فونیکسریمکسبهتام

معاون استانداری:

ناوگان عمومی حمل و نقل یزد نیازمند به نوسازی دارد

عصر خودرو- معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد گفت: هشت هزار و ۴۷۰ دستگاه در صنعت حمل و نقل و نیز بار و ۷۳۰ دستگاه در جابجایی مسافر در استان فعالیت دارد که بخش عمده آن فرسوده و نیازمند به نوسازی و بازسازی دارد.

ناوگان عمومی حمل و نقل یزد نیازمند به نوسازی دارد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، محسن صادقیان  با بیان اینکه طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله اولویت های مهم دولت در حوزه عمرانی است ، اظهار داشت: بسیاری از ناوگان شهری و درون شهری استان فرسوده است.
    وی افزود: در حوزه درون شهری هم کل ناوگان 2 هزار و 850 دستگاه است که از این تعداد 80 درصد اتوبوس و مینی بوس و 30درصد تاکسی ها نیز فرسوده است.
    معاون استاندار یزد با بیان اینکه برخی خودروهای حمل و نقل بیش از 14 سال از زمان ساخت آن می گذرد، ادامه داد: در حالی که در بسیاری کشورها میانگین عمر مفید ناوگان حمل و نقل عمومی بسیار پایین تر از این عدد است، چنین شرایطی ضرورت نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی را دو چندان کرد.
    وی تصریح کرد: فکر کنم با توجه به اینکه نوسازی ناوگان به سه دستگاه راه و شهرسازی ، صنعت ، معدن و تجارت و وزارت کشور مربوط می شود هنوز تصمیم واحدی برای رسیدن به راهکار مناسب و عملیاتی گرفته نشده است.
    این مسئول ادامه داد: نارضایتی مسئولان حوزه حمل و نقل و مردم از خدمات نامناسب این بخش در شهرها، موجب شد استقبال مردم از ناوگان درون شهری ، روز به روز کاهش یابد.
    معاون استانداری یزد این چالش را زمینه ساز کاهش ایمنی و افزایش مشکلات ترافیکی داخل شهری عنوان کرد و گفت: در حوزه برون شهری فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی موجب کاهش ایمنی در جاده ها ، افزایش کرایه و نارضایتی رانندگان شده است.
    به گفته صادقیان تسهیلات ارائه شده تاکنون نتوانسته راهگشای این مشکلات باشد چون بخش خصوصی و رانندگان در دریافت وام و بازپرداخت آن به دلیل عدم درآمدزایی با مشکل مواجه هستند و از سوی دیگر ، شهرداری ها توان دریافت وام و نوسازی ناوگان را ندارند.
    وی تأکید کرد: به همین دلیل دولت باید طرح ویژه ای را برای نوسازی حمل و نقل خصوصا در بخش درون شهری پیگیری کند تا مشکلات حل شود.
    سالانه 22 تا 24 میلیون تن بار توسط ناوگان حمل و نقل جاده‌ای از مبدا یزد جابجا می شود و استان از نظر حمل کالا در میان 31استان در رتبه هفتم قرار دارد.
    به گفته رئیس سازمان راهداری کشور ، بیش از 90 درصد حمل بار و مسافر کشور در راه‌های زمینی انجام می‌شود.
    در ابتدای سال 97 برای اجرای طرح نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی برون شهری شامل اتوبوس، مینی‌بوس، کامیون و کامیونت معادل 10 میلیارد و 666 میلیون دلار اعتبار در نظر گرفته شد.
    با احتساب ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی درون و برون شهری باید 202 هزار دستگاه خودرو در این بخش نوسازی شود.
    قرار است در بخش برون شهری از 140 هزار دستگاه کامیون فرسوده 120 هزار آن نوسازی شود .
    همچنین از 13 هزار اتوبوس فرسوده، 9 هزار دستگاه نیاز به بازسازی دارد، از 57 هزار دستگاه مینی‌بوس فرسوده 48 هزار و 500 دستگاه باید بازسازی شود و 6 هزار دستگاه وانت بار هم نیاز به نوسازی دارد.
    پیشنهاد این مصوبه از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت با هدف نوسازی ناوگان حمل‌ و نقل عمومی درون و برون ‌شهری مطرح و پیگیری امور مربوطه نیز بر عهده همین وزارتخانه است.
    در اجرای این طرح نیمی از هزینه نوسازی خودرو از محل صرفه جویی سوخت از سوی وزارت نفت و بقیه از سوی مالک وسیله نقلیه (20 درصد نقد و 30 درصد تسهیلات) تامین می شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو