فونیکسریمکسبهتام

رانندگی ایمن ضامن سلامت جان

عصر خودرو- رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و پایبندی به قانون یکی از مصادیق بارز حقوق شهروندی و از ارزش های اخلاقی است که می تواند ضامن آسایش و سلامت جسم و جان افراد و به تبع آن جامعه باشد.

رانندگی ایمن ضامن سلامت جان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، امروز با گسترش و توسعه شهرنشینی در شهرهای مختلف، شاهد جولان بی رویه خودروهایی با مدل های مختلف در خیابان ها هستیم و چه بسا این خودروها متعلق به افرادی از قشرهای مختلف با فرهنگ های مختلف هستند.
    تفاوت در رنگ، مدل و پلاک های خودروها مهم نیست، چیزی که مهم است پایبندی همه رانندگان به آئین نامه راهنمایی و رانندگی است و این چیزی است که یک راننده قبل از اخذ گواهینامه در آزمون ورودی آن شرکت می کند و در صورت رسیدن نمره اش به حد نصاب قبولی به او اجازه تردد داده می شود.
    درست است که برای کاهش سوانح جاده ای باید استانداردهای لازم را در جاده‌سازی، خیابان سازی و نسبت ماشین به خیابان در شهرها و جاده های کشور ارتقا یابد تا شاهد آلودگی هوا، ترافیک و بی نظمی کمتری باشیم ولی نیاز است در کنار این شاخص ها، اخلاق و پایبندی به قانون نیز از سوی رانندگان رعایت شود تا همه مردم با استرس کمتر و لذت بیشتری از ماشین های خود استفاده کنند.
    هر روز شاهد وقوع سوانح جاده ای و تصادفات مرگبار در خیابان های درون و برون شهری هستیم و این نتیجه همان حلقه مفقوده ای است که این روزها کمتر راننده ای به آن پایبند است و آن چیزی جز رعایت قوانین و مقررات رانندگی نیست.
    چیزی که به عینه در خیابان ها مشهود است، اینکه بخشی از رانندگان تنها نام یک راننده دارای گواهینامه را یدک می کشند و در ترددهایی که در خیابان ها دارند تنها چیزی که رعایت نمی کنند همین آئین نامه و مقرراتی است که ضامن سلامت جامعه و فرد و جلوگیری از هرج و مرج و بی نظمی و ترافیک است.
    پرتاب زباله از داخل به بیرون خودرو، بلند کردن صدای آهنگ از داخل خودروها و لایی کشیدن، بوق زدن های ممتد، نبستن کمربند ایمنی، رعایت نکردن ادب و... از سوی برخی رانندگان به یکدیگر، جا ندادن به خودروهای آتش نشانی و آمبولانس، تخطی از سرعت مطمئنه، استعمال دخانیات در خودروهای عمومی، عبور از چراغ قرمز، توجه نداشتن به علایم راهنمایی و رانندگی و ... امروزه بیش از پیش خود نمایی می کند.
    گاهی رانندگان به نشانه سلام و خداحافظی بوق می زنند و گاهی اوقات نیز برای سریعتر رسیدن به مقصد حاضرند با هر تخلفی تنها خودرو خود را به مقصد برسانند و برایشان مهم نیست که در مسیر حرکت موجب آزار و اذیت تعداد زیادی از عابران و یا رانندگان شده اند.
    اصل رعایت قانون راهنمایی و رانندگی در تمام دنیا برای حفظ نظم خیابان ها و سلامت جانی افراد است ولی متاسفانه امروزه می بینیم که برخی از رانندگان انصاف و قانون را کنار گذاشته و نه تنها به فکر جان دیگر شهروندان و رانندگان نیستند بلکه جان خودشان هم برایشان مهم نیست و این است که شاهد تلفات و سوانح جاده ای بسیاری در جامعه هستیم.
    البته تنها در یک صورت مشاهده می کنیم که برخی رانندگان همه قانون را رعایت می کنند و آن هم زمانی است که چشمشان به خودرو و یا مامور پلیس راهنمایی رانندگی بیفتد و در این موارد است که همان راننده متخلف چند دقیقه قبل، راننده ای قانونمدار می شود اما با اندک فاصله از پلیس راهنمایی و رانندگی بازهم تخلف ریز و درشت رانندگی آن ها شروع می شود.
    به عقیده بسیاری از کارشناسان هر قدر افراد جامعه به ابعاد اجتماعی و فرهنگی اخلاق ترافیکی شهروندی توجه و تعهد بیشتری داشته باشند، در عین حال به رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی الزام بیشتری دارند و در این رابطه تحصیلات، شغل و سواد و برخورداری ازفرهنگ بالا می تواند راهگشا باشد.
    چه خوب است که برای رعایت قانون راهنمایی و رانندگی از خودمان شروع کنیم زیرا با پایبندی فرد فرد جامعه به قانون، شاهد جامعه ای قانونمند خواهیم بود و سوانح تلخ جاده ای کمتر رقم خواهد خورد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو