفت: هر پلاک ثبتی، تنها مجاز به خروج رایگان یک خودرو است و تعداد طبقات و یا تعداد خانواده های ساکن در آن نمی تواند مجوزی برای خروج رایگان بیش از یک خودرو باشد.

    معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران خاطرنشان کرد:  واحدهایی‌ وجود دارند که چند نفر در آن ساکن بوده و یک سند ثبتی‌ دارند! اما ما نمی‌توانیم‌ به تک تک‌ آن‌ها ورود کرده و تشخیص‌ دهیم که هر ملک‌ چند ساکن دارد و چرا یک سند دارد، چون یکی از شروط‌ واگذاری این امتیاز به ساکنان‌ محدوده طرح این است که آن‌ها قانون‌مدار باشند و عوارض‌ خود را پرداخت کنند و کسی که می‌خواهد از امتیاز سکونت در محدوده طرح استفاده کند، باید عوارض‌ خود را به موقع پرداخت کند و چون عوارض‌ نوسازی روی شماره ملک‌ تعریف‌ می‌شود، ما هم به ازای‌ هر عوارض نوسازی که پرداخت شده باشد، به یک خودرو مجوز خروج از محدوده طرح تا قبل از ساعت 8 و نیم صبح می‌دهیم‌.

    ظاهرا پورسید آقایی به این موضوع توجه ندارد که ضرورت پرداخت عوارض، غول مرحله دوم است و پرداخت این عوارض به معنای پیروزی متقاضیان بر غول مرحله آخر که همان آزاد بودن پلاک ثبتی است، نیست.

    اما نکته باریک تر از مو که به زیبایی در سخنان پورسیدآقایی پنهان شده، منت نهادن او بر سر ساکنین محدوده طرح ترافیک است.

    طرحی که همواره ساکنین محدوده را به زحمت انداخته، رفت و آمد آنها به منزلشان را هزینه ساز ساخته و حتی به خاطر افزایش ساعات طرح ترافیک از قیمت ملکشان کاسته، و یک ویژگی منفی به شمار می رود. در حالی که از سوی معاون ترافیک شهردار تهران به آن امتیاز سکونت در طرح ترافیک اطلاق می شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو