فونیکسریمکسبهتام

لزوم تسریع یک طرح ویژه؛

امکان صرفه‎جویی معادل ۳۵ میلیون بشکه نفت در مصرف سوخت

عصر خودرو- مدیر بهینه سازی در بخش حمل و نقل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت گفت: اگر بتوانیم طرح های ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید را در طول دوره اجرایشان به سرانجام برسانیم، می توانیم سالانه ۳۵ میلیون بشکه معادل نفت خام در مصرف سوخت در بخش حمل و نقل صرفه جویی کنیم.

امکان صرفه‎جویی معادل ۳۵ میلیون بشکه نفت در مصرف سوخت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از تسنیم ، ساسان کاظمی نژاد مدیر بهینه سازی در بخش حمل و نقل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت  اظهار داشت: حدود 16 میلیون دستگاه خودروی سبک در کشور داریم که حدود 2.3 میلیون دستگاه آن اسقاطی است.

    وی افزود: شدت مصرف انرژی در کشور ما بسیار بالاست و این موضوع در مصرف بنزین نیز همچون دیگر حامل های انرژی دیده می شود.

    کاظمی نژاد با بیان اینکه "در حال حاضر، سالانه در بخش حمل و نقل حدود 258 میلیون بشکه معادل نفت خام فرآورده های نفتی مصرف می شود"، گفت: در بخش حمل و نقل بیشترین مصرف در بنزین و نفت گاز صورت می گیرد که اگر ما بتوانیم معیارهای استانداردمان را برای مصرف سوخت رعایت و جاری کنیم و از طرف های استفاده کننده از این استانداردها، رعایت استانداردها و اجرای آنها را به صورت قاطعانه مطالبه کنیم، می توانیم سالانه حدود 5.7 میلیون بشکه معادل نفت خام در مصرف سوخت در بخش حمل و نقل صرفه جویی کنیم.

    مدیر بهینه سازی در بخش حمل و نقل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت تصریح کرد: همچنین اگر بتوانیم طرح های ماده 12 قانون رفع موانع تولید را در طول دوره اجرایشان که برخی 10 ساله و برخی بیشتر است، به سرانجام برسانیم، می توانیم سالانه 35 میلیون بشکه معادل نفت خام در مصرف سوخت در بخش حمل و نقل صرفه جویی کنیم.

    این مقام مسئول اذعان داشت: طرح های ماده 12 شامل 65 هزار کامیون کشنده، جایگزینی 17 هزار اتوبوس فرسوده، جایگزینی 140 هزار تاکسی فرسوده، توسعه حمل و نقل باری راه آهن و مسافری، توسعه حمل و نقل شهری تهران و هشت کلانشهر و همچنین طرح تولید قوای محرکه کم مصرف است.

    وی ادامه داد: اگر ما طرح هایی که داریم، مثل جایگزینی 140 هزار تاکسی فرسوده، را به انجام برسانیم و بتوانیم انگیزه ایجاد کنیم تا در چنین طرح هایی سرمایه گذاری شود، مصرف بنزین به طور قابل توجه کاهش می یابد؛ اما تا زمانی که خودروهای فرسوده در ناوگان حمل و نقل کشور تردد می کنند و اقدامات نوسازی ناوگان حمل و نقل صورت نگیرد، مصرف بنزین و نفت گاز ما به مراتب بالاست.

     مصرف بنزین به‌صورت افسارگسیخته در حال رشد است و از متوسط 80 میلیون لیتری در هر روز در سال 96 به 91.7 میلیون لیتر در پایان تیرماه 97 رسیده است. در صورتی که روند رشد مصرف بنزین به همین صورت ادامه یابد؛ در پایان سال 97، میزان مصرف، بار دیگر به میزان تولید رسیده و در میانه سال 98 و یا ابتدای سال 99، بار دیگر همچون قبل از بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس، تراز تولید و مصرف بنزین منفی شده و خودکفایی بنزین که در پی سالها تلاش متخصصان کشورمان به‌دست آمده، تحت الشعاع قرار می‌گیرد، به‌عبارتی پاشنه آشیل خودکفایی بنزین که با زحمت و رنج بسیار حاصل شده، رشد افسارگسیخته مصرف بنزین است.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو