فونیکسریمکسبهتام

گزینه های تازه چری برای ما

عصر خودرو - چندی پیش مهندس بابک صدرایی، مدیر بازاریابی و فروش چری در ایران، خبر از احتمال حضور دو خودرو جدید از این برند در بازار ایران داد که یکی از این دو، چری آریزو۶ خواهد بود و دیگری، احتمالا محصول جدید تیگو ۸ خواهد بود که به تازگی به عنوان بزرگترین کراس‌اوور و همینطور، لوکس‌ترین ساخته چری در چین و برخی بازار های بین‌المللی عرضه شده است.

گزینه های تازه چری برای ما
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۶:۰۰
  • گزینه های تازه چری برای ما
  • گزینه های تازه چری برای ما
  • گزینه های تازه چری برای ما
  • گزینه های تازه چری برای ما
  • گزینه های تازه چری برای ما
  • گزینه های تازه چری برای ما
  • گزینه های تازه چری برای ما
  • گزینه های تازه چری برای ما
  • گزینه های تازه چری برای ما
  • گزینه های تازه چری برای ما

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، به همین بهانه، در این نوشتار به بررسی این دو محصول در آستانه حضور در بازار کشورمان می‌پردازیم؛ محصولاتی که هرکدام در جایگاه خود، در زمینه نوآوری و ابداعات، گامی بسیار روبه‌جلو در صنعت خودرو چین به‌شمار می‌آیند. لازم به ذکر است در سبد محصولات چری، ساخته های دیگری همچون تیگو4 و آریزو3 نیز وجود دارد که می‌توانند شانس حضور در بازار کشورمان را داشته باشند اما به احتمال زیاد و با توجه به شرایط کنونی بازار، احتمال عرضه تیگو8 و آریزو6 توسط مدیران‌خودرو، بیشتر است.

تیگو8
کلاس شاسی بلندهای بزرگ در بازار ایران بسیار پرطرفدار است و تقریبا این بازار در احاطه خودروهای کره‌ای قرار دارد؛ کلاسی که اکثر خریداران آن خانواده‌های پرجمعیتی هستند و تمایل دارند اتاق خودروشان بزرگ باشد تا در هنگام سفر، راحتی بیشتری داشته باشند و همچنین از مشخصات فنی قابل قبولی هم بهره ببرد تا بتوانند با خیال راحت با وزن بالای مسافران و بارهای احتمالی به مسیر خود ادامه دهند، بدون اینکه نگران کم‌آوردن آن در شرایط سخت مسیر باشند. اواخر سال گذشته بود که چری از محصول جدید خود با نام اکسید رونمایی کرد. این خودرو که از یک اتاق 7نفره بهره می‌برد، طولی معادل 4505 میلیمتر و عرض و ارتفاعی به ترتیب معادل 1837 و 1670 میلیمتر دارد. در اولین نگاه، تفاوت 73 میلی‌متری در طول، باوجود عرض و ارتفاع دقیقا یکسان، نشان از آن می‌دهد که اتاق تیگو8 تا حدودی بزرگتر و جادارتر از اتاق تیگو7 است. همچنین با توجه به اختلاف 20 سانتیمتری فاصله بین دو محور در تیگو8 به نسبت تیگو7، انتظار می‌رود که این خودرو گزینه ایده‌آلی برای بازار شاسی‌بلندهای 7نفره باشد. تیگو 8 با نام اکسید TX برای بازار های بین‌المللی معرفی شده و با دو موتور 1.5 لیتری توربو 190 اسب‌بخاری و 1.6 لیتری توربو 218 اسب‌بخاری عرضه می‌شود که باتوجه به عرضه نمونه 1.6 لیتری با گیربکس اتوماتیک (از نوع 7 سرعته اتوماتن دو کلاچ)، گزینه محتمل‌تری برای بازار کشورمان خواهد بود. البته پیشرانه 1.5 لیتری توربو که مشترک با تیگو7 است نیز گزینه مناسبی خواهد بود اما اتصال آن به گیربکس 6 سرعته دستی، برای بازار اتوماتن‌پسند کشورمان یک نقطه ضعف بزرگ است. با این پیشرانه 150 اسب بخاری، تیگو 8 در 10.5 ثانیه از صفر تا صد سرعت می‌گیرد.  اما شاید مهمتر از اینها، ماهیت لوکس و پرهیبت تیگو 8 باشد که بی‌شک می‌تواند بسیاری از خریداران بالقوه یک کراس‌اوور و یا شاسی‌بلند مجهز خانوادگی را جذب برند چری کند. با این پرچم‌دار هرهیبت که گستره تقریبا کاملی از امکانات ایمنی و رفاهی مدرن را در خود دارد، چری زبان طراحی تهاجمی و تازه ای را معرفی کرده که هویت بصری متمایزی به ساخته های این برند خواهد داد. با توجه به نوسانات ارزی و مشکلاتی که بر سر واردات خودرو وجود دارد، فعلا نمی‌توان رقم دقیقی برای قیمت نهایی این محصول اعلام کرد اما در صورت عرضه توسط مدیران‌خودرو، رقیب نزدیک چری تیگو 8، از نظر ابعادی، خودروهایی همچون سانگ‌یانگ رکستون G4 و هاوال H9 خواهند بود که هر دو اسیر مشکلات به وجود آمده بر سر راه واردات خودرو شده اند.

آریزو6
آریزو 5، مخصوصا پس از عرضه مدل توربو، به یک گزینه جذاب، پرتوان و مجهز در بازار سدان های کامپکت تبدیل شده است اما چری به تازگی برداشتی تازه از ان سدان جمع‌جور را در چین معرفی کرده که به لطف استایل تغییریافته با الگوی تیگو 8، آلترناتیوی اسپرتی‌تر و بالارده‌تر برای آریزو5 به حساب می‌آید. البته در کنار این استایل بازنگری شده، آریزو 6 از نظر امکانات نیز به‌روز رسانی هایی را به نسبت آریزو 5 به خود دیده که در کنار موتور 1.5 لیتری توربو 147 اسب‌بخاری مشترک با تیگو8 و تیگو7، آن را به یک سدان ایده‌آل برای نسل جوان تبدیل می‌کند.
مقایسه و نتیجه‌گیری
در بازار چین به‌علت تنوع بسیار گسترده محصولات، معمولا شرکت‌ها برای وارد کردن یک خودرو به خط تولید، نمونه قبلی را از خط خارج نمی‌کنند؛ سیاستی که مشابه آن را ایران‌خودرو درزمینه ارائه دنا معمولی بعد از معرفی دناپلاس پیش گرفت. آریزو6 در حقیقت یک گزینه بسیار مشابه آریزو5 است که می‌تواند با طراحی نوین‌تر و امکاناتی به‌مراتب بهتر، به‌عنوان یک رقیب برای آریزو5توربو باشد. اما حتی در بازار چین نیز قرار است جای خالی بین مدل های آریزو5 و آریزو7 را پر کند. اما در مورد تیگو8 باید گفت که این خودرو در کلاسی بالاتر از تیگو7 قرار می‌گیرد. برخلاف تیگو7 یک کراس‌اوور 5 نفره به‌حساب می‌آید و به‌واسطه بهره‌گیری از پیشرانه قدرتمندش می‌تواند واکنش‌های بسیار خوبی را از خود نشان دهد و حس رانندگی اسپرت را به راننده منتقل کند، تیگو8 از نظر امکانات رفاهی و ایمنی و فضای داخلی در مرتبه بالاتری قرار می‌گیرد. با این حساب، تیگو 8 در کلاسی عرضه می‌شود که در ایران در اختیار محصولات کره‌ای و ژاپنی بسیار محبوبی است و حتی در شرایط فعلی بازار هم بسیاری ممکن است خرید نمونه دست‌دوم آن‌ها را به خرید تیگو8 صفر کیلومتر ترجیح دهند. اما این تحلیل‌ها کافی نیست و باید منتظر ماند و دید که این ساخته چری با چه پکیجی در بازار ایران عرضه خواهد کرد. مواردی مانند سطح بالای آپشن، پیشرانه قدرتمند و قیمت‌گذاری و شرایط فروش ایده‌آل می‌توانند هریک از این دو خودرو را به گزینه هایی بسیار محبوب در کلاس‌هایشان تبدیل کنند. البته فعلا در مورد قطعیت عرضه، و یا قیمت و زمان عرضه این دو در ایران هنوز اطلاعاتی در دست نیست.

کوتاه با چری تیگو4

چری تیگو2 که ما آن را در بازار ایران به‌عنوان X22 می‌شناسیم و تیگو3 که در ایران به نام X33 به‌فروش می‌رسد، جز محبوب‌ترین اتاق‌های چری به‌حساب می‌آیند. پله بالاتر آن‌ها تیگو5 و بالاتر و مجهزتر از آن هم تیگو7 است که تمامی آن‌ها در بازار ایران حضور دارند. اما محصولی مابین تیگو 3 و تیگو5 وجود دارد که تابه‌حال وارد بازار ایران نشده است اما با توجه به پیشرانه‌های‌ نصب شده روی آن می‌توانست گزینه جذابی باشد. تیگو4 که اتاقی مابین X33 و تیگو5 دارد می‌تواند از دو نوع پیشرانه استفاده کند. مدل اول پیشرانه 2 لیتری تنفس طبیعی است که می‌تواند 120 اسب بخار قدرت و 180 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند که گزینه مناسبی برای یک رانندگی شهری به‌حساب می‌آید. این پیشرانه با دو تیپ گیربکس 5 سرعته دستی و اتوماتیک CVT قابل ارائه است. پیشرانه دوم یک مدل 1.5 لیتری مجهز به توربوشارژر است که می‌تواند 145 اسب بخار قدرت و 210 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. تنوع گیربکس برای این مدل حق انتخاب یک گیربکس دستی 5 سرعته و یا یک گیربکس اتوماتیک 6 سرعته دوکلاچ را در اختیار خریدار می‌گذارد.

 

*روزبه نوروزیان

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط