فونیکسریمکسبهتام

دوچرخ های مزاحم و دلخوری ساوجی ها

عصر خودرو- جولان موتورسیکلت ها در روزهای گرم تابستان و ساعات عصرگاهی تا پاسی از شب با صدای غرش اگزوز و بوق های ناهنجار خاطر شهروندان ساوجی را آزرده است.

دوچرخ های مزاحم و دلخوری ساوجی ها
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا،‌ شهر ساوه با 220 هزار نفرجمعیت به دلیل خاصیت مهاجر پذیری و تمرکز صنایع همراه بوده که این امر علاوه بر اینکه باعث توسعه حاشیه نشینی در این شهر شده، از منظر آسیب های اجتماعی نیز مشکلاتی را ایجاد کرده است.
    یکی از مسائلی که شهروندان ساوجی هر روز با آن درگیر هستند شمار چشمگیر برخی موتورسیکلت سوارانی است که با حرکات خطر ساز آسایش را از مردم سلب کرده اند و برای اثبات این گفته، کافیست در ساعات عصر سری به محل دریاچه تفریحی یا سایر بوستان های این شهر و حتی خیابان های دیگر شهر ساوه زد.
    تک چرخ زدن، بوق های ممتد، حرکت در قالب دسته های چندتایی موتورسواران و ایجاد صدای ناهنجار از سوی راکبان موتورسیکلت ها باعث شده شهروندان ساوجی حتی در ساعات پایانی شب در امان نباشند.
    ' الف. یاوری' یکی از موتورسواران در این خصوص به ایرنا، گفت: در سطح شهر امکانات تفریحی خاصی که بتوان در آنجا هیجان و انرژی را تخلیه کرد، وجود ندارد و ما به ناچار از این وسیله که از نظر اقتصادی نیز برایمان به صرفه است برای تفریح و سرگرمی استفاده می کنیم.
    'م. محمدی' نیز نیز گفت: اگر در سطح شهر مکان یا پیست وی‍ژه موتورسیکلت وجود داشته باشد، این امکان برای جوانان موتورسوار وجود دارد که به جای تردد در شهر ،‌ در آنجا حضور یابند.
    شهروندان ساوجی نیز از دست موتورسیکلت سواران دل خوشی ندارند و خواستار نظارت پلیس و نهادهای مسئول در خصوص حرکات خطرساز و مزاحمت های این اقشار هستند.
    خانم مهدوی از ساکنین خیابان 22 بهمن با بیان اینکه پدرم در آپارتمانی مشرف به خیابان اصلی و در بستر بیماری تحت مراقبت است،‌ اظهار کرد: بارها با سر و صدای ناهنجار موتورسواران و بوق های ممتد آسایش ما سلب شده در حالی که به توصیه پزشکان باید در مکانی آرام و به دور از استرس نگهداری شود.
    وی افزود: موتورسوران حتی برای ورزشکاران در پارک ها نیز مزاحمت هایی ایجاد می کنند و لازم است در این خصوص نظارت بیشتری اعمال شود.
    'الف .الماسی' نیز از شمار بالای سوانح ترافیکی که یک طرف آنها موتورسوران هستند در سطح شهر،‌ گفت و افزود: در بسیاری از معابر و چهار راه های شهر موتورسواران بدون آنکه مسائل ایمنی و قوانین را رعایت کنند با سرعت تردد می کنند و بارها با خودروهای شهروندان برخوردهایی داشته اند.
    این شهروند ساوجی همچنین به عبور موتورسیکلت سواران از پیاده روهای شهر و نیز خیابان های یک طرفه اشاره کرد و گفت: باید قاطعانه با راکبان متخلف برخورد جدی شود.

    *** خانواده؛‌ نخستین عامل کنترل
    معاون سیاسی اجتماعی فرماندار شهرستان ساوه در این خصوص به ایرنا،‌ گفت: با توجه به اینکه پلیس و نیروی انتظامی هنگام واگذاری پلاک به موتورسیکلت ها مواردی مانند سن قانونی یا گواهینامه را کنترل می کند اما مساله این است که بسیاری از فرزندان خانواده ها که دارای گواهینامه نیستند و یا به سن قانونی هم نرسیده اند از موتورسیکلت های متعلق به سایر اعضای خانواده برای تردد در شهر استفاده می کنند.
    حسین معمارنیا اظهار کرد: بستر اولیه برای روی آوردن افراد در شهر ساوه به استفاده از این وسیله نقلیه به فعالیت های کشاورزی و دامداری باز می گردد ضمن اینکه بیشتر خانواده ها نیز برای سرکشی و رفت و آمد به باغ ها و مزارع خود که اغلب در اطراف و حواشی شهر قرار دارند از موتورسیکلت بهره می گیرند.
    وی افزود: گسترش استفاده نادرست از موتورسیکلت در سالیان اخیر منجر به بروز مشکلاتی در سطح شهر از جمله حوادث رانندگی جرحی و فوتی شده است که آسیب و خسارت های جدی و گاه جبران ناپذیر جسمی و روحی به موتورسواران، خانواده ها وجامعه پزشکی وارد می کند.
    معمارنیا عنوان کرد: نیروی انتظامی در حیطه وظایف خود با تخلفات برخورد می کند و در هنگام ثبت پلاک، کنترل های لازم در مورد اینکه خریدار دارای گواهینامه و سن قانونی باشد را به عمل می آورد اما بیشتر موتورهایی که در اختیار جوانان است در اصل متعلق به سایر اعضای خانواده هاست.
    معاون سیاسی، اجتماعی فرمانداری ساوه اظهار کرد: اگر خانواده ها قوانین و شیوه درست استفاده را به فرزندان خود آموزش دهند زمینه پیشگیری از انجام تخلفات و هنجار شکنی ها را در سنین بزرگسالی آنها فراهم خواهند کرد.
    به گفته این مسئول،‌ نبود مراکز تفریحی در سطح شهر نیز از دلایل روی آوردن نوجوانان و جوانان به استفاده از موتورسیکلت است؛ هرچند که قشر موتورسوار به دلیل داشتن شور و نشاط بالا و اشتیاق به سرعت، اغلب تمایل کمتری به انجام ورزش های دیگر دارند.
    معمارنیا افزود: راه اندازی پیست ویژه موتور سواری با همکاری اداره ورزش و جوانان و برخی دیگر از ارگان ها در دست بررسی است.
    وی افزود: در گذشته نیز پیست موتورسواری در شهر صنعتی کاوه وجود داشت و حتی مسابقات کشوری نیز برگزار شد اما به دلایلی از جمله هزینه های بالا و الزام استفاده از موتورهای مخصوص مسابقه (کراس) این امر تداوم نیافت.
    معمارنیا گفت: باید از ظرفیت همه ارگان ها و دستگاه های مربوطه و رسانه ها برای اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در خصوص استفاده درست از این وسیله استفاده کرد.
    وی تاکید کرد: یکی از برنامه های در دستور کار این است که با کمک آموزش پرورش و هماهنگی با اولیاء و مربیان و اجرای برنامه های آموزشی با هدف رعایت قوانین، نکات ایمنی و استفاده درست از موتورسیکلت را به خانواده ها و دانش آموزان آموزش داد.
    معمارنیا گفت: بسیاری از موتورسیکلت های شهر از نوع کاربراتوری و دودزا هستند و در افزایش آلودگی شهر نقش دارند که این نکته هم باید با جایگزینی انواع برقی چاره اندیشی شود.

    *** توقیف 683 موتورسیکلت در بهار امسال
    فرمانده انتظامی شهرستان ساوه نیز‌ گفت: اکنون 16 هزار دستگاه موتورسیکلت در شهر ساوه سابقه ثبت پلاک دارند.
    سرهنگ پرویز اسدی اظهار داشت: شرایط آب و هوایی و اقلیمی هر منطقه در میزان استفاده از موتورسیکلت تاثیر گذار است و از آنجا که شهر ساوه در زمره مناطق گرمسیری کشور است به همین دلیل این وسیله نقلیه بیشتر مورد اقبال قرار گرفته است.
    به گفته این مقام انتظامی در سه ماه نخست امسال 476 تن از شهروندان ساوجی در سوانح رانندگی درون شهری مجروح شدند که افزون بر 75 درصد از این حادثه دیدگان را موتورسیکلت سواران تشکیل می دهند.
    سرهنگ اسدی در مورد دلایل استفاده جوانان ساوجی از موتورسیکلت،‌ اظهار داشت: گرانی خودرو، مشکلات اقتصادی و کمبود زیر ساخت های رفاهی از مهمترین دلایل رویکرد جوانان به این وسیله نقلیه است.
    فرمانده انتظامی شهرستان ساوه همچنین از توقیف 2 هزار و 903 دستگاه موتور سیکلت در سال گذشته و 683 دستگاه در سه ماه نخست امسال خبر داد و افزود: مخدوش بودن پلاک، نداشتن گواهینامه، ایجاد مزاحمت از مهمترین دلایل توقیف این موتورسیکلت ها بود.
    وی ادامه داد: توقیف موتور سیکلت به دلیل داشتن شتاب و قدرت مانور بالا نسبت به خودرو مشکل تر است و اغلب مورد توجه مجرمان برای اجرای اعمال مجرمانه ای همچون کیف قاپی، گردنبند قاپی قرار می گیرد.
    سرهنگ اسدی بیان کرد: قانون مشخصی برای خرید موتور سیکلت تعیین نشده و شرکت های فروشنده نیز برای افزایش سود خود در مواردی نسبت به فروش اقساطی این وسیله اقدام می کنند که شرایط خرید را ساده تر کرده است.
    وی اضافه کرد: یکی از راه حل ها برای کاهش این مشکلات ایجاد خطوط ویژه موتورسیکلت در خیابان های سطح شهر و هم چنین پیست های موتور سواری (تحت نظارت و کنترل) است.

    *** ورزش موتورسواری متولی می خواهد

    سرپرست اداره ورزش و جوانان شهرستان ساوه نیز گفت: استفاده از موتورسیکلت و حرکات خطرساز فقط به شهرستان ساوه محدود نمی شود بلکه در سطح کشوری این موضوع به عنوان یک آسیب اجتماعی مطرح است.
    عباس میرهاشمی اظهار داشت: بر مبنای نیاز و موقعیت مکانی شهرستان ساوه، 37 رشته ورزشی فعال وجود دارد اما آنچه در رویکرد جوانان به این ورزش ها تاثیر گذار است،‌ علاقه و سلیقه اشخاص است که سبب می شود عده ای به موتور سواری روی آورند.
    وی در پاسخ به این سئوال که وجود پیست تا چه حد می تواند از این مشکلات جلوگیری کند، گفت: در بیشتر شهرهای کوچک، هیات موتور سواری فعال نیست و هیچکدام از موتورسیکلت هایی که در سطح شهر تردد می کنند نیز مناسب پیست موتورسواری نیستند.
    میرهاشمی گفت: بیشتر کسانی که خواهان استفاده از پیست موتورسواری هستند در اصل دارای موتورسیکلت های سنگین هستند و با توجه به اینکه بیشتر این موتورسیکلت ها از مبادی قاچاق وارد می شوند، اجازه تردد در سطح شهر را ندارند.
    سرپرست اداره ورزش و جوانان شهرستان ساوه بیان کرد: موتور سواری ورزش خطرناکی است و هیچ ارگانی این مسئولیت را نمی پذیرد که مکانی را در اختیار جوانان قرار دهد تا به موتورسواری و انجام حرکات نمایشی بپردازند زیرا ریسک بالا و مسئولیت سنگینی دارد.
    به هر حال آنچه مسلم است؛‌ موتورسواران در شهر ساوه بیشتر معابر اعم از خیابان های اصلی‌، فرعی و حتی پیاده روها و خطوط وی‍ژه را بدون ملاحظه قوانین جولانگاه خود کرده اند و با ایجاد صداهای ناهنجار و حرکات نمایشی باعث سلب آسایش بخش زیادی از ساکنین شهر شده اند که این مساله تدبیر مسئولان را می طلبد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط