فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصرخودرو»؛

بررسی خودروهایی که در نسل‌های اخیر، مشتریان متفاوتی را جلب کرده‌اند

عصر خودرو- خودرو موفق، محصولی است که به طور دقیق بازار هدف خود را بشناسد و برای مشتریان خاصی طراحی و بازاریابی شود. در صورت موفقیت این ایده، معمولا نسل‌های بعدی آن خودرو به سمت همان بازار هدف، با بهبود کیفیت و به‌روز‌رسانی هدایت می‌شود.

بررسی خودروهایی که در نسل‌های اخیر، مشتریان متفاوتی را جلب کرده‌اند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۵ تير ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۳:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، اما خودروسازان ممکن است به هر دلیل تصمیم بگیرند تا در مقطعی، بازار هدف آن محصول تغییر کرده و یا گسترش یابد. برای این کار، باید تغییراتی اصولی و پر از ریسک در فلسفه طراحی آن خودرو ایجاد شده، در بازاریابی نیز نکات متعددی در نظر گرفته شود تا دید مردم و بازار نسبت به خودرو دگرگون شود. در این مطلب قصد داریم تا 5 نمونه موفق از این تغییر را به شما معرفی کنیم.

    مینی
    مینی از همان ابتدا با هدف گرفتن خانواده‌های کم‌درآمد بریتانیایی، سعی داشت تا خودرویی اقتصادی باشد. به لطف عملکرد فنی خوب و ظاهر دوست‌داشتنی اما مینی چهره جذابی در کنار همین بخش اقتصادی و خانوادگی کسب کرد که تا اواخر دهه 90 همراه این خودرو بود. پس از عرضه سری جدید مینی در اوایل قرن بیست‌و‌یکم، ب‌ام‌و سعی کرد تا روی چهره اسپرت و دوست‌داشتنی مینی تاکید داشته باشد. پس از عرضه نمونه‌های جدیدتر از میانه دهه قبل، رفته‌رفته ب‌ام‌و تصمیم گرفت تا چهره‌ای لوکس نیز از مینی به نمایش بگذارد. حاصل کار این شد که مینی به نحوی به یک خودرو اسپرت لوکس کوچک بدل شده که قیمتی برابر با رقبای بزرگ‌تر دارد و بسیار موفق نیز عمل کرده است.

     

    تویوتا لندکروزر
    تویوتا جیپ اختصاصی خودش یعنی لندکروزر را با الهام از سری اول جیپ در دهه 50 میلادی عرضه کرد. تا اواسط دهه 80، هنوز هم لندکروزر به نحوی نماد یک خودرو جان‌سخت همه‌جا‌رو با عملکردی خیره‌کننده بود. از آن زمان تا‌کنون اما، تویوتا برای پاسخگویی به نیاز بازار و محبوبیت بالایی که خودروهای آفرود لوکس کسب کرده‌اند، سعی کرده است تا روی لوکس‌بودن لندکروزر بیشتر مانور دهد و به نحوی لندکروزر را به یک شاسی‌بلند لوکس با توانایی آفرودی بالا بدل کند. خصوصا با محبوبیت بالایی که این خودرو در بازار خاورمیانه و کشورهای حاشیه خلیج فارس کسب کرده، در سال‌های اخیر امکانات رفاهی متعددی به تریم‌های بالا و گران‌تر لندکروزر افزوده شده است.

     

    تویوتا پریوس
    در اواخر دهه 90 میلادی که تویوتا پریوس به عنوان اولین خودرو هیبریدی تولید انبوه جهان راهی بازار شد، دید تویوتا نسبت به این محصول، خودرویی خانوادگی برای اقشار متوسط بود. این وضعیت تا میانه دهه قبل ادامه یافت و تا همین اواخر نیز پریوس خودرویی کسل‌کننده و مناسب خانواده‌هایی بود که به دنبال خودرویی جادار و کم‌مصرف بودند. اما در یک دهه اخیر، تویوتا با زیرکی از تغییرات عمده دید مردم نسبت به خودروهای پاک استفاده کرده، پریوس را به خودرو محبوب فعالان زیست‌محیطی و مردمی بدل کرده که سبز بودن را برابر با جذابیت می‌دانند. تغییر زبان طراحی و تبلیغ آن به عنوان یک خودرو هوشمند فضایی، جایگاه پریوس را به خوبی تثبیت کرده است.

     

    شورولت کوروت
    شورولت کوروت در سال 1953 برای رقابت با محصولات اسپرت سبک‌وزن اروپایی همانند MG و جگوار XK120 راهی میدان شد. پس از مدتی اما بنا بر نیاز بازار، به یک خودرو عضلانی اسپرت بدل شد و تا به امروز نماینده رسمی و محبوب ایالات متحده در بازار بوده است. اما از نسل چهارم تا‌کنون، شورولت سعی داشته تا بخش اروپایی کوروت را پررنگ‌تر کرده، به نحوی کوروت را از یک خودرو عضلانی به سمت خودرویی اسپرت و رقیب امثال پورشه و فراری کند. در نسل چهارم همکاری با لوتوس چنین وضعی را رقم زد و آخرین نسل نیز، به لطف افزایش کیفیت و بهبود طراحی داخلی و هندلینگی عالی، اروپایی‌شدن کوروت را به حد اعلا رسانده است.

     

    اسمارت
    مرسدس بنز خودرو شهری جذاب خود را برای جوانان و زوج‌های جوان اروپایی طراحی و عرضه کرد. پس از گذشت مدتی، مدل‌های مختلفی از جمله رودستر و ForFour نیز عرضه شدند و سعی شد تا اسمارت به یک برند اقتصادی اما جذاب بدل شود. اما از اواخر دهه قبل، به تدریج تلاش شد تا این بخش اقتصادی از چهره اسمارت حذف شده، این خودرو به یک ابزار مد و اصطلاحا Fashion Accessory بدل شود. برای این کار، روی جذابیت و طراحی این خودرو تاکید شده، حتی عرضه گسترده به بازار آمریکا نیز در اولویت قرار گرفت. امروزه با عرضه نمونه الکتریکی، این تاکید به نحوی همراه با افزایش محبوبیت خودروهای پاک همراه شده است.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو