فونیکسریمکسبهتام

شرط ترخیص قطعات یدکی خودرو از گمرک

عصر خودرو- در حالی که مصرف‌کنندگان از کمبود لوازم یدکی خودرو گلایه دارند، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی کمبود در این بازار را رد و اظهار کرد: بخشی از کالاهای وارداتی در گمرک مانده که وزارت صنعت ترخیص آنها را مشروط به تائیدیه عدم ساخت مشابه داخلی کرده، لذا فرآیند واردات طولانی شده است.

شرط ترخیص قطعات یدکی خودرو از گمرک
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، در پی نوسانات قیمت ارز به ویژه دلار که کاهش ارزش پول ملی را به همراه داشت بسیاری از بازارها به دلایل مختلف همچون عدم دسترسی آسان به مواد اولیه و شرایط سخت خرید، واردات و ترخیص کالا از گمرکات با کمبود کالا مواجه شدند که در این میان برخی افراد سودجو دست به احتکار کالا نیز زده‌اند.

    البته در شرایطی که برخی بازارها با کاهش عرضه مواجه شده و به صورت روزانه نرخ‌هایشان در پی رشد ارزش دلار دستخوش تغییر می‌شود، مردم از ترس کاهش قدرت خرید خود داشته و با وجود عدم نیاز به تعداد بیشتر کالا، میزان خرید خود از یک قلم کالا را افزایش داده‌اند.

    یکی از بازارهایی که در ماه‌های اخیر دستخوش تغییر شده و حتی کارخانه‌های تولید را تحت تاثیر قرار داده است، بازار لوازم یدکی خودرو بود؛ بازاری که به گفته بسیاری از فعالان، واردات لوازم یدکی و مواد اولیه آن به سختی به ایران راه پیدا می‌کند.

    در رابطه با شرایط بازار لوازم یدکی غلامرضا بخشی زاده - رئیس اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات - به ایسنا، گفت: از حدود سال 1387 قرار بر آن شد لوازم یدکی در بازار به میزان نیاز وجود داشته باشد و توجه ویژه به تامین لوازم یدکی خودروهای سنگین بود و این موضوع در حالی ادامه پیدا کرد که طی دو سال گذشته بازار لوازم یدکی رکود قابل توجهی را تجربه کرد.

    وی ادامه داد: در ماه‌های اخیر کالاهای بسیاری به صورت وارداتی تامین شده اما بنابر شرایط ترخیص و ورود آن‌ها به بازار، کشور با مشکلاتی همراه است که اگر در کنار این موضوع اقتصاد ثبات قیمت دلار را احساس کند بازار شرایط بهتری را تجربه خواهد کرد و کمبود کالا نخواهیم داشت.

    رئیس اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات با اشاره به افزایش روزانه قیمت ارز یادآور شد: بسیاری از محصولات وارد شده به گمرکات کشور که تا به امروز ترخیص نشده، به عنوان ماده و قطعه اولیه از آن استفاده می‌شود و با ترخیص این دست کالاها، بازار با کمبودی مواجه نخواهد بود.

    وی عدم تطبیق قیمت فروش کالا با نرخ روز دلار که منجر به عدم عرضه در بازار می‌شود را احتکار ندانست و گفت: متقاضی برای لوازم یدکی خودرو وجود ندارد و خریداران بازار در شرایط فعلی تنها برای مصرف لحظه‌ای و پاسخ به نیاز مشتریان خرید می‌کنند.

    بخشی‌زاده کمبود کالا در بازار لوازم یدکی را رد و بیان کرد: با توجه به آمار به دست آمده از واحدهای توزیعی و ارائه آمار به وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌توان میزان موجودی کالا در سطح شهر را مناسب ارزیابی کرد.

    رئیس اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات خاطرنشان کرد: در حال حاضر وزارت صنعت، معدن و تجارت ترخیص کالا را منوط به تائیدیه عدم ساخت محصول مشابه داخلی اعلام کرده که این موضوع فرآیند ورادات را طولانی کرده و بر هزینه تمام شده کالا افزوده است.

    وی افزود: در شرایط فعلی برخی از مشتریان با بررسی روند صعودی قیمت محصولات در سطح بازار با وجود عدم نیاز به کالایی آن را خریداری و برای آینده نگهداری می‌کنند تا در آینده با مشکل مواجه نشوند که چنین رفتاری در بازار و اقتصاد مشکل آفرین خواهد شد.

    بخشی‌زاده گفت: زمانی که میزان کالا در بازار بیش از تقاضا باشد به طور منطقی قیمت کالا و جو روانی نگرانی از آینده فروکش خواهد کرد.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو