فونیکسریمکسبهتام

حضرت پور طلا تپه توضیح داد:

مجازات رانندگی در حالت مستی چیست؟

دادگاه بر اساس قوانین با فرد خاطی برخورد جدی می کند

عصر خودرو- عضو کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی گفت: در مورد مجازات رانندگی در حالت مستی قانون صریح است، باید با فرد خاطی برخورد جدی صورت گیرد.

مجازات رانندگی در حالت مستی چیست؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از خانه ملت ، روح الله حضرت پور طلا تپه در خصوص تصادف امروز اتوبان شهید بابایی تهران که موجب مرگ 5 نفراز شهروندان، گفت: ابعاد این موضوع در درجه اول باید از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی و دادگاه بررسی و مشخص شود.

    نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: باید مشخص شود این فرد چرا مست بوده و وقتی مست بوده چرا رانندگی می کرده است، او در این حالت اجازه رانندگی نداشته است. به نظر من باید برخورد جدی صورت بگیرد چرا که جان 3 نفر انسان بی گناه در میان است.

    وی تاکید کرد: در اروپا و کشورهایی که مصرف مشروبات الکلی آزاد است، کسی که مشروبات الکلی مصرف می کند اجازه رانندگی ندارد و در صورت رانندگی با او برخورد جدی می شود؛ حالا در جمهوری اسلامی فردی مست کند و باعث مرگ 3 نفر کارگر شهرداری هم شود؟ باید برخورد جدی با این فرد صورت گیرد، این برخورد اطلاع رسانی شود تا برای دیگران هم درس عبرتی باشد.

    عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ادامه داد: البته در این مورد قانون صریح است و قاضی پرونده باید با در نظر گرفتن همه ابعاد ماجرا، عمد یا غیرعمد بودن قتل را تشخیص دهد و در مورد مجازات آن تصمیم بگیرد.

    شرح ماجرا

    صبح امروز بر اثر برخورد یک دستگاه خودروی پژو 206 با تعدادی از عابران پیاده، 5 نفر از کارگران شهرداری جان باختند. طبق اعلام پلیس سرنشینان این خودرو مست بوده اند.

    سردار مهماندار رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در این مورد گفت است: متاسفانه سرنشینان و راننده این خودروی 206 حالت طبیعی نداشته و مست بودند و در این حادثه سه نفر در سرصحنه و دو نفر در بیمارستان جان خود را از دست می دهند.

    هم اکنون دو نفر دیگر از کارگران در بیمارستان بستری شده اند و حال آنها وخیم است.

    وی افزود: متاسفانه در تست الکلی  راننده پژو 206 و 3 سرنشین آن مشخص شد  همگی الکل مصرف کرده اند و تست آنها مثبت بوده است.
    سردار مهماندار تاکید کرد: حتما در این زمینه پلیس برخورد خواهد کرد و باتوجه به مصرف مشروبات سرنشینان این خودرو به مراجع قضایی انتقال داده خواهند شد.

    رانندگی در حالت مستی، علاوه بر اینکه رفتاری پر خطر بوده و احتمال تصادف و بروز آسیب را بسیار افزایش می دهد، از نظر قانونی عواقب ذیل را به دنبال دارد :

    1_ مجازات شرب خمر (مصرف مشروبات الکلی) هشتاد ضربه شلاق حدی است. (ماده 265 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392)

    2_ در صورت تصادف در حالت مستی و وقوع تصادف و بروز صدمه بدنی، شرکت بیمه پس از پرداخت خسارت به زیان دیده، جهت دریافت وجوه پرداخت شده به شخصی که موجب خسارت شده است، مراجعه می کند. (بند ب ماده 15 قانون بیمه وسایل نقلیه مصوب 1395)

    مورد فوق شامل رانندگی پس از استعمال مواد مخدر یا روان گردان که در وقوع حادثه موثر باشد، نیز می شود.

    3_ در صورت رانندگی در حالت مستی و وقوع تصادف، مقصر به بیش از دو سوم حداکثر مجازات قانونی محکوم می گردد، یعنی اگر تصادف منجر به فوت شود، مقصر به حبس بین دو تا سه سال و در صورتی که تصادف منتهی به صدمه بدنی شود، بین 100 تا 150 روز حبس محکوم می گردد. (ماده 718 قانون مجازات اسلامی، کتاب تعزیرات)

    هم چنین دادگاه می تواند علاوه بر مجازات فوق، مرتکب را برای مدت یک تا پنج سال از حق رانندگی محروم نماید.

    4_ رانندگی در حالت مستی یا با مصرف روان گردان ها، در کلیه راهها (کلان شهر ها، جاده های بین شهری، سایر شهر ها، روستا ها و راههای روستایی) چهارصد هزار تومان جریمه از سوی پلیس راهور را به دنبال دارد./

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط