فونیکسریمکسبهتام

سردرگمی در بازار خودرو

عصر خودرو- بازار خودرو ارومیه در پی افزایش بدون حساب و کتاب قیمت ها دچار سردرگمی شده است و خریداران و فروشندگان بازگشت ثبات را انتظار می کشند.

سردرگمی در بازار خودرو
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  ایرنا ، سردرگمی در بازار خودرو با گرانی خودروهای وارداتی در پی افزایش قیمت ارز کلید خورده اما با افزایش قیمت خودروهای داخلی به وضعیت رکود رسیده است.
    اگرچه شرکت های خودروساز داخلی برای جلوگیری از بروز التهاب نسبت به پیش فروش خودرو اقدام می کنند اما دلالان نیز با سوء استفاده از وضعیت موجود به مشکلات این بخش دامن می زنند.
    یک کارشناس مسایل اقتصادی در خصوص علت سردرگمی بازار خودرو، گفت: افزایش قیمت ارز علاوه بر این بازار بر روی بسیاری از مسایل دیگر نیز تاثیر گذاشته است.
    فرشید سلیمی با اشاره به مدل اقتصادی عرضه و تقاضا، ادامه داد: افزایش تعرفه های وارداتی، بسته شدن سایت ثبت سفارش، تحریم ها، تورم عمومی کشور، افزایش هزینه تولید بخاطر وارداتی بودن مواد اولیه و برخی از خدمات مورد استفاده در چرخه تولید را می توان از عوامل محدود شدن عرضه خودرو عنوان کرد.
    وی افزود: دولت به دنبال کاهش میزان واردات و افزایش عوارض است تا درآمدهای دولتی ثابت بماند ولی این امر منجر به افزایش قیمت خودرو در داخل شده است.
    وی در مورد افزایش پلکانی قیمت خودرو در سال های گذشته نیز گفت: هزینه‌ی ساخت و تولید خودرو در ایران بر اساس میزان تورم عمومی کشور بالا می رود و این امر باعث شده است تا در طول سالیان گذشته قیمت ها سیر صعودی داشته باشد.
    وی با تاکید بر اینکه سرمایه های سرگردان در اقتصاد ایران به جای ورود به تولید و تجارت وارد بازار مسکن، خودرو، ارز و طلا می‌شود، بیان کرد: خودرو در ایران برعکس سایر نقاط جهان کالایی سرمایه ای شناخته می‌شود.
    بیژن اکبری، یکی از فعالان خودرو در ارومیه با اشاره به اینکه رکود فعلی بازار خودرو در دهه های اخیر کم سابقه بوده است، گفت: تمامی خودروهای داخلی و خارجی افزایش قیمت داشته است و نظارتی نیز بر نحوه قیمت گذاری وجود ندارد.
    طاها بخشی یکی دیگر از نمایشگاه داران خودرو گفت: مردم و فعالان بازار خودرو به رکود و سردرگمی دامن می زنند و اگر کمی تحمل کنند، وضعیت به حالت عادی بر می گردد.
    وی بیان کرد: واردات بی رویه خودرو و افزایش بیهوده قیمت ها ضربه بزرگی را به فعالان این بخش وارد کرده و طی 15 روز گذشته هیچ خرید و فروشی در بازار خودرو صورت نگرفته است.
    اسکندر طاهری که در مجتمع نمایشگاه های خودرو صاحب بنگاه معاملاتی است، گفت: خودروها در محل نمایندگی توسط دلالان خرید و فروش می شود و این امر مانع از ورود خودرو به بازار شده است.
    وی افزود: وقتی خودرو در بازار عرضه نمی شود، قیمت ها افزایش می یابد و این امر شرایط سختی را به وجود آورده است.
    وی با تاکید بر اینکه احتمال کلاهبرداری در خرید و فروش خودرو از طریق سایت ها و شبکه های اجتماعی بالاست، افزود: برخی از خریداران و فروشندگان نیز بدون مراجعه به بنگاه و از طریق این سایت ها و کانال ها معامله می کنند.
    رییس اتحادیه فروشندگان اتومبیل و نمایشگاه ‌داران ارومیه نیز در خصوص وضعیت خودرو، گفت: خرید و فروش خودرو طی روزهای اخیر به شدت کاهش یافته است.
    محمود افرند با اشاره به اینکه واردات خودروهای خارجی توسط عده ای سودجو صورت می گیرد، ادامه داد: نبود نظارت جدی موجب شده است تا هر کسی در این آشفته بازار به صورت دلخواه نسبت به قیمت گذاری خودرو اقدام کند.
    وی بیان کرد: انبار کردن محصول توسط خودورسازان، ضربه ای مهلک به اقتصاد این کشور و وضعیت مردم است ولی فعالان این بخش بدون توجه به وضعیت مردم به فکر خود و افزایش قیمت ها هستند.
    وی با اشاره به اینکه 2 شرکت خودروسازی از طریق نمایندگی‌ها خودرو را به بازار عرضه می‌کنند، افزود: برخی از افراد سودجو در محل نمایندگی حضور دارند و با خرید خودرو مانع از ورود محصول به بازار می شوند.
    وی در خصوص افزایش قیمت خودروهای خارجی نیز گفت: تمامی خودروهای خارجی صفر کیلومتر و کارکرده از 25 تا 30 درصد افزایش قیمت داشته و این امر غیرقابل تصور است.
    افرند بیان کرد: خودروهای داخلی نیز حدود 10 الی 12 درصد افزایش قیمت داشته و این امر در چند سال اخیر بی سابقه بوده است اما این قیمت ها واقعی نیستند.
    وی با اشاره به وضعیت خرید و فروش خودروهای داخلی و خارجی بیان کرد: خرید و فروش خودروهای داخلی متوقف شده و در عوض عرضه و تقاضای خودروهای خارجی رونق گرفته است؛ علت این امر واهمه مردم از افزایش احتمالی قیمت خودروهای خارجی است.
    به گزارش ایرنا وزیر صنعت، معدن و تجارت هفته گذشته بیان کرده است که خودروسازان مجاز به افزایش بیش از 9.6 درصدی قیمت خودروهای داخلی نیستند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو