فونیکسریمکسبهتام

بنزین«۲۲۳۲»

بنزین ایران دومین بنزین ارزان دنیا شد + نمودار

عصر خودرو- طبق جدیدترین قیمت گذاری بنزین در کشورهای مختلف جهان (سپتامبر ۲۰۱۸) قیمت بنزین در ایران بعد از ونزوئلا، ارزان ترین بنزین در جهان است.

بنزین ایران دومین بنزین ارزان دنیا شد + نمودار
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از تسنیم، نوسانات شدید ارزی در ایران که به کم ارزش شدن پول ملی ما در مقایسه با دیگر پول های رایج جهان از جمله دلار و یورو از یک سو و سالها عرضه بنزین با یارانه پنهان دولتی و ثابت ماندن قیمت بنزین از سال 94 تاکنون از سوی دیگر، بنزین ایران را در جدیدترین رده بندی قیمتی بنزین جهان به دومین بنزین ارزان دنیا تبدیل کرده است.

    طبق جدیدترین قیمت گذاری بنزین در کشورهای مختلف جهان (سپتامبر 2018) قیمت بنزین در ایران بعد از ونزوئلا، ارزان ترین بنزین در جهان است.

    قیمت روز بنزین در کشورهای مختلف جهان:

    * در جدول بالا، بنزین ایران بر اساس نرخ روز دلار آزاد (16500 تا 17000 تومان) محاسبه شده است. اگر قیمت بنزین کشورمان را بر اساس نرخ دلار بازار ثانویه یا سامانه نیما (7500 تا 8000 تومان) محاسبه کنیم، هر لیتر بنزین در ایران 12 سنت خواهد بود که در این صورت باز هم بنزین ایران دومین بنزین ارزان جهان است.

    ** چرا قاچاق بنزین جذابیت دارد؟

    همانطور که در جداول بالا مشخص است، مقایسه قیمت بنزین در ایران و کشورهای همسایه، نشان از تفاوت فاحش نرخ این فرآورده نفتی در ایران و کشورهای همسایه دارد.

    قیمت بنزین با ارز آزاد در ترکیه هم اکنون در حدود 19 هزار و 300 تومان در هر لیتر است. قیمت بنزین در افغانستان حدود 12 هزار و 400 تومان و در پاکستان حدود 12 هزار و 700 تومان است.

    قیمت هر لیتر از این فرآورده استراتژیک نفتی در آذربایجان حدود 8000 تومان، در اردن حدود 25 هزار و 300 تومان، در امارات متحده عربی حدود 11 هزار و 500 تومان و در عراق حدود 10 هزار و 700 تومان است.

    این شرایط موجب شده قاچاق بنزین بیش از پیش رونق یابد و بنزینی که با یارانه دولتی (بخوانید از جیب مردم و با نفت ملی ایران) تولید می شود و با یارانه دولتی (تخفیف از بیت المال) توزیع می شود، در خارج از مرزهای کشور مصرف شده و این یارانه دولتی به جیب قاچاقچیان سرازیر شده و اختلاف فاحشی که با نوسانات ارزی و کاهش ارزش پول ملی ایجاد شده، قاچاق را رونق داده و قاچاقچیان را فربه تر از گذشته کرده است.

    آمار غیررسمی ماههای اخیر از قاچاق روزانه 20 میلیون لیتر بنزین از ایران حکایت دارد، آماری که از سوی مراجع رسمی چون وزارت نفت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تأیید نشده و هیچ آمار رسمی دیگری نیز برای تأیید و یا حتی رد این آمار قاچاق گسترده بنزین وجود ندارد.

    ** چه باید کرد؟

    اگرچه قیمت بنزین با ثابت ماندن از سال 94 تا امروز، موجب افزایش یارانه دولتی به مصرف این فرآورده نفتی شده و هر کس بیشتر بنزین مصرف کند، بیشتر از یارانه پنهان دولتی آن بهره مند می شود، اما افزایش 100 درصدی قیمت بنزین نیز در وهله فعلی نمی تواند کمکی به کاهش جذابیت قاچاق آن کند، پس اصلاح قیمتی با هدف کاهش قاچاق سوخت در حال حاضر راهکار موثری نخواهد بود.

    بهترین راهکار در کنترل قاچاق بنزین، در کنار کنترل مرزها، بازگشت کارت سوخت شخصی به چرخه توزیع سوخت است؛ چرا که امروز کارت های مهاجر و آزاد، سهم عمده ای در سوخت گیری به ویژه در استانهای مرزی دارند و یکی از عوامل دستیابی راحت قاچاقچیان به بنزین با نرخ یارانه ای 1000 تومانی، همین کارت های سوخت آزاد است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو