فونیکسریمکسبهتام

همزمان با ابلاغ اصلاحیه بند ۵ مصوبه هیات وزیران مطرح شد

معافیت قطعه سازان از پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز معجزه این صنعت نیست

عصر خودرو- مصوبه جدید دولت برای تعیین تکلیف کالاهای وارداتی در خصوص پرداخت مابه التفاوت ارزی ابلاغ شد و از این پس بر اساس این مصوبه مواد اولیه وارداتی قطعات و ملزومات موردنیاز که محصول نهایی آن با نرخ ارز رسمی قیمت‌گذاری می‌شود و مواد اولیه دارو، تجهیزات پزشکی و قطعات لوازم یدکی و ملزومات آن به تشخیص وزارتخانه‌های ذیربط از پرداخت مابه التفاوت معاف هستند.

معافیت قطعه سازان از پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز معجزه این صنعت نیست
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، هرچند که در نگاه نخست این تصمیم کمک بزرگی به صنایع و تولیدکنندگان مواد اولیه خواهد کرد اما برخی از فعالان این حوزه معتفدند که این اقدام تنها مانع از بدتر شدن شرایط خواهد شد.
    آرش محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان چندی پیش در گفت و گو با پایگاه خبری «عصر خودرو»  با تاکید بر این که حتی این تصمیم و ابلاغ این مصوبه نیز هیچ کمک آینده ای به قطعه سازان نمی کند، گفت: تنها کمکی که این مصوبه به تولیدکنندگان خواهد کرد، جلوگیری از زدن تیر خلاص به تولید است.
    وی در تشریح بی اثر بودن این اقدام اظهار کرد: بسیاری از این خودروها با قیمت قطعی پیش فروش شده و تولیدات قطعه ساز نیز بر اساس ارز 3200 تومانی قیمت گذاری شده است بر این اساس پرداخت این مابه التفاوت تنها فشار مضاعفی به تولید بوده که حالا برداشته شده است.
    در همین حال محمدرضا نجفی منش، رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان نیز پس از ابلاغ این مصوبه در گفت و گو با پایگاه خبری عصر خودرو اظهار کرد: هرچند این اقدام بارسنگینی از مشکلات تولیدکنندگان بر می دارد اما مشکلی بود که خود دولت ایجاد کرده بود و حال با برداشتن آن نیز اتفاق خاصی در صنعت قطعه و یا حتی خودرو رخ نخواهد داد.
    وی با تاکید بر این که مشکلات قبلی این صنعت همچنان پابرجا است، افزود: مشکلات تولید در صنعت قطعه همچنان وجود دارد و تنها تاثیری که این اقدام بر این صنعت داشته، جلوگیری از بدتر شدن اوضاع بوده است.
    نجفی منش ادامه داد:هرچند این اقدام کمک بزرگی برای تامین مواد اولیه صنعت قطعه خواهد بود اما با این حال با وجود مشکلات قبلی این صنعت، هنوز مشکلات زیادی در مسیر تولید قرار دارد و هرچند همه قطعات مشمول این طرح می شوند اما با این حال باید این تصمیم را تنها مانعی برای بدتر شدن شرایط دانست.
    بر اساس تبصره پیش بینی شده در این مصوبه، ماشین آلات، تجهیزات، قطعات یدکی خط تولید و مواد شیمیایی و مصرفی خط تولید و طرح های مرتبط با هریک از دستگاه های اجرایی با تشخیص وزارتخانه ذیربط و همچنین مواد اولیه وارداتی، قطعات و ملزومات مورد نیاز که محصول نهایی آن با ارز رسمی قیمت گذاری می شود با تشخیص وزارتخانه تولیدی ذیربط از پرداخت این مابه التفاوت معاف خواهند بود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط