فونیکسریمکسبهتام

فعالیت تاکسی های آنلاین قانونی است

عصر خودرو- به‌تازگی در حاشیه یکی از نمایشگاه‌های حوزه فاوا اعلام شد که فعالیت‌ تاکسی‌های آنلاین محدود می‌شود و در این زمینه وزارت کشور لایحه‌ای به‌هیأت دولت ارسال کرده است تا در کمیسیون امور زیربنایی دولت بررسی ‌شود.

فعالیت تاکسی های آنلاین قانونی است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایران آنلاین، البته این اولین بار نیست که برای کسب و کارهای مجازی بخصوص تاکسی‌های آنلاین در کشور از سوی برخی نهادها مانع تراشی می‌شود. این در حالی است که رئیس جمهوری و شخص وزیر ارتباطات بارها حمایت خود را از کسب وکارهای نوپا اعلام کرده‌اند. در راستای این مانع تراشی جدید «ایران» به سراغ نایب رئیس هیات مدیره یکی از این تاکسی‌های آنلاین رفت تا در این خصوص اطلاعاتی را کسب کند.
    عدم سازگاری ابزار سنتی با کسب و کار مجازی
    ژوبین علاقبند، نایب رئیس هیات مدیره یکی از تاکسی‌های اینترنتی درباره ارسال لایحه محدویت فعالیت تاکسی‌های آنلاین به «ایران» گفت: شهرداری تأکید می‌کند که ما باید از آنها مجوز دریافت کنیم و وزارت کشور و وزارت صنعت، معدن و تجارت بر این کسب و کارها نظارت کنند و در این زمینه به ماده 9 قانون درباره توسعه حمل و نقل عمومی و بهینه‌سازی سوخت و حمل و نقل به عهده شهرداری اشاره می‌کنند.
    علاقبند افزود: اما طبق ماده 12 نظام صنفی و تبصره 87 همان قانون، اتحادیه کسب و کارهای فضای مجازی مجوز فعالیت را برای تاکسی‌های اینترنتی صادر می‌کند و صراحتاً در این قانون ذکر شده است وقتی این اتحادیه مجوز صادر می‌کند دیگر نیازی به دریافت هیچ مجوزی از هیچ مرجع دیگری نیست بنابراین فعالیت ما قانونی است. از این‌رو در حال مذاکره هستیم تا این موضوع مطرح شده را حل کنیم.
    علاقبند گفت: ابزار نظارتی شهرداری‌ها و سازمان تاکسیرانی سنتی است و این ابزارها با کسب و کارهای مجازی و اینترنتی سازگاری ندارد از این‌رو در صورتی که تاکسی‌های آنلاین زیر نظر این مجموعه برود ضربه بزرگی به این کسب وکار وارد می‌کند. آنها بحث تعیین قیمت کف را نیز مطرح می‌کنند درحالی که این اقدام نیز می‌تواند برای تاکسی‌های آنلاین مسأله ساز شود. از سوی دیگر افزایش هزینه‌ها را نیز در برخواهد داشت، چرا که باعث می‌شود مبالغ هنگفتی (مانند ثبت‌نام خودرو، راننده و غیره) هزینه شود. این درحالی است که همان‌طور که وزیر ارتباطات نیز به آن اشاره کردند این اقدام‌ها رقابت را زیر سؤال می‌برد و دیگر رقابت معنایی نخواهد داشت.
    دولت حامی کسب و کارهای نوپا
    ژوبین علاقبند با تشکر از حمایت‌های دولت و وزیر ارتباطات در پاگرفتن کسب و کارهای نوپا به «ایران» گفت: اگر تاکنون کسب و کارها اعم از خرید آنلاین، تاکسی‌های آنلاین و غیره در فضای مجازی شکل گرفته و توانسته به کار خود ادامه دهد به‌دلیل همین حمایت‌ها بوده است. آگاهی مسئولان بخصوص شخص رئیس جمهوری در ایجاد شغل از طریق فضای مجازی موجب شده است تا کسب و کارها بتوانند فعالیت کنند و راهی برای غلبه بر بیکاری در کشور باشد.
    نایب رئیس هیات مدیره این تاکسی‌ آنلاین با بیان اینکه شرکت ما توانسته است 2 هزار کارمند را به خدمت بگیرد، گفت: اکنون بیش از 890 هزار راننده در شبکه ما ثبت‌نام کرده و مشغول به کار هستند و این یعنی همان اشتغالزایی که شخص وزیر و رئیس جمهوری به آن تأکید می‌کنند. البته باید گفت قوه مقننه هم پشتیبانی خوبی از کسب و کارهای مجازی می‌کند. اکنون در شرایط اقتصادی و بیکاری که در کشور حاکم است، کسب و کارهای مجازی توانسته‌اند شغل و درآمدزایی ایجاد کنند بنابراین نباید با هر دلیلی جلوی فعالیت آنها را گرفت و محدودیت ایجاد کرد.
    علاقبند در پاسخ به سؤال «ایران» مبنی بر اینکه بحث بومی‌سازی نقشه تاکسی آنلاین به کجا رسید، گفت: حدود 6 ماه است که یک تیم بسیار قوی روی نقشه بومی کار می‌کند و اکنون به‌صورت آزمایشی در اپلیکیشن ما در حال استفاده است و بزودی به جایی خواهیم رسید که دیگر به‌صورت کامل در استفاده از نقشه خودکفا شویم.
    وی درباره اختلالات به وجود آمده روی نقشه‌های مسیریاب این تاکسی آنلاین نیز گفت: گزارشی در این زمینه دریافت نکرده‌ایم و اگر نقشه راننده‌ای هنگام کار فعال نبوده یا قطع شده است به احتمال زیاد به‌دلیل اختلال در شبکه اینترنتی است که راننده از آن استفاده کرده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۳ روز پیش
        آرشیو