فونیکسریمکسبهتام

دستور وزیر صمت سابق برای راه‌اندازی مرکز اسقاط خودرویی که معاونش با آن مخالفت کرده بود!

عصر خودرو- رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط خودرو‌های فرسوده در کشور از اعطای یک پروانه به مرکز اسقاط غیرقانونی توسط وزیر سابق صمت خبر داد.

دستور وزیر صمت سابق برای راه‌اندازی مرکز اسقاط خودرویی که معاونش با آن مخالفت کرده بود!
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۴:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران ، محمدحسین گودرزی، رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط خودروهای فرسوده کشور اظهار کرد: مراکز اسقاط در سال 83 با 3 مرکز کار خود را با مصوبه دولت آغاز کرد و با گذر زمان درسال 96 به 10 مرکز در پایتخت رسید که این تعداد شعبه هم اکنون در سراسر کشور  به 215 شعبه افزایش یافته است.

    رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط کشور با اشاره به قوانین وضع شده برای تاسیس شعب اسقاط، گفت: این مراکز طبق ضوابطی که وزارت صمت تعیین کرده  است باید در محدوده  120 کیلومتری از شهر تاسیس و با ادوات مورد نیاز تجهیز شوند.

    وی ابراز کرد: مسئولیت جمع آوری خودروهای فرسوده بر عهده خودروسازان و واردکنندگان خودروهای خارجی است  و  این مرکز تنها وظیفه اسقاط و صدور گواهی آن را بر عهده دارد.

    گودرزی ضمن انتقاد از وضعیت این روزهای صنف اسقاط خودروهای فرسوده تصریح کرد: وضعیت مناسبی بر این صنف حاکم نیست و  بار مسئولیت کاملا برگردن ماست.به طوری که هم اکنون در سراسر کشور 53000 گواهی اسقاط که ارزش هریک از آن ها  2.500.000 تومان ارزیابی شده به صورت راکد و بدون متولی باقی مانده است، ارزش ریالی کل این گواهی ها مبلغی  بالغ بر 132.500.000.000 تومان بر آورد شده است!
    سکوت دولت در قبال ساماندهی خودروهای اسقاطی!

    وی اضافه کرد:مصوبه جدید دولت در ابتدای سال 96 اعلام کرده است که 30 درصد خودروهای تولید داخل  جایگزین خودروهای فرسوده شود که  تاکنون اجرای این قانون به تعویق افتاده است. بعد از آن نیز شاهد مصوبه ای مبنی بر صدور گواهی اسقاط برای خودروهایی که مصرف سوخت آنها در 100 کیلومتر 8 لیتر است بودیم. اما این مصوبه نیز روی زمین ماند. سوال این است که چرا قانونی که دولت آن را مصوب می کند، اجرایی نمی شود؟
    لغو مصوبه ساماندهی خودروهای اسقاطی از سوی وزیر صمت

    گودرزی  تشریح کرد: تمام این مصوبات به محض ورود وزیر صمت (محمد شریعتمداری) لغو و بدون هیچ توضیحی از سوی معاون اول نیز تایید شد.

    وی گفت: متاسفانه در سایه غفلت این مسئولان نه تنها توان ایجاد اشتغال را نداشتیم بلکه 3000نیروی کارمان نیز بیکار شده اند .

    رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط کشور با اشاره به نحوه ارتباط  قانون هوای پاک به فعالیت این نهاد افزود:سازمان حفاظت از محیط زیست متولی این امر  است و باید پرسید که تاکنون چه قدمی برای تقویت نوسازی حمل و نقل به خصوص حمل و نقل عمومی انجام داده است؟ قانون هوای پاک تنها ریزگردها و تعطیلی در فصل زمستان نیست بلکه رسیدگی به فرایند اسقاط و خروج خودروهای دودزا نیز از جمله آن است.
    پشت پرده صدور پروانه برای یک مرکز غیرقانونی اسقاط، از سوی وزیر صمت سابق چیست؟

    وی افزود: سال های گذشته با کمال تعجب  محمدرضا نعمت زاده وزیر سابق صمت برای تاسیس یک واحد اسقاط تاکسی های فرسوده به شماره 1731 که از لحاظ قوانین استاندارد  غیر قانونی بوده است  اصرار ورزیده و شخصا نامه ای را با دست خط خود روانه وزارت صمت کرد تا صدور پروانه آن هر چه سریع تر صورت پذیرد. متاسفانه شاهد آن بودیم که بدون در نظر گرفتن مکان و ادوات مناسب 45 درصد از تاکسی های  فرسوده کل کشور که رقمی بالغ بر 28000 خودرو بوده  تنها به این شعبه منتقل شده است!

    البته جالب توجه است که بدانیم معاون وزیر صمت وقت (محمدرضا فیض بخش) عملا با این موضوع مخالف بوده است. این موضوع نیازمند ورود جدی سازمان های نظارتی است.

    گودرزی اضافه کرد: این در حالی است که 215 شعبه ما در سراسر کشور در طول 12 سال از عمر خود این تعداد تاکسی فرسوده را اسقاط نکرده اند، البته با پیگیری های جدی صنف مراکز اسقاط خودروهای فرسوده کشور  پروانه این شعبه باطل شد.
    اتحادیه اسقاط خودروهای فرسوده نمی داند از کجا دستور بگیرد

    وی با اشاره به دخالت های بدون برنامه ریزی دولت در فرایند اسقاط خودروها، گفت: معضل دیگری که ما را سرگردان کرده است، عدم مشخص بودن متولی و صاحب اختیار صنف ماست.وزارت راه و شهرسازی،وزارت صمت،سازمان محیط زیست و ستاد حمل و نقل و سوخت  سازمان های مرتبط با ما هستند که هر کدام ساز خود را می زنند.در اصل متولی ما وزارت راه و شهرسازی و راهداری کشور است که تمام تلاش خود در این زمینه انجام داده اند اما نتیجه ای حاصل نمی شود زیرا جایگاه مدیریت این نهاد ارزش خود را از دست داده است.

    رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط کشور با اشاره به شرایط مطلوب این نهاد در ادوار گذشته، تصریح کرد: در دوره های گذشته رئیس ستاد حمل و نقل و سوخت، خود مشاور رئیس جمهور بود و معضلات ما را مستقیم به ریاست جمهور منتقل می کرد اما هم اکنون برای ملاقات با  معاون رئیس جمهور باید در صف نوبت دیدار قرار بگیرد تا بتواند از مشکلات ما صحبت کند. پراکندگی ابلاغیه ها و دستورالعمل ها که از وزارت کشور و راه و شهرسازی و صمت و نهایت سازمان محیط زیست می آیند مرا گیج کرده است.

    وی با اشاره به واردات 200 هزار خودرو  افزود: در حال حاضر تولیدکنندگان خودروی داخلی یک هزار  500 خودرو تولید می کنند اما درنهایت چه میزان از این خودروها برای نوسازی وارد چرخه خودروهای کشور می شوند؟!مسئولان امر باید پاسخگو باشند.
    یک هزار 500 خودروی فرسوده شخصی سلامت کشور را تهدید می کند

    گودرزی ضمن تاکید بر توانایی بالایی اسقاط خودروهای فرسوده در کشور، بیان کرد: شعبه های اسقاط خودرو  هم اکنون با توجه به وجود یک هزار 500 خودروی شخصی فرسوده تنها با 10 الی 15 درصد از توان خود استفاده می کند و این یعنی سرمایه راکد در این صنف که اگر تکلیف ما روشن باشد می توانیم در سال 1 میلیون خودروی فرسوده را اسقاط کنیم.

    رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط کشور در پایان ضمن انتقاد  از حواشی برخی از برنامه های تلویزیونی درباره این نهاد،گفت:سال گذشته در یک برنامه تلویزیونی (حالا خورشید) مجری برنامه اسناد مجهولی را مبنی بر تخلف شعب اسقاط خودرو در صدور گواهی اسقاط برای اسناد سفید منتشر کرد که نه تنها شعب متخلف آن مشخص نبود بلکه هیچ  مدرک قابل قبولی نیز وجود نداشت،تقاضا دارم برای دفاع از این اتهام ،نمایندگان  صنف ما را در برنامه خود و در مقابل مردم قرار دهند تا ما پاسخگوی این اتهام باشیم.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو