فونیکسریمکسبهتام

مدیرعامل مایان فولاد با تاکید بر بازنگری در ممنوعیت واردات خودروهای تجاری اعلام کرد

قیمت تمام شده کالاها با ممنوعیت واردات کامیونت ها افزایش می یابد

واردات تجاری ها، چالش جدید شبکه توزیع مویرگی

عصر خودرو- مدیرعامل گروه صنعتی مایان فولاد با تاکید بر ضرورت خروج خودروهای تجاری از فهرست گروه ۴ کالایی گفت: با اجرایی شدن این ممنوعیت، به زودی شاهد کمبود عرضه و به دنبال آن افزایش قیمت خودروهای تجاری خواهیم بود که در نهایت این روند منجر به گران تمام شدن کالاها خواهد شد.

قیمت تمام شده کالاها با ممنوعیت واردات کامیونت ها افزایش می یابد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۵:۰۰

    علی جعفری در گفت و گو با پایگاه خبری «عصر خودرو » با بیان این مطلب افزود: در حال حاضر خودروهای سبک و کامیونت در شبکه مویرگی توزیع مورد استفاده قرار می گیرند که با ممنوعیت واردات این خودروها، هزینه حمل و نقل که سهم بسیار زیادی در قیمت تمام شده کالاها دارد، به مصرف کننده تحمیل شده و او ناگزیر به خرید کالا با قیمت بالاتری است.
    وی با اشاره به نقش حمل و نقل و شبکه توزیع به عنوان یکی از عوامل توسعه اظهار کرد: نگاهی به ساختار اقتصادی کشورها نشان می دهد که خودروهای تجاری جزو زیرساخت های توسعه به شمار می رود و از آن جا که توسعه کشورها مبتنی بر عوامل مختلفی است و یکی از عوامل توسعه؛ مقوله حمل و نقل و توزیع است ادامه این روند در بک برهه زمانی چالش جدی برای تولید خودروهای تجاری به وجود خواهد آورد و این روند را دچار چالش اساسی خواهد کرد.
    جعفری ادامه داد: پخش مویرگی توزیع در شهرهای بزرگ با هدف توزیع مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد در این شرایط حرکت به سمت خود تحریمی و ممنوعیت واردات این خودروها در زمان کوتاهی، منجر به کمبود عرضه و به دنبال آن افزایش قیمت خواهد شد و در نهایت کالایی که به دست مصرف کننده می رسد با قیمت بالایی در اختیار او قرار خواهد گرفت.
    مدیرعامل گروه صنعتی مایان فولاد با بیان این که در حال حاضر ساختار تامین خودروهای تجاری در کشور بیشتر بر مقوله تولید در داخل استوار است، افزود: با اجرایی شدن تحریم های یک طرفه آمریکا بر علیه ایران که در عمل از 6 آگوست اجرایی می شود، قطعات منفصله سی کی دی دیگر همانند گذشته برای ایران تامین نخواهد شد و حتی شنیده ها حاکی از آن است که شرکت های چینی نیز قطعات سی کی دی را در اختیار ایران قرار نخواهند داد. در چنین شرایطی اگر شرکت درجه دو و یا سه نیز حاضر به تامین این قطعات باشد، مقوله پرداخت مالی چالش بعدی است.
    وی ادامه داد: شنیده ها حاکی از آن است که تمام شرکت ها، سفارش گیری که قبل از 6 آگوست انجام می دهند را به خودرو تبدیل کرده و در اختیار مشتریان قرار خواهند داد این شرایط در حالی است که خودروهای سواری به ویژه وارداتی در حوزه مشتریان متفاوت است و بیشتر از بیزینس به مشتری بوده  (B to C ) اما استفاده کننده خودروهای تجاری به ویژه در خودروهای سبک و کامیونت ها، شرکت ها هستند که برای پخش شبکه مویرگی از این خودروها استفاده می کنند که در نهایت این امر منجر به افزایش قیمت تمام شده خواهد شد.
    جعفری با تاکید بر اینکه اولویت های ارزی اعلام شده در اولویت اول یا دوم بیشتر کالاهای مصرفی هستند و کالاهای استراتژیک در این فهرست قرار ندارند که این امر جای تعجب دارد، تصریح کرد: خودروهای تجاری به ویژه کامیونت که برای حمل مویرگی مورد استفاده قرار می گیرد و حتی کامیون سنگین، در اولویت اول و یا دوم قرار نگرفته این در حالی است که علاوه بر لغو عدم امکان واردات این خودروها باید در اولویت دریافت ارز نیز قرار گیرند چرا که در نهایت مصرف کننده نهایی باید افزایش قیمت را بر روی کالاها تحمل کند.
    مدیرعامل مایان فولاد از آغاز مذاکره با هدف بهبود این اوضاع از طریق انجمن واردکنندگان خودرو خبر داد و اظهار کرد: برای فعالان این حوزه قابل درک است که دولت با توجه به شرایط اقتصادی موجود باید درایت لازم را در زمینه عرضه ارز انجام دهد و این تقسیم بندی بر آن اساس انجام گرفته اما نگاهی به زیرساخت های موجود نشان می دهد منع واردات خودروهای تجاری و هم رده کردن این خودروها با سس گوجه فرنگی  و یا اقلام چیپس وارداتی منطقی نیست و این روند ضرورت بازنگری در این فهرست را بیش از پیش نشان می دهد.
    جعفری در ادامه از امکان تجدیدنظر در این فهرست به دلیل بالا بودن تعداد تعرفه ها و تصمیم گیری سریع در این زمینه خبر داد و گفت:  اثرات این تصمیم، خود را به صورت شلاقی در بازار نشان خواهد داد این در حالی است که هم اکنون بازار ثانویه گران قیمتی برای خودروهای سنگین ایجاد شده و اختلاف قیمتی که در مقوله خودروهای سواری در بازار وجود داشته به خودروهای تجاری نیز تسری پیدا کرده به همین دلیل تصمیم گیری سریع در این زمینه به مهار بیشتر بازار کمک خواهد کرد.
    وی در ادامه با اشاره به تاکید رییس جمهور مبنی بر نوسازی ناوگان حمل و نقل تجاری نیز تصریح کرد: تزریق خودروهای سنگین با فناوری روز به شبکه حمل و نقل، به کاهش آلودگی هوا در شهرهای بزرگ و همچنین مصرف سوخت کمتر کمک شایانی خواهد کرد.
    به گفته جعفری، یکی از معضلات آلایندگی در کلان شهرها در زمان وارونگی هوا خودروهای گازوییل سوزی هستند که با ورود به شهرها در شبکه توزیع مویرگی فعالیت می کنند و اگر طرح دولت در زمینه نوسازی ناوگان فرسوده را در نظر بگیریم باید تجدید نظر جدی در  ممنوعیت واردات خودروهای تجاری انجام گیرد.

    نویسنده: میترا ممسنی

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو