فونیکسریمکسبهتام

شش سال پیش در چنین روزی

صادرات خودرو ایران از واردات پیشی گرفت

عصر خودرو- شش سال پیش در چنین روزی آمار گمرک ایران حاکی از افزایش واردات انواع خودروی سواری به کشور در چهار ماهه نخست سال ۱۳۹۱ بود. براین اساس در چهار ماه نخست سال ۹۱، ۱۲ هزار و ۲۹ دستگاه انواع خودروی سواری به ارزش ۲۵۸ میلیون دلار وارد کشور شد. این میزان واردات از نظر تعدادی و ارزشی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به ترتیب ۴۴ و ۳۴ درصد رشد نشان می دهد.

صادرات خودرو ایران از واردات پیشی گرفت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، قیمت هر دستگاه خودروی سواری وارداتی به کشور در چهار ماهه اول 1391 معادل 21 هزار و 486 دلار بوده که نسبت به سال گذشته کاهش 6.9 درصدی را نشان می دهد. کره، امارات و کویت سه صادرکننده اصلی خودرو به ایران در چهار ماهه اول سال جاری بودند.
    از سوی دیگر آمار گمرک ایران نشان می دهد که صادرات خودروی کشور در سال جاری با رشد قابل ملاحظه ای مواجه شده است. به این ترتیب که در چهار ماهه اول امسال 21 هزار و 985 دستگاه خودروی سواری به ارزش 123 میلیون دلار از کشور صادر شد. این میزان صادرات از لحاظ ارزشی و وزنی به ترتیب 355 و 314 درصد رشد نشان می دهد.
    میانگین قیمت هر دستگاه خودروی سواری صادراتی از کشور در مدت زمان یاد شده حدود 5591 دلار بود که نسبت به سال گذشته با افزایش 9.7 درصدی مواجه شده است. عراق، افغانستان و اواکراین مقصد اصلی خودروهای صادراتی ایران در چهار ماهه اول امسال بودند.
    www.asrekhodro.com/News/19478


    تکلیف افزایش قیمت خودروها این هفته معلوم می شود
    شش سال پیش در چنین روزی مدیرکل سابق دفتر نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از برگزاری جلسه کمیته قیمت‌گذاری خودرو در هفته جاری خبر داد. شهرام میرآخورلو اظهار کرد: به احتمال زیاد جلسه کمیته قیمت گذاری خودرو هفته جاری برگزار خواهد شد.
    وی در پاسخ به اینکه در این جلسه در خصوص قیمت کدام خودروها تصمیم گیری خواهد شد؟ خاطرنشان کرد: درخواست های افزایش قیمتی که تاکنون بررسی آن ها به پایان رسیده باشد، در کمیته قیمت گذاری خودرو طرح و در خصوص آن ها تصمیم گیری خواهد شد.
    مدیرکل دفتر نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در پاسخ به اینکه آیا این کمیته با افزایش قیمت خودروها موافقت خواهد کرد؟ اظهار کرد: اصولا تعیین قیمت تمام محصولات براساس بررسی هزینه های تولید صورت می گیرد؛ به گونه ای که هر زمان که بررسی ها نشان دهد تولید یک خودرو با توجه به قیمت آن فاقد سود مشروع برای خودروساز است، با افزایش قیمت آن موافقت خواهد شد.
    پیش از این دبیر انجمن خودروسازان از عدم برگزاری جلسه کمیته قیمت گذاری خودرو برای بررسی پیشنهاد افزایش قیمت خودروسازان انتقاد کرده بود.
    احمد نعمت بخش گفته بود: کمیته قیمت گذاری خودرو سرعت لازم را در برگزاری جلسات ندارد و به همین دلیل خودروسازان در تحویل برخی از مدل ها به دلیل مصوب نبودن قیمت نهایی آنها به مشتریان دچار مشکل شده اند.
    به گفته وی، چنین برخوردهایی با صنعت کشور آن هم در سال حمایت از تولید ملی مناسبت نیست، زیرا در حال حاضر هزینه های تولید در صنعت خودرو به شدت افزایش یافته است و باید تجدیدنظری در قیمت محصولات صورت گیرد.
    www.asrekhodro.com/News/19491


    رانت 6 میلیارد تومانی واردات خودرو با ارز دولتی
    شش سال پیش در چنین روزی براساس آمار واردات خودرو در تیرماه سال 91 بالغ بر 69 دستگاه خودروی با قیمت بالای 100 هزار دلار وارد کشور شد.طرح موضوع رانت واردات خودرو به کشور از محل ارز دولتی و البته مابع التفاوت فاحش بین قیمت واردات با قیمتی که به دست مشتری نهایی می رسد بازتاب های گوناگونی به دنبال داشته است اما به نظر می رسد این بازتاب ها که از صحن مجلس تا سطح معاونت وزیر امور اقتصاد و دارایی کشیده شد، همچنان رانت واردات خودرو ادامه دارد.
    آمارهای گمرک ایران نشان می دهد در تیرماه سال جاری بالغ بر 3712 دستگاه خودرو به کشور وارد شده که برای واردات این میزان خودرو رقمی معادل 82.7 میلیون دلار با قیمت رسمی 1226 هزینه شده است. در دوره مورد اشاره قیمت هر دلار در بازار آزاد به طور متوسط رقمی معادل 1927 تومان بوده است و با یک مقایسه ساده می توان گفت رانت واردات خودرو از محل ارز دولتی تنها در یک ماه معادل 5.8 میلیارد تومان بوده است.

    در این بین جالب ترین قسمت فهرست خودروهای وارداتی باشگاه 100 هزار دلاری ها محسوب می شود. خودروهایی که با قیمتی بیش از 100 هزار دلار در گمرک به ثبت رسیده اند، در تیرماه 69 دستگاه خود رو به این باشگاه اضافه شده و میهمان خیابانهای کشور شده اند. در این فهرست 66 دستگاه پورشه و مرسدس بنز و سه دستگاه مازاراتی به چشم می خورد.
    گرانترین خودروی وارداتی ثبت شده در تیرماه یک دستگاه پورشه پانوراما توربو 210 هزار دلاری بود که قیمت این خودرو با احتساب ارقام مندرج در اسناد گمرک در نهایت تا مرحله پلاک شدن معادل 592 میلیون تومان قابل محاسبه است ، اما قیمت این خودرو در تیرماه در بازار داخلی رقمی معادل 620 میلیون تومان بوده و البته رانت حاصل از ارز دولتی صرف شده برای واردات هر یک از این دو خودرو رقمی معادل 147 میلیون تومان بوده است. به عبارت ساده تر واردات یک دستگاه پورشه پانوراما در تیرماه سودی معادل 175 میلیون تومان به همراه داشته است.
    www.asrekhodro.com/News/19485

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو