فونیکسریمکسبهتام

ناهماهنگی پلیس و شهرداری تهران؛ ورود به طرح ترافیک جریمه ندارد؟

عصر خودرو- ناهماهنگی پلیس و شهرداری تهران سبب شده تا خودروهایی که دارای مجوز ورود به طرح ترافیک هستند، بدون پرداخت هزینه وارد طرح شوند و جریمه نشوند.

ناهماهنگی پلیس و شهرداری تهران؛ ورود به طرح ترافیک جریمه ندارد؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران ،  اجرای طرح جدید ترافیک در تهران تغییراتی داشت، که از جمله آن می توان به حذف مجوزهای سالانه، هفتگی و ماهانه رایگان اشاره کرد. در طرح ترافیک 97 مقرر شد که افرادی که مجوزهای مدت دار دریافت کرده اند، منوط به پرداخت هزینه ورود به طرح ترافیک، وارد طرح شوند.

    این طرح برای اجرای صحیح ملزوماتی دارد که یکی از این ملزومات هماهنگی پلیس راهور با معاونت ترافیک است.

    به این معنا که پلیس راهور با اقدامات بازدارنده، مانند جریمه خودروهایی که فاقد مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک هستند، به اجرای درست این طرح کمک شایسته کند.

    اما در حال حاضر خودروهای دارای مجوز سالیانه طرح ترافیک توسط پلیس جریمه نمی شوند، که همین امر بازدارندگی طرح ترافیک را از بین برده و موجب شده تا عملا طرح ترافیک سالانه برای این افراد رایگان باشد. همین موضوع فلسفه تغییرات طرح ترافیک 97 را زیر سوال برده است.

    پلیس نمی داند کدام خودرو عوارض ورود پرداخت کرده و کدام نکرده است

    سرهنگ حسن عابدی، جانشین رییس پلیس راهور ناجا در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: اگر سازمان ترافیک شهر تهران به پلیس راهور اعلام نکند که کدام خودروهای دارای مجوز طرح ترافیک، بدون پرداخت عوارض روزانه وارد طرح ترافیک شده اند، امکان جریمه آنها وجود ندارد، و اگر اعلام کند که کدام خودروهای دارای مجوز بدون پرداخت عوارض روزانه وارد طرح ترافیک شده اند، در این صورت پلیس می تواند خودروهای مورد نظر را جریمه کند.

    سرهنگ عابدی با تاکید بر اینکه تمام خودروهای فاقد مجوز طرح ترافیک، در صورت ورود به  محدوده طرح توسط پلیس جریمه می شوند، اظهار کرد: افرادی که طرح ترافیک روزانه خریداری کرده اند توسط پلیس جریمه نمی شوند .

    عوارض خودرو حق شهروندان تهرانی است

    همچنین محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران در خصوص جریمه خوروهایی که بدون مجور وارد محدوده طرح ترافیک می شوند گفت: این خودروها در هر صورت عارضه‌ای را برای مردم ایجاد کرده‌اند و موضوع تخلف و عوارض از هم جداست و آنچه که حق مردم شهر است، عوارضی است که به خودرو اختصاص می‌یابد و اگر شهروندان به سامانه اعلام شده مراجعه کنند، می‌توانند میزان بدهی ثبت‌شده را در آن سامانه مشاهده کنند.

    شرط صدور معاینه فنی پرداخت عوارض است

    پور سید آقایی ادامه داد: علاوه بر اینکه پلیس نسبت به جریمه این خودروها اعمال قانون می‌کند، چون افراد رقمی را تحت عنوان عوارض بدهکار هستند، در نهایت هنگام کسب معاینه فنی و یا تعویض خودرو باید این عوارض را پرداخت کنند.

    کلاهی که بر سر متخلفان می رود

    در این بین اما عده ای با آگاه شدن از اختلافات پلیس و شهرداری تهران و ناهماهنگی این 2 نهاد، بدون پرداخت عوارض وارد طرح ترافیک می شوند اما آنها خبر ندارند که از آبان ماه دریافت معاینه فنی منوط به تسویه عوارض خودرو می شود.

    این اقدام شهروندان گرچه موجب می شود که جریمه نشوند و هزینه ای هم پرداخت نکنند اما در نهایت تبعاتی برای آنها در پی دارد.

    در این خصوص لازم است که به برخی تبعات این اقدام شاراه کنیم. نکته اول این است که جریمه ها تا زمانی اعمال نمی شود که سازمان ترافیک لیست خودروهایی که بدون پرداخت عوارض تردد کرده اند را در اختیار پلیس راهور نداده است، و در صورت دسترسی پلیس به سامانه سازمان ترافیک همه این خودرو ها جریمه خواهند شد.

    نکته دوم این است که حتی در صورت جریمه نشدن خودروها، پرداخت عوارض همواره بر دوش رانندگانی که بدون شارژ حساب کاربری در محدوده طرح تردد کند، خواهد بود.

    از همه مهمتر اینکه پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بارها اعلام کرده است که از اول آبان ماه فاز دوم طرح کاهش آلودگی هوا اجرا خواهد شد و با الزامی شدن داشتن معاینه فنی در کل شهر تهران، خودروهای فاقد معاینه فنی جریمه خواهند شد.

    این سخنان هشداری برای آن دسته از شهروندان  است که هر روز در محدوده طرح ترافیک تردد می کنند، و بدون توجه به رقم بدهی خود هر روز بر میزان آن می افزایند.

    این شهروندان باید هوشیار باشند که هنگام اخذ گواهی معاینه فنی قرار نیست فقط مبلغ 22 هزار تومان را که مربوط به هزینه معاینه فنی است پرداخت کنند، بلکه علاوه بر آن باید عوارض تردد خودرو در محدوده طرح ترافیک را بابت تمام روزهایی که بدون خرید مجوز عبور کرده اند هم پرداخت کنند.

    همین موضوع سبب می شود تا این افراد ناگهان با بدهی سنگینی روبرو شوند که توان پرداخت آن را ندارند. همین امر موجب می شود تا نتوانند معاینه فنی دریافت کنند و بعد از آن است که مصیبت های آنها آغاز می شود. این دسته از افراد به ازای هر روز نداشتن معاینه فنی 50 هزار تومان جریمه می شوند و این بدهی بر بدهی قبلی افزوده می شود.

    نکته جالب اینجاست که اگر شهروندی نتواند در مدت 20 روز هزینه عوارض خودرو برای دریافت معاینه فنی را فراهم کند و معاینه فنی اخذ نکند، مبلغ یک میلیون تومان نیز جریمه خواهد شد.

    فراموش نکنیم که از اول آبان با اجرای سراسری طرح کاهش در پایتخت، صف های مراکز معاینه فنی طولانی خواهد شد و شهروندان زیادی برای دریافت معاینه فنی مراجعه می کنند. همین موضوع نیز ممکن است دریافت معاینه فنی را عقب تر بیندازد و بر سنگینی جرایم این افراد بیفزاید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو