فونیکسریمکسبهتام

فعالان اقتصادی عنوان کردند:

سایپا هفته گذشته ۱۰۰۰میلیارد تومان خودرو فروخت

عصر خودرو- فعالان اقتصادی با انتقاد از شرایط کنونی اقتصاد و صدور بخشنامه‌های متعدد، خود را اسیر بازی مارپله می‌دانند و بر این باورند که رسوب کالاها در گمرکات، منجر به فساد آنها و توقف تولید خواهد شد.

سایپا هفته گذشته ۱۰۰۰میلیارد تومان خودرو فروخت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر ، کوروش پرویزیان در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با اشاره به شاخص‌های آزادی اقتصادی ایران گفت:آزادی اقتصادی تضمین حقوق مالکیت افراد جامعه است و باید دخالت دولت در اقتصاد به حداقل برسد؛ بر این اساس این شاخص‌ها در تصمیمات مهم اقتصادی بسیار حائز اهمیت به شمار می‌روند.

    رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران افزود: در این شاخص رتبه ایران اکنون در دنیا 156 است؛ ضمن اینکه تاثیرپذیری این شاخص‌ها از نوسانات نرخ ارز را نیز نباید نادیده گرفت، این در حالی است که حضور و مشارکت بخش خصوصی در این رابطه بسیار مهم است و بر این اساس پیشنهاد می‌شود که یک نهاد غیردولتی به منظور پایش مستمر ریسک کشوری شکل گیرد و از مدل‌های مختلف متناسب با استانداردهای بین‌المللی در این پایش بهره‌برداری شود.

    وی تصریح کرد: برای پایش وضعیت بنگاههای اقتصادی کشور و صنعت، باید به این موضوع بسیار مهم توجه دوباره‌ای داشته باشیم؛ البته اتاق بازرگانی نیز کار بنیادی در این زمینه آغاز کرد است؛ این در حالی است که نقدینگی به عنوان یکی از معضلات امروز اقتصاد ایران می‌تواند از سوی این مرکز پایش شود.

    به گفته پرویزیان، بانک مرکزی برای خرید خودرو خطوط اعتباری جمع کرده بود؛ در حالیکه هفته گذشته در حدود 1000 میلیارد تومان شرکت سایپا، خودرو به فروش رسانده است. پس تحولات نقدینگی به سرعت در حال انجام است و امکان داریم که بازیابی مجددی در رفتارهای اقتصادی خود داشته باشیم.

    فعالان اقتصادی اسیر بازی مارپله

    همچنین محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران نیز گفت: دو ماهی است که برای خرید مواد اولیه و ترخیص آن، مشکلات زیادی ایجاد شده و فعالان اقتصادی کار فرسایشی را تحمل می‌کنند؛ چراکه هیات وزیران تصمیم گرفته که کنترل و نظارت کند. این در حالی است که در شرایط کنونی پرونده‌ها باید در گروههای تخصصی وزارت صنعت بررسی شود؛ در حالیکه این مانند یک بازی مارپله شده است.

    وی علت این کندی تجارت خارجی را چندنرخی بودن ارز دانست و افزود: از زمانی که اختلاف نرخ ارز به وجود آمده است، تقاضای بالا و بیش اظهاری در دستور کار برخی افراد قرار گرفته، پس باید ارز تک نرخی شده و به مصرف‌کننده نهایی یارانه داده شود.

    نجفی منش گفت: تشکل‌های اقتصادی می‌توانند رگولاتور این موضوع بوده و بررسی پرونده‌ها را به عهده بگیرند تا کار سریع و مطمئن پیش رود، ضمن اینکه برای کنترل دقیق، می‌توان فیلترهای ارزشی را برای پرونده‌های ثبت سفارش در نظر گرفت.

    75 روز است واردات مواد اولیه صنعت دام و طیور نداشتیم

    مهدی معصومی اصفهانی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران نیز در این جلسه گفت: از زمانی که موضوع تحریم مطرح شد، بهترین زمان بود که فعالان اقتصادی انبارهای خود را پر کرده و خریدهای خود را انجام دهند، در حالیکه در این ایام درگیر مسائل داخلی شده‌ایم که ارتباطی با ارز ندارد و عمدتا ایجاد سامانه‌هایی است که ایجاد شده و اکنون بعد از 75 روز، کالاهای مورد نیاز در بخش افزودنی‌های صنعت دام و طیور وارد کشور نشده است.

    وی افزود: تا سه ماه آینده با ادامه روند فعلی، افت تولید شدیدی خواهیم داشت، این در حالی است که موضوع سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز مشکلات زیادی ایجاد کرده است، این در حالی است که اعلام شده که قیمتها نباید بیش از 10 درصد افزایش نیابد، در حالیکه اکنون اگر قرار باشد به روند محدودیت افزایش قیمت ادامه دهیم، تولید متوقف خواهد شد.

    معصومی اصفهانی ادامه داد: سازمان حمایت نباید احساسی عمل کرده و باید واقع بین باشد. جریمه 200 میلیون تومانی تولیدکنندگان اگرچه ممکن است کاری زیبا باشد، اما تولیدکنندگان را در ادامه کار دچار مشکل خواهد کرد.

    کالاهای اساسی در حال فساد در گمرکات

    همچنین کاوه زرگران، عضو دیگر هیات نمایندگان نیز با اشاره به مشکلاتی که اخذ مابه التفاوت نرخ ارز برای تولیدکنندگان و واردکنندگان ایجاد کرده است، گفت: حجم عظیمی از مواد بسته بندی در گمرکات مانده است که فضای نامطلوبی برای مواد غذایی است؛ این در حالی است که دولت برای خرید این کالاها دلار 4200 تومانی داده است و بنابراین از بین رفتن آن نیز هدررفت منابع ملی است.

    وی اظهار داشت: برخی از کالاها باید مابه التفاوت بدهند که در گروه آنها، واردکنندگانی قرار گرفته اند که قانونا نباید این رقم را پرداخت کنند؛ در این رابطه 500 پرونده شکایت در دیوان عدالت اداری ثبت شده است. این در حالی است که منابع ملی کشور در گمرکات باقی مانده و فاسد می‌شود.

    زرگران در خصوص تخصیص ارز نیز گفت: در حوزه کالاهای اساسی، ذخایر کشور مناسب نیست با توجه به شرایطی که نسبت به تحریم داریم، این در حالی است که در برخی از کالاهای اساسی، ذخایر 10 تا 40 درصد کاهش را شاهد هستیم که به دلیل کاهش واردات است. این در حالی است که کشور در شرایط ویژه ای قرار دارد و ذخایر باید افزایش یابد.

    وی افزود: شرایط سختگیرانه ای در تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی دیده می شود؛ این در حالی است که برخی از واردکنندگان کالا خرید کرده اند؛ اما در دریافت ارز دچار مشکل شده اند. این درحالی است که کالاهای گمرکات باید از سوی بانک مرکزی تعیین تکلیف شود.

    زرگران گفت: مواد اولیه شیرخشک تخصیص یورو نگرفته اند؛ بنابراین اگر تامین اعتبار صورت نگیرد، تولید متوقف خواهد شد.

    وی اظهار داشت: نرخ یورو در سامانه نیما 9700 تومان است و باید برای تامین آن در نوبت قرار گیریم، این در حالی است که قیمتگذاری کالاها نیز مشکلات زیادی را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو