فونیکسریمکسبهتام

پژو می‌خواهد در ایران بماند

عصر خودرو- هر چند شرکت پژو سیتروئن جزو اولین شرکای ایرانی بود که پس از نقض برجام اقدام به تعلیق فعالیت‌های مشترک تجاری خود کرد، اما ظاهرا دل کندن از بازار کشورمان برای این شرکت فرانسوی سخت و ناممکن است.

پژو می‌خواهد در ایران بماند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، در این زمینه روز گذشته خبرگزاری فرانسه در گفت‌وگو با یک مقام دولتی فرانسه تاکید کرد که پژو سیتروئن اگرچه تعلیق فعالیت‌های خود در ایران را اعلام کرده، اما تمایل دارد که همچنان چراغ خاموش در این کشور ادامه کار دهد. بر این اساس این خبرگزاری تاکید کرد که یک مقام دولتی فرانسه که نخواست نامش فاش شود با اشاره به کارشکنی‌های دولت آمریکا در توافق هسته‌ای با ایران، اظهار کرده که شرکت خودروسازی پژو تلاش می‌کند چراغ خاموش در ایران باقی بماند.
    یک‌ماه پیش گروه خودروسازی پی‌اس‌ای (پژو سیتروئن) فرانسه شروع به تعلیق پروژه‌های مشترک خود در ایران کرد تا از تحریم‌های آمریکا در امان بماند. پژو سیتروئن در بیانیه 14 خرداد خود اعلام کرد که این گروه شروع به تعلیق فعالیت‌های مشترک تجاری خود در ایران کرده است تا به این ترتیب تا 6 آگوست، با قانون آمریکا مطابقت داشته باشد. در این زمینه برخی از منابع آگاه تاکید می‌کردند که دولت آمریکا با ابزارهای تشویقی شرکت پژوسیتروئن را مجبور به ترک ایران کرده حال آنکه آنچه پژویی‌ها تاکید بر آن دارند این است که دولت آمریکا این شرکت فرانسوی را با نظام بانکی جهانی و اینکه آمریکا این نظام را علیه پژوسیتروئن متحد می‌کند، تهدید کرده است. در هر صورت آنچه مشخص است در حال حاضر این شرکت خودروساز با حمایت دولت فرانسه، در حال مذاکره با مقامات آمریکا برای در نظر گرفتن معافیت‌هایی از تحریم، برای این شرکت است. پژو یک قرارداد تولید خودرو با ایران امضا کرده که ارزش آن 700 میلیون یورو (818 میلیون دلار) است. در این میان گروه خودروسازی پی‌اس‌ای اعلام کرد که تعلیق قراردادهای مشارکت این شرکت با ایران، بر چشم‌انداز مالی این شرکت تاثیری نمی‌گذارد؛ چراکه فعالیت‌های پژو-سیتروئن در ایران، کمتر از یک درصد درآمد این شرکت را تشکیل می‌دهد. این اظهارنظر اگر چه به نظر می‌رسد برای جلب نظر مقامات آمریکایی عنوان شده، اما در اصل ترک ایران این شرکت فرانسوی را همچون تحریم‌های اولیه هسته‌ای ایران با دشواری‌هایی مواجه خواهد کرد. اما خبرگزاری فرانسه در ادامه گزارش خود بر این نکته نیز تاکید کرده که این شرکت در انتظار دوران پس از ترامپ یا احتمال تغییر ناگهانی نظر رئیس‌جمهوری آمریکا است و تلاش می‌کند تا به‌عنوان یک شریک خاموش در ایران باقی بماند. در همین ارتباط، خبرگزاری فرانسه در گزارشی به تلاش‌های دو شرکت مهم خودروسازی این کشور، یعنی رنو و پژو برای باقی ماندن در بازار ایران، که یک بازار حیاتی برای آنها محسوب می‌شود، پرداخت.

    کارلوس گون، مدیرعامل شرکت رنو چندی پیش تاکید کرده بود که این شرکت، با وجود برقراری مجدد تحریم‌های اقتصادی آمریکا، ایران را ترک نخواهد کرد، هر چند میزان تولید خودروهای خود را در این کشور کاهش خواهد داد.«ایرنا» در این زمینه گزارش داد که رنو در سال گذشته میلادی، 160 هزار خودرو در ایران به فروش رساند، اما پژو توانست به فروشی 444 هزار و 600 دستگاهی دست یابد. از این رو، منافع شرکت خودروسازی پژو قابل مقایسه با منافع شرکت رنو در ایران نیست.در این شرایط، برای پژو دشوار است که روابط تجاری خود با ایران را به‌طور کامل قطع کند، ضمن اینکه خاطره ترک بازار ایران از سوی پژو در سال‌های گذشته به علت تحریم‌ها، برای ایرانی‌ها هنوز زنده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو