فونیکسریمکسبهتام

مشکلات ناوگان جاده ای در کانون توجه مسئولان

عصر خودرو- صنعت حمل و نقل افزون بر اشتغالزایی از راه توزیع، صادرات و ترانزیت کالا و جا به جایی مسافر نقش مهمی در چرخه تولید و رونق گردشگری دارد، بنابراین با توجه به اهمیت این بخش مشکلات آن در کانون توجه مسئولان قرار دارد.

مشکلات ناوگان جاده ای در کانون توجه مسئولان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا، 90 درصد حمل و نقل بار و مسافر در ایران با کار شبانه روزی بیش از 600 هزار راننده در 40 هزار کیلومتر شبکه راه های کشور انجام می شود.
    همچنین 340 هزار نفر در عرصه حمل و نقل بار با کامیون و 80 هزار نفر نیز در حوزه جا به جایی مسافر فعالیت دارند که در ماه های گذشته تلاش شد بخشی از خدمات درخواستی آنان اجابت و تامین شود.

    * تردد روزانه هشت میلیون وسیله نقلیه در جاده ها
    با توجه به رفت و آمد روزانه هشت میلیون وسیله نقلیه در جاده های ایران ارتقا و نوسازی زیرساخت های حوزه حمل و نقل ضروری است به طوری که رئیس سازمان راهداری کشور در سفر به خراسان رضوی اعلام کرد که 30 هزار کیلومتر از مجموع 40 هزار کیلومتر از جاده های اصلی به سبب تردد بالای وسایل نقلیه نیازمند تبدیل به آزادراه و بزرگراه است.
    با این حال از آنجایی که مساله ناوگان جاده ای به صورت مستقیم و لحظه ای بر روند جا به جایی کالا و مسافر تاثیرگذار است این موضوع در کانون توجه مسئولان این حوزه و حتی مقام های سیاسی و اقتصادی کشور قرار گرفته است.

    * نام نویسی 700 هزار نفر برای بیمه تکمیلی رانندگان کامیون
    رئیس سازمان راهداری کشور با اشاره به توجه این سازمان به مشکلات معیشتی و اقتصادی رانندگان در 45 روز گذشته، از برنامه ریزی برای بیمه تکمیلی 900 هزار نفر از آنان خبر داد و گفت: تاکنون 700 هزار نفر از رانندگان و همسران آنان برای استفاده از بیمه تکمیلی ثبت نام کرده اند، همچنین این سازمان به دنبال ارائه تسهیلات قرض الحسنه و کم بهره برای رانندگان است تا با تکیه بر اسناد بالادستی خدمات عرضه شده به آنان بهبود یابد.
    عبدالهاشم حسن نیا افزود: 90 درصد بار و مسافر کشور در جاده ها حمل می شود که در این زمینه مسئولیت سنگینی بر عهده وزارت راه و شهرسازی است.
    وی به نقش تنظیم کننده سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در روابط صاحب بار، شرکت و رانندگان اشاره و بیان کرد: انباشت مشکلات رانندگان از یک سو و وضعیت سخت اقتصادی از سوی دیگر، اصلاح شرایط را زمان بر کرده است.

    * ناوگان جاده ای ماهانه نیازمند 100 هزار حلقه لاستیک
    معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری کشور در زمینه تامین لوازم یدکی مورد نیاز رانندگان نیز گفت: ناوگان باربری و مسافربری جاده ای ایران با حدود 355 هزار دستگاه کامیون و اتوبوس ماهانه به تامین و توزیع حدود 100 هزار حلقه لاستیک نیاز دارد.
    حسن نیا افزود: مشکل اصلی کامیونداران تامین لاستیک است لذا باید به فکر تامین آن در ماههای آینده باشیم.
    او ادامه داد: برای تامین لاستیک مورد نیاز ناوگان حمل و نقل جاده ای ارز دولتی تخصیص یافته و باید از طریق تامین مواد اولیه یا نقدینگی ارزی صنایع داخلی را نیز به تولید لاستیک تشویق و از آن حمایت کرد.
    وی گفت: راهداری دستگاه تامین کننده لاستیک نیست اما انجمنهای کامیونداران و رانندگان آمادگی دارند در صورت تامین ارز و همکاری دستگاههای مربوطه نسبت به واردات لاستیک اقدام کنند.

    * 150 هزار کامیون و اتوبوس با عمر بالای 25 سال
    رئیس سازمان راهداری کشور همچنین به افزایش قیمت قطعات یدکی اشاره و بیان کرد: حدود 150 هزار کامیون و اتوبوس در کشور بیش از 25 سال عمر دارند که به دلیل استهلاک نیازمند تامین و تعویض لوازم یدکی هستند.
    وی اظهار داشت: صنعت داخلی قادر به تولید بسیاری از لوازم یدکی مورد نیاز به ویژه قطعات پرمصرف است که دستگاه های متولی باید برنامه ریزی های لازم برای حمایت از این تولیدکنندگان را انجام دهند.

    * توزیع عادلانه بار خواسته اصلی کامیونداران
    رئیس کانون انجمن های صنفی کارفرمایی کامیون داران خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: توزیع عادلانه بار در مراکز توزیع بار خواسته اصلی کامیونداران است و اگر این موضوع از ابتدا رفع می شد 90 درصد مشکلات صنف کامیون دار اکنون وجود نداشت.
    رضا تیموری افزود: فرایند عرضه بار برای کامیون داران باید از یک کانال و از مسیر سالن اعلام بار انجام شود که این امر در مشهد تا 10 روز پیش بسیار ضعیف انجام می شد.
    وی اظهار داشت: مسئولان ذیربط تاکنون به نظم و انضباط در این بخش بها ندادند و از دل همین بی نظمی هرج مرج های موجود ایجاد شد.
    رئیس کانون انجمن های صنفی کارفرمایی کامیون داران خراسان رضوی گفت: به علت این هرج و مرج کرایه واقعی به راننده پرداخت نمی شود لذا برخی به دنبال فراهم نشدن زیرساخت های لازم در زمینه اعلام بار در «سالن اعلام بار» هستند.
    تیموری افزود: رانندگان با دریافت بار از طریق سالن اعلام بار و بدون واسطه دلال، دست کم 30 درصد بیشتر کرایه می گیرند زیرا در روش های دیگر عرضه بار، مبالغی باید به دلالان و واسطه ها بپردازند.

    * بازار جوابگوی نیاز لاستیک ناوگان جاده ای نیست
    رئیس کانون انجمن های صنفی کارفرمایی کامیون داران خراسان رضوی به گرانی لاستیک اشاره و بیان کرد: بازار جوابگوی نیاز فعلی کامیون داران نیست و اگر تا دو ماه دیگر این روند ادامه یابد با مشکل مواجه خواهیم شد.
    تیموری مشکل دیگر این ناوگان را گران شدن لوازم یدکی ذکر و بیان کرد: قیمت برخی اقلام مانند روغن موتور در دو ماه 50 درصد افزایش داشته و افزایش قیمت ها در مقایسه با اسفند پارسال سرسام آور است.

    * فرسودگی 40 درصد ناوگان جاده ای خراسان رضوی
    مدیرکل راهداری خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: یکی از مشکلات ساختاری این حوزه فرسوده بودن 40درصد ناوگان حمل و نقل استان است که علاوه بر تحمیل هزینه به مالک خودرو، زمان فعالیت ناوگان را کم کرده و اغلب بعد از هر سفر خودرو هفته ها در تعمیرگاه به سر می برد.
    ابراهیم نصری افزود: این وضعیت موجب شده تعادل در عرضه ناوگان و بار به هم بخورد.

    * ناهمخوانی نرخ و هزینه حمل بار
    مدیرکل راهداری خراسان رضوی با اشاره به ثبات قیمت حمل و افزایش هزینه ها اظهار داشت: نرخ حمل و نقل نظارتی و دستوری است اما هزینه ها رو به رشد است و این عدم همخوانی سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل کشور را ناکام گذاشته است.
    نصری به فعالیت محدود و کم اثر شرکت های حمل و نقل در کشور اشاره کرد و گفت: این مساله سبب شده است بار بیمه و خدمات اجتماعی رانندگان بر دوش دولت سنگینی کند و این قشر از خدمات شغلی و اجتماعی مناسب بهره مند نشوند.
    نصری تاکید کرد: باید به برنامه ای که پیش از این برای نوسازی ناوگان حمل و نقل و خارج کردن خودروهای فرسوده تهیه شده بود، عمل شود.
    وی اظهار داشت: با خارج کردن یک خودرو سنگین فرسوده، دولت سالانه مبلغ قابل توجهی بابت یارانه سوخت صرفه جویی می کند که این مبلغ می تواند به صورت بلاعوض برای تامین وسیله نقلیه جدید به خریدار خودرو تخصیص یابد.

    * بهره برداری 3500 میلیارد ریال پروژه راهداری
    دولت هزینه های بسیاری برای نگهداری از راه ها پرداخت می کند که بهره برداری از سه هزار و 500 میلیارد ریال طرح راهداری کشور در هفته دولت از آن جمله است.
    معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: در طول هفته دولت سه هزار و 500 میلیارد ریال طرح های مربوط به حوزه راهداری در کشور مورد بهره برداری قرار گرفت.
    حسن نیا افزود: این طرح ها در قالب روکش آسفالت جاده ها، افتتاح مجتمع های خدمات رفاهی بین راهی، ساختمان های پلیس راه، روشنایی و بهسازی راه ها و پل ها در مناطق مختلف کشور اجرا شد.
    وی اظهار داشت: وظیفه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، ارتقای کیفیت و رفت و آمد ایمن در جاده های کشور است و طرح های افتتاح شده نیز در همین چارچوب اجرا و بهره برداری شده است.

    * خراسان رضوی نیازمند 10 هزار میلیارد ریال بودجه راهداری
    مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای خراسان رضوی گفت: هزینه های نگهداری و ارتقای جاده های این استان در سال 95 حدود چهار هزار میلیارد ریال بود که امسال با توجه به افزایش هزینه ها پیش بینی می شود این مبلغ به 10 هزار میلیارد ریال برسد.
    نصری افزود: هر سال 20 درصد هزینه های ابلاغی تامین اعتبار می شود که بخش کمتری از آن تخصیص می یابد، لذا اگر همه بودجه مصوب راهداری استان تخصیص یابد حدود 2 هزار میلیارد ریال برای نگهداری و ارتقای جاده های استان پرداخت می شود.
    اکنون 760 شرکت حمل و نقل کالای داخلی و بین المللی و شرکت حمل و نقل مسافر در خراسان رضوی دایر و فعال است.
    سال گذشته بیش از 30 میلیون تن بار توسط 40 هزار راننده با 37 هزار دستگاه وسیله نقلیه در حوزه حمل و نقل داخلی و بین المللی از خراسان رضوی جا به جا شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو