فونیکسریمکسبهتام

رویارویی رنو کولیوس ۲.۵ در برابر هیوندای سانتافه ۲.۴ GDI

پرفروش‌ها در دنیای اعداد

عصر خودرو- اگر نیم نگاهی به آمار فروش خودروهای وارداتی در یک دهه اخیر داشته باشیم، خواهیم دید که خودروهای کراس‌اوور و به ویژه محصولات خوش بر و روی کُره‌ای، همواره در صدر این لیست قرار داشته‌اند و در بین این گزینه‌های صدرنشین، هیوندای سانتافه را می‌توان به عنوان پرفروش‌ترین و موفق‌ترین شاسی‌بلند ۱۰ سال اخیر قلمداد کرد. اما کولیوس با چهره جذاب و امکانات بسیار خوبش، خودرویی بود که به محض ورود، سلطنت سانتافه در بازار را به چالش کشید و در دوره‌ای حتی از رقیب خوشنام کُره‌ای هم پرفروش‌تر شد!

پرفروش‌ها در دنیای اعداد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»،  حال که قیمت نمونه‌های صفر کیلومتر این دو خودرو در بازار آزاد به ارقام نه چندان منطقی بیش از 400 میلیون تومان رسیده، اگر کسی قصد داشته باشد با این مبلغ به سراغ یک کراس اوور سایز متوسط برود، مطمئنا این دو خودرو گزینه‌های اصلی وی خواهند بود. اما این دو خودرو در دنیای عدد و رقم چه در چنته دارند؟

    2488 – 2359 سی سی
    علی‌رغم این که سانتافه در نسل دومش یعنی CM با دو موتور 6 سیلندر 2.7 و 3.5 وارد ایران شد اما در حال حاضر هم سانتافه و هم رنو کولیوس از پیشرانه‌های 4 سیلندر خطی بهره می‌برند که موتور سانتافه از نظر ساختار کلی با سوناتا، اپتیما، سورنتو، اسپورتیج و دیگر محصولات 2.4 لیتری سری تتا 2 مشترک است و کولیوس هم از قوای فنی مشابه نیسان ایکس تریل بهره می‌برد.

    170 – 188 اسب بخار
    سانتافه DM (نسل سوم) ابتدا با موتور 2.4 لیتری MPI وارد کشورمان شد و سپس نسخه GDI نیز به بازار عرضه شد. هرچند که هر دو حجم موتور و ظاهر مشابهی دارند اما نسخه GDI با استفاده ار سیستم پاشش سوخت مستقیم به داخل سیلندر، قدرت بیشتر و مصرف سوخت کمتری را به شما ارائه می‌کند. در مقابل رنو کولیوس جدید با وجود حجم موتور بیشتر، بیشینه توان کمتری حتی نسبت به سانتافه MPI دارد.

    233 – 245 نیوتن متر
    سانتافه حتی در بحث گشتاور هم یک سر و گردن بالاتر از رقیب اروپایی ظاهر شده است. در واقع هنگامی که قصد داشته باشید خودرو را در مسیرهای خارج از جاده محک بزنید و چند شیب ملایم را پشت سر بگذارید، این گشتاور است که به کمک شما خواهد آمد و کشش مورد نیاز را تامین می‌کند. در خودروهای شاسی بلند (حتی کراس اوور) بهتر است بیشینه گشتاور را در دورهای پایین داشته باشید اما این خروجی برای سانتافه در 4250 و کولیوس در 4000 دور بر دقیقه تولید می‌شود که دورهای میانی محسوب می‌شوند.

    1608 – 1720 کیلوگرم
    خودروهای شاسی بلند اصولا از وزن زیادی برخوردارند و به همین خاطر بسیاری از افراد بر این عقیده هستند که پیشرانه‌های 4 سیلندر برای این دسته از اتومبیل‌ها کافی نیست. به همین خاطر در این بخش وزن خالص دو خودرو مورد بحث را در کنار هم قرار دادیم و می‌بینیم که سانتافه با توجه به ابعاد بزرگترش، وزن بیشتری هم دارد.

    9.45 – 9.14 کیلوگرم بر اسب بخار
    با درنظرگرفتن وزن هر یک از این دو خودرو و با وجود پیشرانه قدرتمندتر سانتافه، می‌بینیم که سنگین‌تر بودن سانتافه خدشه‌ای به عملکرد کلی آن وارد نخواهد کرد چرا که اعداد ذکر شده در این بخش به معنای این هستند که هر اسب بخار، وظیفه حمل چند کیلوگرم وزن را بر عهده دارند. به این ترتیب وزن کمتری بر دوش اسب‌های پیشرانه 188 اسب بخاری سانتافه خواهد بود.

    2000 – 2000 کیلوگرم
    در بسیاری از کشورها، مسافرت با استفاده از کاروان‌هایی که توسط خودرو کشیده می‌شوند در بین افراد مرسوم است و به همین خاطر یکی از مسایل مهم در هنگام خرید خودرو، حداکثر ظرفیتی است که می‌توان با آن یدک کشید. این دو خودرو طبق اعلام شرکت‌های سازنده، ظرفیت یدک‌کشی به میزان 2 تُن در صورت مجهز بودن به ترمز را دارند و در صورتی که کاروان یا تریلر متصل شده فاقد ترمز باشد، ظرفیت قانونی برای این دو خودرو به 750 کیلوگرم کاهش می یابد. البته گفته شده سانتافه قادر به کشیدن بار بدون ترمز تا بیش از 900 کیلوگرم نیز هست.

    1690 – 2025 لیتر
    از دیگر ملاک‌های مهم در انتخاب یک خودرو شاسی بلند مناسب، میزان فضای بار آن است که اصولا به صورت استاندارد به دو صورت محاسبه می‌شود؛ نخست اینکه صندلی‌های دو ردیف اول باز باشند و حجم فضا تا سقف اندازه گیری شود و به غیر از این، فضایی که خودرو با خواباندن صندلی‌ها به شما ارائه می‌کند هم حایز اهمیت است. در این بخش مورد دوم یعنی فضای صندوق بار با صندلی‌های خوابیده را در نظر گرفته‌ایم که با توجه به کابین بزرگتر سانتافه، فضای بار بیشتری هم در اختیار شما قرار می‌گیرد.

    869 – 785 کیلومتر
    با در نظرگرفتن مصرف سوخت هر یک از این دو خودرو در جاده که به ترتیب برای کولیوس و سانتافه دو عدد 6.9 و 8.4 لیتر در هر 100 کیلومتر ذکر شده، و همچنین حجم باک آنها که به ترتیب 66 و 60 لیتر است، این دو خودرو با هر بار سوخت‌گیری در بهترین حالت می‌توانند مسافتی طبق دو عدد فوق را طی کنند.

    45.700 – 56.700 تومان
    اگر قصد داشته باشید با یکی از این دو خودرو از تهران به تبریز سفر کنید، با در نظر گرفتن مسافت 663 کیلومتری بین این دو شهر و با فرض استفاده از بنزین ساده لیتری 1000 تومان، کولیوس خرج سوخت‌گیری کمتری روی دست شما می‌گذارد. همچنین با توجه به مصرف سوخت بالاتر سانتافه در شهر، این موضوع در استفاده روزمره نیز تکرار خواهد شد.

     

    *معید حمیدی

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو