فونیکسریمکسبهتام

کرباسیان اعلام کرد

افزایش قیمت خودرو منطقی نیست

عرضه ارز صادراتی در بورس تهران

عصر خودرو- وزیر امور اقتصادی و دارایی‌ گفت:صادرکنندگان ملزم نیستند که ارز خود را به بانک‌ها بفروشند، بلکه می‌توانند اظهارنامه صادراتی خود را در بورس تهران عرضه کنند.

افزایش قیمت خودرو منطقی نیست
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۳:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  ایسنا، مسعود کرباسیان  در حاشیه نشست خبری هفتگی سخنگوی دولت که اردکانیان وزیر نیرو نیز در آن حضور داشت، اعلام کرد: صادرات کشور در سه ماهه اول سال نسبت به سال گذشته 15.5 درصد رشد و واردات هم 2.7 درصد کاهش داشته است.

    وی با اشاره به خروج آمریکا از برجام یادآورشد:‌ هیچ کس در دنیا نمی‌داند که آمریکا به مذاکراتی که انجام داده متعهد می‌ماند یا نه، اما آمریکا با شرکت‌ها و بانک‌ها وارد مذاکره شده است.

    کرباسیان فزود: در سه ماهه اول امسال واردات 11 میلیارد دلار بود که نسبت به سال گذشته 2.7 درصد کاهش یافته و صادرات هم 11 میلیارد 600 میلیون دلار بوده است.

    وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه قطعات خودرو هم جزو واردات بوده است، گفت: تولید خودرو 7 درصد افزایش داشت، وقتی تولید زیاد شده است و  واردات تغییر نکرده است و ارز مورد نیاز با قیمت 3800و 4200 تومانی تامین شده‌ است، افزایش قمیت خودرو منطقی نیست.

    وی در مورد دسته بندی کالاهایی که وارد کشور می‌شود، تصریح کرد: کالاهای گروه یک که در اولویت تامین هستند، ارز 3800 تومانی می‌گیرند و 18 میلیارد دلار در سال برای این کالاها در نظر گرفته شده است. کالاهای گروه دوم با ارز 4200 تومانی و از محل صادرات غیر نفتی از جمله  پتروشیمی و فولاد و فلزات تامین می‌شوند.

    کرباسیان در مورد کالاهای دسته سوم نیز گفت: در این زمینه تصمیم جدید گرفته‌ایم صادرکنندگان ملزم نیستند ارز خود را به بانک‌ها بفروشند. آنها اظهارنامه صادراتی خود را در بورس تهران عرضه می‌کنند و وارد کننده نیز پس از ثبت سفارش آن اظهارنامه را خریدار ی می‌کند با این کار صادرکننده مورد حمایت قرار میگیرد، چون مابه تفاوت درآمدی از طریق اظهار نامه مالیاتی به دست می آید و از سویی‌ ارز، کنترل شده به بازار می آید با این کار کالاهای اساسی مردم به قیمت مناسب تامین می‌شود و از تولید داخلی و صادر کننده حمایت می‌شود، مقدمات این کار فراهم شده است.

    وی ادامه داد: همچنین قرار شده است روزانه میزان واردات کالاها به نوع کالا روی سایت اعلام شود تا همه مردم بتوانند بر روی قیمت‌ها  نظارت داشته باشند.

    وزیر اقتصاد در مورد کالاهای دسته اول و دوم که به کشور وارد می شود، گفت:‌این کالاها شامل قطعات منفصله خودرو، ذرت دامی، برنج، سویا، تلفن همراه، جو، کنجاله، ماشین‌آلات صنعتی، لوازم خانگی، روغن دانه آفتابگردان، بنزین و مواد صنعتی می‌شود.

    وزیر اقتصاد در پاسخ به سوالی در مورد افزایش قیمت کالاها و ضرورت مقابله با این افزایش، اظهار کرد: سیاستی که رییس‌جمهور ابلاغ کرده، این است که کالاهای اساسی با ارز 4200 تومان تامین شود و پیش‌بینی ما از نوسان این نرخ پنج درصد است، حتما این ارز تامین می‌شود و طبق آماری هم که اعلام شد تاکنون این ارز تامین شده است. موبایل با ارز 4200 تومانی وارد شده است و نسبت به سه ماه اول سال گذشته واردات آن 194 درصد رشد داشته است، اما یک کسی دنبال بهانه است تا موبایل را با قیمت بالاتر بفروشد که ما اجازه این کار را نمی‌دهیم.

    وی خاطرنشان  کرد: در مورد اتفاقی که دیروز در بازار رخ داد سوال این است که چه مشکلی وجود داشت؟ ارز 4200 تومانی که تامین شده بود، ما باید از ابزار نظارتی استفاده کنیم و فضای روانی حاکم بر اقتصاد را کنترل کنیم، قیمت‌ها نباید تغییر کند. ما از حالا برای رفع مشکلات ناشی از تحریم‌ها در حال برنامه‌ریزی هستیم. اقتصاد کوپنی که برخی می‌گویند اکنون ضرورتی ندارد، اگر لازم است ما سیاست‌های کنترلی اعمال می‌کنیم تا مشکلی پیش نیاید. اینجا مساله‌ای مطرح می‌شود که مثلا خودروی سوزوکی گران می‌شود اما سوال این است که چقدر خودروی سوزوکی در کشور تولید می‌شود که با گرانی این خودرو، سایر خودروها هم گران می‌شود؟ آنچه در سبد کالای عامه مردم وجود دارد نباید گران شود، زیرا دولت ارز آن را تامین می‌کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو