فونیکسریمکسبهتام

دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا:

هیچ دستاوردی در کمیته موتورسیکلت برقی نداشتیم

عصر خودرو- دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا گفت: در کمیته موتورسیکلت برقی که مسئولیت آن برعهده وزارت صنعت، معدن تجارت بوده متأسفانه هیچ دستاوردی نداشته‌ایم.

هیچ دستاوردی در کمیته موتورسیکلت برقی نداشتیم
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایلنا، وحید حسینی، دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا در نشست خبری اعلام اقدامات این کارگروه با بیان اینکه در موضوع کاهش آلودگی هوا مصوبات متعددی داریم، گفت: این مصوبات را از نهادهای مربوطه پیگیری کردیم و کمیته‌های تخصصی را تشکیل دادیم.

    وی ادامه داد: برای بحث سوخت دیزل یورو 4 پیگیری خوبی انجام شد و الان در 160 جایگاه کل کشور توزیع انجام می‌شود. کار سختی هم بود چون به جای توزیع با خط لوله ناگزیر باید با کامیون منتقلش می‌کردیم، اما باعث شده تمام خودروهای مجهز به سوخت استاندارد در کل کشور دسترسی داشته باشند.

    دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا تصریح کرد: در کمیته موتورسیکلت برقی که مسئولیت آن برعهده وزارت صنعت معدن تجارت بوده متأسفانه هیچ دستاوردی نداشته‌ایم. همچنین در این کمیته قرارداد همکاری سازمان محیط زیست و کنسرسیومی از دانشگاه‌های برتر کشور منعقد شده است تا سیاهه انتشار تهیه و منتشر شود.

    حسینی با اشاره به نوسازی ناوگان عمومی ادامه داد: در کمیته نوسازی ناوگان عمومی جلسات متعدد داشتیم، اما متأسفانه کار پیش نمی‌رود که به شرایط کشوروابسته است و در حال حاضر 17 هزار تاکسی فرسوده در تهران و 70 هزار تاکسی فرسوده در کل کشور داریم.

    وی تأکید کرد: موضوع اسقاط موتورسیکلت‌ها با فشار سازمان محیط زیست منجر به این شد که کاربوراتوری‌ها حذف شده و اگر این‌هایی که در انبار و … هست هم تمام شود دیگر از دست این‌ موتورسیکلت خلاص می‌شویم و امیدوارم بتوانیم موتورسیکلت های انژکتوری را جایگزین موتورسیکلت‌های کاربراتوری کنیم.

    دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا درباره دیزلی‌ها نیز گفت:  در همه خودروهای مربوط به شهرداری ها باید فیلتر می‌گذاشتند اما بهانه‌های مختلف بیان شد و این اقدامات انجام نشده است. البته این مصوبه دولت است و سازمان اجازه نخواهد داد این وسایل نقلیه بدون رسیدن به سطح مطلوب آلایندگی در شهرها تردد کنند. مصوب 1393 هیئت وزیران کلیه خودروهای حمل و نقل عمومی کشور باید به فیلتر ذرات مجهز شوند و این از وظایف سازمان شهرداری ها و وزارت کشور است.

    حسینی با بیان اینکه در بحث معاینه فنی وارد موضوع نظارت شدیم گفت: نمایندگان سازمان محیط زیست در استان‌های کشور در حال گذراندن دوره‌های آموزشی در تهران هستند که چگونه باید مراکز معاینه فنی را بازرسی کنند. به این ترتیب سازمان به طور مستقیم وارد بازرسی مراکز معاینه فنی می‌شود. برای ما مهم است که همه مراکز معاینه فنی کشور به سطح مطلوبی که الان در تهران داریم برسند.

    دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا افزود: بازرسی 16 مرکز معاینه فنی سنگین استان‌های البرز و تهران توسط سازمان راهداری و ستاد معاینه فنی در دستور کار قرار گرفته است.

    وی با تاکید براینکه پیشنهاد اصلاحات در قانون هوای پاک را مطرح کرده‌ایم، گفت: ما همچنان بر معافیت معاینه فنی دو ساله اصرار داریم اگرچه در قانون آمده 4 سال اما حتماً مجلس باید این را اصلاح کند. همچنین خودروساز باید قطعات مرتبط با آلودگی هوا همچون کاتالیست را مدت بیشتری گارانتی کند چرا که الان خودروساز دو سال گارانتی کرده اما معاینه فنی 4 ساله است و بنابراین مالک خودرو نخستین باری که به معاینه فنی مراجعه می‌کند اگر خودرو مردود شود باید از جیب خودش پرداخت کند.

    حسینی به راه‌اندازی وب‌سایت اطلاع‌رسانی دبیرخانه کارگروه به نشانی dabir.doe.ir نیز اشاره کرد و گفت: این وبسایت کاملاً به روز است. اسم دستگاه‌های مسئول آمده و وظایفشان مشخص و عملکردشان هم نشان داده شده است. دسترسی به همه مصوبات و آیین‌نامه‌ها و مقررات هم در این وبسایت فراهم است.

    دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا هشدار داد: یکی از آفت‌های بد دستگاه‌های دولتی نامه‌نگاری است که در نامه‌ای می‌نویسند «در حال انجام است»  این اقدامات باید در عمل دیده شود.

    حسینی با ارائه آماری از تعداد مصوبات مربوط به هر دستگاه و تعداد انجام شده آن‌ها گفت: البته باید در نظر داشت مصوبات وزن‌های مختلفی دارند. مثلاً توزیع سوخت یورو 4 کار خیلی بزرگ و دشواری بود که انجام شد.

    وی با برشمردن چالش‌های پیش روی کارگروه گفت: برخی نهادها با دستگاه مسئول همکاری نمی‌کنند. مثلاً اجرای طرح LEZ با مشکلات عدم ارتقای زیرساخت‌های مورد نیاز و اجرای طرح در کلانشهرها توسط پلیس راهور مواجه است.

    دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا افزود: برخورد سلیقه‌ای از دیگر مشکلات ما است. مصوبه دولت وجود دارد اما مدیر می‌گوید من این مصوبه را دوست ندارم و با تغییر مدیران هم این سلیقه‌ها عوض می‌شود. مثالش وزارت کشور است که در موضوع نصب فیلترها می‌گوید شنیده‌ایم این فیلترها خوب نیست و کار نمی‌کند. وقتی مصوبه داریم «شنیدن» که ملاک نیست.

    حسینی ادامه داد: اجرای ناقص و غیرکاربردی مصوبات هم مشکل بعدی است. مثلاً وزارت صنعت معدن و تجارت به ارائه برنامه جایگزینی موتورسیکلت‌های بنزینی با برقی و توسعه تولید و عرضه موتور سیکلت برقی موظف بوده است.

    وی با بیان اینکه امسال از فروردین ماه، کار را آغاز کرده‌ایم و امیدواریم در آبان ماه با آلودگی کمتری رو به رو باشیم گفت: البته امسال هم وضعیت آلودگی هوا خوب نیست و اولین بار است که در کشور این همه روز آلوده به دلیل آلاینده سمی ازن داشته‌ایم و دلیلش هم تابش بیشتر خورشید است. تا همین جا 26 روز ناسالم داشته‌ایم که پارسال تا اینجا 15 روز بوده است. پارسال تنها 3 روز ازن آلاینده شاخص بوده است اما امسال 15 روز ازن آلاینده اصلی بوده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو