فونیکسریمکسبهتام

خاموشی موتور واحدهای تجاری لوکس فروشی خودرو

عصر خودرو- با وجود رکود چندین ساله حاکم بر بازار، فعالان حوزه لوکس فروشی‌های خودرو تا سال گذشته، به نسبت از بازار قابل قبولی برخوردار بودند، اما امسال به شدت کسب و کار این رَسته شغلی با اُفت مواجه شده است.

خاموشی موتور واحدهای تجاری لوکس فروشی خودرو
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۰:۰۰

     به گزارش  پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، بازار خودرو را می‌توان یکی از اشتغالزاترین صنوف در میان فعالیت‌های اقتصادی توصیف کرد.

    حوزه‌ای با رسته‌های متعدد شغلی، خدماتی و فروش اقلام و محصولات مرتبط با خودرو، که البته در این میان برخی از صنوف، محصولات و اقلامی عرضه می‌کنند که خرید و تهیه آن برای اتومبیل هیچ ضورت و الزامی ندارد، اما عشق ماشین بودن، جوانی و بعضا بلند شدن بوی قرمه سبزی از سر، باعث می‌شود برای خودرویی به ارزش 30 تا 40 میلیون تومان، بعضا 30 تا 40 میلیون نیز، هزینه برای بزک دوزک آن شود، هزینه‌ای برای به اصطلاح ماشین بازها، رخ خودرو، برای عروسک شدن اتومبیل در خیابان، برای بلند شدن صدای دوبس دوبس و در نهایت برای جلب توجه و دوختن نگاه‌ها به چنین خودرو‌هایی و البته چه بسیار نگاه‌هایی که در عقبه آن تحسین و تقدیر وجود ندارد، بلکه افسوسی نهان شده که چرا یک جوان برای خودرویی که آب است و آتش، اینچنین هزینه می‌کند، هزینه‌ای معادل ارزش خودرو و بعضا فراتر از قیمت خودرو در بازار، اما پاسخ به این چرا‌ها در یک عبارت خلاصه می‌شود، جوانی، خامی و جاهلی و شاید جوانی، شور و هیجان و عشق.

    به هر حال هر عبارتی که به چنین رفتاری اطلاق شود، این شور و حرارت باعث شده در میان صنوف فعال مرتبط با خودرو برخی در رسته‌ها لوکس فروش یا اسپرت فروشی اتومبیل، مشغول به فعالیت شوند، فعالیتی که عمده اجناس آن وارداتی است و همچون بسیاری از اقلام و محصولات دیگر، چین مانور دهنده اصلی در این بازار است.

    با وجود رکود چندین ساله حاکم بر بازار، فعالان این حوزه (لوکس فروشی‌های خودرو) تا سال گذشته، به نسبت از بازار قابل قبولی برخوردار بودند که البته این به معنای ایده آل بودن کسب و کار آن‌ها نیست، اما به نسبت تقاضا برای اقلام مربوطه برای بزک دوزک خودرو وجود داشت، اما در سال جاری به شدت کسب و کار این رَسته شغلی با اُفت مواجه شده و این رکود در ماه‌ها و هفته هی اخیر به شدت ظهور و بروز پیدا کرده است.

    سیاووش یوسفی، یکی از فعالان این عرصه، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با ذکر مطلب فوق اظهار کرد: متأسفانه افزایش نرخ ارز، به‌صورت مستقیم بازار این صنف را تحت‌الشعاع قرار داده و قیمت‌ها در برخی اقلام آنچنان بالا رفته که جزء اقشار مرفه ( به تعبیر وی بچه پولدارها) کمتر کسی به سراغ خرید اقلام و محصولات این‌چنینی می‌آید.

    وی افزود: تنوع در بازار مذکور به شدت بالاست و مالکان خودرو که متقاضیان خرید این محصولات که اکثریت قریب به اتفاق آن‌ها تیپ جوان جامعه هستند به انحای گوناگون و بنابر سلیقه خود، اقدام به زیباکردن خودروی خویش می‌کنند.

    یوسفی تصریح کرد: برخی با نصب سیستم‌های چندین میلیون تومانی، برخی با ارتفاع زدن خودرو، برخی با مات کردن رنگ ماشین، برخی دیگر با ایجاد تغییر در شکل ظاهری چراغ‌های عقب و جلوی خودرو، خرید کف پوش‌های خاص، تودوزی‌های آنچنانی، روکش صندلی و غیره تلاش می‌کنند اتومبیلشان در میان خودرو‌های موجود در کوچه، خیابان و جاده‌های کشور متفاوت جلوه کند، اما تغییرات قیمتی، حس و حال لازم را برای چنین تغییرات و اقدامات ظاهری از برخی سلب کرده است.

    منوچهر زارع، از دیگر فعالان این عرصه که به تعبیر خود بیش از 25 سال در این حرفه مشغول به فعالیت است و از آن زمان که پیکان و آریا را لوکس می‌کرده تا به امروز که خودرو‌های متعدد و متنوعی در بازار عرضه و خریداری می‌شود، در این بخش مشغول به فعالیت است، از سابقه کاری و تجربه برخوردار است و می‌گوید: در طول 25 سال گذشته، در هیچ مقطعی به میزان شرایط فعلی و کُنونیِ بازار، با رکود مواجه نشده تا جایی که بار‌ها در صدد تغییر شغل برآمده، اما سابقه فعالیت وی از یک سو و عشق و علاقه به این کار مانع اقدام عملیاتی جدی در این خصوص شده است.

    وی بیان کرد: در حال حاضر، عمده مراجعه کنندگان صرفا به خرید روکش صندلی ارزان قیمت و دودی کردن خودرو و برخی عروسک‌های کوچک برای داخِلِ اتاق مبادرت می‌ورزند و جز موارد خاص که مراجعه کنندگان از وضعیت مالی مطلوب برخوردارند، مراجعه برای تزئین و بزک و دوزک ماشین به شدت کاهش یافته است.

    زارع با بیان اینکه قدرت خرید متقاضیان به شدت کاهش یافته گفت: در چنین شرایطی، طبیعی است که مراجعه برای خرید و انجام اقدامات خاص بر روی خودرو برای زیباتر شدن آن اُفت می‌کند و به تبع این باعث می‌شود که معیشت فعالان این عرصه به شدت، تحت تأثیر قرار گیرد، زیرا امرار معاش این گروه نیز در سایه زیباتر کردن خودرو‌ها و به معنای دیگر لوکس و اسپرت کردن آن تأمین می‌شود.

    به اعتقاد وی در شرایطی که بخش عمده اقلام و محصولات لوکس خودرو، وارداتی است افزایش نرخ دلار منجر به گران‌تر شدن محصولات مرتبط با این بخش شده و البته در این میان برخی افراد سودجو با اخذ هزینه‌ها و مبالغ نامتعارف به شدت کسادی را در این صنف، تعمیق کرده‌اند.

    زارع در پایان تصریح کرد: البته در مناطق شمالی شهر تهران، برخی لوکس فروشی‌های خودرو همچنان از کسب درآمد قابل توجه و مطلوبی برخوردار هستند، اما تعدد و تکثر چنین واحد‌های تجاری محدود و معدود است، زیرا عمده این فعالیت‌ها بازار و مراکز خاصی دارد که به اصطلاح به بورس لوکس فروشی یا اسپرت فروشی اتومبیل مشهور هستند و در واقِعِ امر رکود حاکم بر این بازار، یک کسادی بی سابقه، فراگیر و گسترده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو