فونیکسریمکسبهتام

چگونه یک هدلایت مناسب خریداری کنیم (بخش اول)

عصر خودرو- این روزها تب تقویت سیستم روشنایی خودرو با آنچه در بازار به "هدلایت" معروف است بالا گرفته و بسیاری از خریداران با نصب هدلایت یا چراغ‌های LED به دنبال افزایش کیفیت نوردهی خودرو خود هستند. در این مقاله قصد داریم به معرفی هدلایت و راهنمایی کوتاه برای خرید آن بپردازیم.

چگونه یک هدلایت مناسب خریداری کنیم (بخش اول)
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در ابتدا باید به این نکته اشاره کرد که کلمه Headlight در صنایع خودروسازی معرف کل مجموعه چراغ جلو خودرو است نه لامپ آن و به لامپ چراغ جلو خودرو Headlamp گفته می‌شود. اما به دلیل آنکه لامپ‌های LED چراغ‌های اصلی خودرو به هدلایت معروف شده‌اند ما نیز در این مقاله از همین نام برای معرفی آن‌ها استفاده می‌کنیم اما درنهایت آنچه به نام هدلایت در بازار کشور (و حتی بازارهای جهانی) شناخته می‌شود در اصل یک لامپ با منبع نوری LED است.
    به‌طورکلی می‌توان فناوری نوردهی در انواع خودرو را به 3 دسته یعنیHalogen ، HID و LED تقسیم کرد که به‌صورت خلاصه دو نمونه اول یعنیHalogen و HID از نمونه‌های قدیمی‌تر هستند و با ترکیبی از الکتریسیته و گاز کار می‌کنند و LED به‌روزترین فناوری حال حاضر از لحاظ عملکردی تفاوت زیادی با فناوری‌های قبلی خود دارد.
    عمده خریداران هدلایت در بازار را دو دسته تشکیل می‌دهند: 1- افرادی که به دنبال تقویت توان نوردهی هستند 2- افرادی که به دنبال تغییر رنگ نور هستند. البته در این میان دسته سومی هم وجود دارد که اکثرا به دنبال ایجاد درخشندگی بیش از حد و خارج از عرف در چراغ‌های جلو خودرو هستند و به کیفیت و کارآیی نور اهمیت نمی‌دهند.
    شاید اگر شما هم یکی از خریداران هدلایت به‌منظور تقویت نور خودرو خود بوده‌اید پس از مراجعه به چند فروشگاه و شنیدن توصیه چند فروشنده نهایتا یکی از چند صد مدل هدلایت موجود در بازار را انتخاب و نصب کرده‌اید اما پس از نصب و گذشت مدت کوتاهی از رانندگی در شب، آنچنان که انتظار داشته‌اید از خرید خود راضی نشده‌اید. اما علت این موضوع چیست؟ دلیل آن ساده است؛ چون هدلایت‌های باکیفیت و استاندارد در بازار بسیار نایاب و یا گران هستند و اکثر محصولات موجود غیراستاندارد است.
    فناوری LED (Light Emitted Diode) همچنان ازجمله گران‌ترین فناوری‌ها در صنایع روشنایی محسوب می‌شوند و با کمی محاسبه و باقیمت‌های حدودی امروز و در نظر گرفتن سود تقریبی 100درصدی مغازه‌داران در فروش هدلایت، می‌توان دریافت که یک هدلایت 5 الی 10دلاری که تقریبا بخش زیادی از هدلایت‌های موجود رد بازار را تشکیل می‌دهد چه سطحی از کیفیت را عرضه می‌کند! با چنین قیمت‌هایی سازنده ناچار به استفاده از LED‌های ارزان‌قیمت و کم کیفیت، مدارهای متوسط و سیستم خنک‌کننده ضعیف است تا بتواند هزینه‌ها را کنترل کند و خروجی چنین مجموعه‌ای نوردهی نامناسب و عمر پایین است.
    لامپ‌های هالوژنی و فیلامانی که بر روی طیف وسیعی از خودروهای داخلی نصب هستند بازدهی معادل 20لومن/وات دارند. به این ترتیب بابت هر 1 وات توان مصرفی 20 لومن خروجی نور خواهند داشت که این اعداد در مورد HID و زنون‌ها در حدود 50لومن/وات و LED‌ها 100لومن/وات است. پس چرا با توجه به بازدهی بسیار بالاتر لامپ‌های LED، پس از نصب هدلایت‌های متفرقه نور مطلوب را به دست نمی‌آوریم اما همان لامپ هالوژنی فابریک به نظر پرنورتر می‌آید؟
    اصلی‌ترین بخش چراغ یک خودرو Reflector و یا اصطلاحا کاسه آن است که وظیفه انعکاس و پخش مناسب نور از طریق منبع نور (لامپ) را دارد. تمامی کاسه چراغ‌ها بر اساس اصول مهندسی نور طراحی می‌شوند تا بهترین میزان پوشش نور را داشته باشند. ایجاد خط Cut Off و روشنایی حاشیه و کف مسیر به عهده رفلکتور است. موقعیت قرارگیری لامپ (منبع نور) در رفلکتور نقش بسیار مهمی در بازدهی و پرتاب نور دارد. به‌طور مثال تمام لامپ‌های پایه H7 بر اساس یک استاندارد و ابعاد و اندازه یکسان (با توان مصرف مختلف) ساخته می‌شوند که انواع رفلکتور با پایه H7 همخوانی کامل با این لامپ را خواهند داشت.
    یکی از عمده دلایل عدم بازدهی مناسب هدلایت‌های متفرقه پس از نصب، بر هم خوردن موقعیت قرارگیری منبع نور در کاسه است. البته باید این نکته را نیز متذکر شد که نحوه نصب هدلایت (تنظیم جهت، جا خوردن تا انتها و ...) نقش بسزایی در بازدهی دارد.
    در محصولات استاندارد، موقعیت قرارگیری LED‌ها روی هدلایت دقیقا مشابه موقعیت قرارگیری فیلامان بر روی لامپ‌های معمولی است و پایه و بدنه هدلایت که نشان‌گر کد لامپ (H7/H4/H1/H11/…) است پس از نصب نزدیک‌ترین حالت به لامپ فابریک را خواهند داشت. بنابراین پس از نصب یک هدلایت مرغوب علاوه بر افزایش توان نوردهی همچنان الگو نوردهی چراغ همانند خط Cut Off حفظ خواهد شد. بسیاری از هدلایت‌های مرغوب دارای قابلیت تنظیم زاویه هستند که به نصاب این امکان را می‌دهد پس از نصب با چرخاندن هدلایت در محل خود بهترین خروجی و بازدهی نوری را به دست آورد.
    هدلایت‌های استاندارد (2 طرفه) به هیچ وجه موجب آزار بینایی رانندگان دیگر نخواهند شد زیرا نور را در جهات لازم و بر روی سطح مسیر پخش می‌کنند اما اگر با خودرویی مواجه شدید که نور سفید بسیار درخشنده و خیره‌کننده‌ای داشت یقینا روشنایی مناسبی را از داخل در اختیار راننده قرار نخواهد داد، زیرا چراغی که هوا را به‌خوبی روشن می‌کند قطعا مسیر را نمی‌تواند به‌خوبی روشن کند.
    در پایان توصیه می‌شود اگر قصد تغییر لامپ چراغ خودروی خود را دارید با تحقیق بیشتر اقدام به تهیه آن نمایید تا با خرید یک محصول استاندارد به افزایش ضریب ایمنی رانندگی خود و دیگران کمک کرده باشید.
    در قسمت بعدی این مقاله به معرفی و مقایسه نوردهی انواع هدلایت 2، 3 و 4 طرفه خواهیم پرداخت.

    منبع: لومن پارت

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو