فونیکسریمکسبهتام

نماینده تام الاختیار رئیس سازمان راهداری:

مذاکره با مجلس برای قرار گرفتن رانندگان در ردیف مشاغل سخت

قیمت واقعی حمل بار را برای رانندگان پیامک می‌کنیم

عصر خودرو- عضو هیات مدیره و نماینده تام الاختیار رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه سه دسته از عمده مطالبات رانندگان و شرکت‌های حمل و نقل بار در دست پیگیری است گفت: با ارسال نرخ واقعی حمل بار از طریق پیامک و بدون واسطه به رانندگان و مقایسه آن با رقم درج شده در بارنامه برخط شرکت‌های حمل و نقل متخلف در تعیین حق کمیسیون را شناسایی می‌کنیم.

مذاکره با مجلس برای قرار گرفتن رانندگان در ردیف مشاغل سخت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۸:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایلنا، فرامرز مداح صبح امروز در نشست خبری مدیران ارشد سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به مطالبات رانندگان و صاحبان شرکت‌های حمل و نقل بار چه در روزهای گذشته اعتراضاتی داشتند گفت: مطالبات رانندگان و شرکتهای حمل و نقل بار می‌توان به سه دسته تقسیم‌بندی کرد؛ مطالباتی که برآورده کردن آنها در اختیار مجلس، مطالباتی که پیگیری آنها برعهده وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و مطالباتی که تحقق آنها در محدوده اختیارات سازمان‌های دولتی به غیر از وزارت راه از جمله وزارت صنعت و معدن و تجارت است.

    وی ادامه داد: یکی از مطالبات و درخواست‌های رانندگان بحث مشمولیت شغل آنها در ردیف شغل‌های سخت و زیان‌آور است که تحقق این درخواست در حوزه وظایف نمایندگان مجلس است یا باید قانون جدیدی برای آن تعریف شود یا اینکه تبصره‌هایی بنا به درخواست رانندگان به قانون فعلی اضافه شود.

    مداح تاکید کرد: برای رسیدگی به این موضوع مذاکراتی با نمایندگان مجلس داشته‌ایم اما تصمیم‌گیری در مورد آن برعهده نمایندگان است.

    عضو هیات عامل سازمان راهداری ادامه داد: برخی دیگر از مطالبات و درخواست‌های رانندگان مانند پرداخت یارانه بیمه و بیمه تکمیلی درمان به وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی برمی‌گردد که نمایندگان اصناف مذاکراتی در این باره با روسای این سازمان داشته‌اند. موضوع دیگر بحث تامین لاستیک و قطعات خودروهای سنگین است که در این باره هم با وزارت صنعت و معدن و تجارت مذاکراتی داشتیم اما تصمیم‌گیری درباره آن برعهده این وزارتخانه خواهد بود.

    مداح درباره درخواست‌های رانندگان که رسیدگی به آن به وزارت راه و شهرسازی برمی‌گردد گفت: بلافاصله پس از اینکه درخواست رانندگان و شرکت‌های حمل و نقل بار مطرح شد و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کارگروه ویژه‌ای را برای پیگیری این مطالبات تشکیل دادیم که در آن نمایندگان اصناف و رانندگان هم حضور پیدا کردند. تاکنون 6 جلسه تشکیل شده است و مطالبات رانندگان را با نمایندگان این شرکت‌ها پیگیری می‌کنیم.

    وی ادامه داد: یکی از درخواست‌های رانندگان این بود که در پایانه‌ها برای توزیع بار عدالت برقرار نمی‌شود و برای رسیدگی به این موضوع گفتیم تنها کامیون‌های ملکی تعریف می‌شود که بغل‌نویسی داشته باشند و 6 دانگ آن متعلق به شرکت باشد.

    عضو هیات عامل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه از دیگر خواسته‌های رانندگان بیمه تکمیلی درمان بوده است ادامه داد: جلسه با کانون‌ شرکت‌های حمل و نقل کالا در این باره برگزار کردیم. در حال حاضر بیمه تکمیلی درمان در بخش ناوگان مسافرین کاملا برقرار است و در بخش کالا هنوز برقرار نشده است در حال پیگیری در این‌باره هستیم و باید شرایط اینکه کدام شرکت  مورد تایید بیمه قرار می‌گیرد تعیین شود.

    وی ادامه داد:‌ موضوع دیگر بحث برقراری ارتباط مستقیم با رانندگان و بحث اطلاع‌رسانی به آنهاست اینکه چگونه شکایت‌های آنها را به طور مستقیم دریافت کنیم.

    با اشاره به راه‌اندازی سامانه پیامکی برای برقراری ارتباط مستقیم با رانندگان گفت: تاکنون پنج هزار پیامک از سوی رانندگان در این سامانه دریافت کرده‌ایم که البته رانندگان علاقه‌مند به روش‌های برقراری ارتباط به صورت شفاهی هستند که از این رو امکانی به سامانه 141 اضافه کردیم که بتوانند پیام صوتی خود را در مورد موضوع مورد نظر به ما منتقل کنند که در این سامانه هم 650 مورد شکایت شفاهی ثبت شده است.

    عضو هیات مدیره سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به دیگر مطالبات رانندگان مبنی بر احتساب نرخ کرایه بار براساس تن و کیلومتر گفت: برای محاسبه نرخ کرایه براساس تن کیلومتر کارگروه ویژه‌ای را تشکیل دادیم که در این کارگروه نمایندگان علمی اصناف، نمایندگان سازمان راهداری و متخصصان این موضوع وجود دارند.

    مداح گفت: از دیگر مطالبات برخی رانندگان افزایش تعرفه حمل و نقل فرآورده‌های نفتی است که تحقق این خواسته در اختیارات سازمان راهداری قرار ندارد اما مذاکراتی با وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه در حال انجام است و برای رسیدگی به آن هم کارگروهی تشکیل شده است.

    وی تاکید کرد: از دیگر مطالبات رانندگان که در دست پیگیری و اقدام قرار دارد موضوع حق کمیسیون رانندگان بابت حمل بار و شرکت‌های حمل و نقلی است که در این باره هم کارگروهی را تشکیل داده‌ایم تا به تخلفات شرکت‌ها رسیدگی شود و احکام موجود در این باره را به اجرا برساند. چهار بازرس دیگر تعیین کرده‌ایم تا احکام کمیسیون ماده 11 و 12 را رسیدگی کنند.

    وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه چگونه و با چه سازوکاری با شرکت‌های حمل و نقلی بابت دریافت حق کمیسیون اضافه از رانندگان برخورد خواهد شد گفت: از آنجایی که بارنامه به صورت برخط صادر می‌شود و بنا به اقدامات اخیر سازمان راهداری میزان مشخص حمل بار برای رانندگان پیامک می‌شود رانندگان می‌توانند با مقایسه این اعداد دریابند که میزان دستمزدشان چقدر است و اگر این دو رقم با هم در تضاد باشد می‌توانند تخلف شرکت را به ما اعلام کنند.

    وی تاکید کرد: محاسبه میزان دستمزد رانندگان کار ساده‌ای نیست و پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و وقتی میزان دقیق نرخ حمل بار برای رانندگان پیامک شود در جریان دقیق میزان دستمزد خود با کسر برخی از عوارض قرار می‌گیرند.

    عضو هیات مدیره سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: هنوز این سازوکار برای صاحبان کالا وجود ندارد و امکان ارسال رقم محاسبه شده نرخ حمل بار برای آنها از طریق پیامک وجود ندارد چراکه باید بانک اطلاعاتی از این قشر در اختیار داشته باشیم که مقدمه آن ثبت نام صاحبان کالاست و باید فرآیند کسب اطلاعات تکمیل شود.

    وی افزود: بستر انجام این الزامات آماده است اما بانک اطلاعاتی و اطلاعاتی که در اختیارمان قرار می‌گیرد باید تایید شود.

    مداح تاکید کرد: وقتی تمام این شفاف‌سازی‌ها انجام شود خود به خود فساد در این حوزه کاهش می یابد و این یک سازوکاری برای شناسایی متخلفان است.

    وی با تاکید بر اینکه قبل از اعتراضات رانندگان بحث افزایش نرخ حمل بار تا سقف 20 درصد در حال اجرا بود، گفت:‌ قبل از اینکه تعیین نرخ حمل بار توسط سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده انجام شود نرخ‌ها توافقی بوده است و جداول نرخ حمل بار برای تمام مسیرهای موجود در کشور را در اختیار داشتیم که براساس آن عواقب جاده‌ای از رانندگان دریافت می‌شد.

    وی افزود: از آنجایی که تعیین نرخ به روال نرخ‌گذاری توافقی برگشت امکان افزایش قیمت‌ها براساس عواملی چون تورم بر روی آن نرخ پایه وجود داشت و توانستیم افزایش قیمت 20 درصدی را بر روی قیمت پایه اعمال کنیم.

    مداح تاکید کرد: خواسته رانندگان برای افزایش قیمت 20 درصدی اعمال شده و می‌توان آن را از طریق بارنامه ثابت کرد و در برخی از مناطق قیمت‌ها حتی بیش از 20 درصد رشد داشته و در مناطقی که کمتر از 20 درصد هم افزایش یافته توافق بین صاحب کالا، شرکت حمل و نقل و راننده بوده است.

    عضو هیات مدیره سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به محاسبه نرخ بار براساس شاخص تن کیلومتر گفت: این موضوع را در دو فاز پیگیری می‌کنیم؛ فاز اول این است که هزینه تمام شده تردد برای هر تن کیلومتر مشخص شود و اساس آن سهم هر یک از پارامترها از جمله نرخ سوخت، هزینه نگهداری و... تعیین و پس از آن به راحتی می‌توان افزایش قیمت هر یک از این پارامترها را محاسبه و بر قیمت اصلی اضافه کرد.

    مداح ادامه داد: فاز دوم بر این اساس است که به نرخ پایه محاسبه شده براساس تن کیلومتر سایر پارامترها مانند نوع مسیر از جمله کوهستانی، هموار، آزادراهی یا بزرگراهی در قیمت تاثیرگذار باشد بنابراین نرخ ثابت مشخص می‌شود و می‌توان این نرخ هر ساله براساس نرخ تورم تغییر داد.

    وی از تکمیل فاز اول نرخ‌گذاری حمل بار براساس تن کیلومتر در تاریخ 97.5.1خبر داد و گفت: این روش قیمت‌گذاری در این تاریخ عملیاتی و جایگزین نرخ‌های قبلی خواهد شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو