فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصرخودرو»

کدام خودروهای موفق، در حالی که هنوز مشکلات عدیده‌ای داشتند، راهی خط تولید شدند؟

عصر خودرو- خودروسازان و برندهای معتبر جهان، سعی دارند تا همواره محصولاتشان را با کمترین مشکل و نقص به تولید انبوه برسانند. این کمپانی‌ها معمولا پیش از عرضه بزرگ و همگانی این خودروها، تست‌هایی مکرر و سخت برای این محصولات در نظر می‌گیرند و پس از آن، معمولا با رفع اشکالات و بهبود نقایص، خودرو را به بهترین نحو ممکن راهی خط تولید می‌کنند.

کدام خودروهای موفق، در حالی که هنوز مشکلات عدیده‌ای داشتند، راهی خط تولید شدند؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»،  در این بین اما خودروسازان مشهوری نیز محصولاتی مهم و تاریخی را در حالی به خط تولید فرستادند که هنوز ایراداتی رفع نشده در آن‌ها وجود داشت. با وجود این ایرادات، برخی خودروها به محصولاتی موفق نیز بدل می‌شوند!

    جگوار XJ

    جگوار پس از یک دوره تولید محصولاتی سنتی، از اواخر دهه شصت مدل‌هایی پیشرفته و مدرن را راهی بازار کرد. در راس این خودروها، نسل اول XJ بود که به عنوان سدانی لوکس و باوقار، توانست نظر مثبت متخصصان و علاقمندان را به خود جلب کند. در این بین اما XJ به سبک سایر خودروهای دهه شصت و هفتاد انگلیسی مهندسی شده بود و به تست و بررسی و رفع نقص‌های آن توجه چندانی نشده بود. علاوه بر جوش آوردن سریع این خودرو در برخی مناطق، نحوه انتقال لوله‌های سیتسم تهویه خودرو سبب شده بود تا باد کولر هیچگاه آن طور که باید و شاید، خنک نشود. با وجود همه این ایرادات و مشکلات اساسی، XJ اولین پله موفقیت جگوار در دوران مدرنی بود که تا اواخر دهه هشتاد میلادی ادامه یافت.

     

    فورد پینتو

    فورد در ابتدای دهه هفتاد میلادی برای مبارزه با بحران نفتی و از دست ندادن بازار در برابر رقبای سرسخت ژاپنی، مدل پینتو را عرضه کرد؛ یک خودرو کامپکت با ظاهری دوست داشتنی و قیمتی مناسب که از نظر امکانات و مصرف سوخت، با محصولات ژاپنی قابل قیاس بود. پینتو فروش بسیار خوبی را تجربه کرد و توانست به یکی از محبوب‌ترین مدل‌های فورد بدل شود. با این حال بعدها مشخص شد که مهندسین فورد از وضعیت نامناسب باک خودرو خبر داشتند. این باک حوادثی ناگوار برای پینتوها رقم زد و باعث شد تعداد زیادی از آن‌ها در آتش بسوزند. با این حال پینتو یکی از موفق‌ترین محصولات فورد در دهه هفتاد میلادی است، هرچند امروزه کمتر کسی به نیکی از آن یاد می‌کند.

     

    لامبورگینی میورا

    اولین سوپراسپرت جهان و یکی از ارزشمندترین خودروهای تاریخ، از همان ابتدا با ایراداتی ذاتی راهی بازار شد! لامبورگینی در میانه دهه شصت بالاخره توانست شاسی انقلابی میورا را با بدنه‌ای زیبا و پیشرانه‌ای استثنائی ترکیب کند تا این خودرو تاریخی پدید آید. با این حال میورا به قدر کافی آزمایش نشده بود و ایراداتی در آن وجود داشت که کمپانی نیز به طور مکرر از آن باخبر می‌شد. در سرعت‌های بالا، به خاطر محل قرارگیری باک و وضعیت آیرودینامیک خودرو، دماغه میورا از زمین بلند می‌شد و فرمان آن اصطلاحا سبک می‌شد. علاوه بر این، آتش سوزی‌های متعدد به خاطر پاشش سوخت به روی قطعات داغ پیشرانه، همه و همه مواردی بودند که لامبورگینی از رفعشان سرباز زد. با این حال میورا نقطه آغاز موفقیت‌های لامبورگینی و یکی از برترین خودروهای تاریخ است.

     

    شورولت کورویر

    شورولت که موفقیت قابل توجه فولکس واگن کلاسیک (بیتل) را در بازار آمریکا مشاهده کرد، تصمیم گرفت تا خودرویی با مشخصات شبیه به آن و مطابق با سلیقه آمریکایی طراحی کند. حاصل کار با نام کورویر در سال 1959 راهی بازار شد و توانست به خودرویی بسیار پرفروش و محبوب بدل شود. با این حال کورویر همزمان با بالاگرفتن تب بهبود ایمنی خودروها عرضه شد و همین سبب شد تا وضعیت نامناسب سیستم تعلیق آن حاشیه ساز شود. بعدها مشخص شد که مهندسین جنرال موتورز اهمیت چندانی به ایمنی این خودرو در مانورهای ساده و حتی معمولی نداده بودند و حتی کتابی پیرامون عدم ایمنی آن توسط رالف نادر، محقق مشهور آمریکایی چاپ شد. با این وجود کورویر یکی از محصولات موفق و پرفروش شورولت در دهه شصت میلادی است.

    مرسدس-بنز کلاس A

    از اوایل دهه نود میلادی بود که مرسدس-بنز با ارائه چند خودرو مفهومی، علاقه خود به ساخت خودرویی شهری و جذاب را نشان داد. بالاخره در اواخر این دهه، کلاس A به عنوان نماینده اصلی این برند آلمانی در کلاس خودروهای شهری عرضه شد. بسیاری از این مرسدس-بنز انتظار داشتند که با کیفیت و ایمنی مثال زدنی سایر محصولات این برند، عرضه شود. با این حال بعدها مشخص شد که مرسدس بنز در بررسی پایداری خودرو چندان دقت نکرده و با کوتاهی مهندسین، کلاس A در تست‌های مانور مشهور به گوزن، عملکردی بسیار ضعیف داشت. با وجود رسوایی اساسی مرسدس-بنز، این خودرو توانست به محصولی بسیار موفق بدل شود و تا به امروز نه تنها چند نسل از آن، که مدل‌هایی جدید برپایه آن عرضه شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو