فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصرخودرو»

رویارویی بسترن B۳۰ و چری آریزو۵

عصر خودرو- با شرایط نه چندان دلچسب این روزهای بازار خودرو کشور، اگر قرار باشد با مبلغی کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان یک خودرو سدان مدرن با امکانات و ظاهری خوب خریداری کنید، سدان‌های کامپکت نزدیک به یک دهه کارکرد کره‌ای هم به ندرت یافت می‌شوند و به همین خاطر گزینه‌های چینی بیش از پیش در برابر شما خودنمایی می‌کنند.

رویارویی بسترن B۳۰ و چری آریزو۵
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»،  پس به این ترتیب برای این شماره از سلسله مطالب "تقابل عددی" به سراغ دو تازه وارد نسبتا خوش اقبال چینی یعنی بسترن B30 از شرکت بهمن‌موتور و چری آریزو5 از مدیران خودرو می‌رویم تا چند و چون ماجرا را جویا شویم.

    1598 – 1499 سی‌سی
    هر دو این خودروها از پیشرانه‌های 4 سیلندر تنفس طبیعی با حجمی متوسط بهره می‌برند که این موضوع نشانگر عملکرد اقتصادی آنهاست. در این بین حجم موتور بسترن 0.1 لیتر بیشتر است که این موضوع به معنای برتری B30 نیست اما از دید عوام، عدد دهان‌گیر‌تری است.

    107 – 114 اسب‌بخار
    همانطور که در بالاتر گفته شد، بیشتر بودن حجم موتور به معنای برتری آن پیشرانه نیست و حتی در این مقایسه، خودرویی که از حجم موتور کمتر بهره می‌برد قدرت بیشتری هم دارد! برتری 7 اسب بخاری بسترن در قیاس با چری هرچند که عدد چشمگیری نیست اما اگر این اعداد را در مقیاس صد و اندی اسب بخار و با وجود وزن تقریبا مشابه دو خودرو در نظر بگیریم، اوضاع تا حدودی عوض می‌شود.

    1270 – 1265 کیلوگرم
    بر طبق اطلاعاتی که سازندگان از این دو محصول منتشر کرده‌اند، بسترن بی30 و چری آریزو5 با شرایط فنی و تجهیزاتی (فول ترین نسخه) که داخل ایران حضور دارند، وزنی کاملا یکسان دارند که این موضوع موجب می‌شود توانایی‌های حرکتی این دو محصول را توان و گشتاور پیشرانه به طور کامل تعیین کند. آریزو5 از شاسی طراحی شده با کمک شرکت بنتلر آلمان و بی30 از بدنه تقویت شده با ساختار 3H بهره می‌برد.

    11.86 – 11.09 کیلوگرم بر اسب‌بخار
    در بحث نسبت وزن به قدرت، با توجه به این که هر دو خودرو از وزن یکسانی بهره می‌برند و آریزو5 قدرت موتور بالاتری دارد، پس می‌توان گفت که محصول چری حداقل بر روی کاغذ عملکرد دینامیکی بهتری را به راننده ارائه می‌کند. به بیان دیگر هر اسب بخار از قدرت موتور بسترن وظیفه حمل 11.86 کیلوگرم وزن را دارد در حالی که این عدد برای آریزو5 به 11.09 کیلوگرم می‌رسد.

    122 – 111 نیوتن‌متر بر تُن
    با در نظرگرفتن گشتاور 141 نیوتن‌متری برای بسترن، عدد 155 نیوتن‌متر برای چری و البته شباهت وزن این دو خودرو، با تقسیم عدد گشتاور به وزن این دو خودرو بر حسب تُن، میزان گشتاوری که بر هر تُن از جرم این دو اختصاص می‌یابد را خواهیم داشت. در نتیجه با توجه به برتری این نسبت در بی30، اگر عملکرد گیربکس هر یک از این دو محصول را در نظر نگیریم، قاعده بر این است که B30 کشش بهتری از آریزو5 داشته باشد. ضمن اینکه بیشینه گشتاور بسترن در 200 دور بر دقیقه کمتر تولید می‌شود.

    2630 – 2670 میلیمتر
    از مشخصه‌هایی که در تعیین فضای داخلی قابل استفاده داخل و البته سواری خودرو تاثیرگذار است، فاصله بین دو محور خودرو است که در این دو سدان، عددی تقریبا یکسان را نشان می‌دهد. با این حال باز هم آریزو5 با 4 سانتیمتر فاصله بیشتر، برتری را حفظ کرده که البته به معنای فضای مطلقا بزرگتر کابین محصول چری نیست.

    480 – 430 لیتر
    اما اگر قرار باشد با یکی از این دو خودرو سفری را آغاز کنید، بسترن B30 به دلیل بهره‌گیری از فضای بار بیشتر گزینه مناسب‌تری برای شما خواهد بود؛ اختلاف 50 لیتری حجم صندوق بار در این دو خودرو که در کلاسی جمع‌وجور قرار دارند، عدد قابل توجهی است که نباید از کنار آن ساده گذشت.

    6.7 – 7 لیتر در 100 کیلومتر
    هرچند که بی30 حجم موتور بیشتری دارد اما راندمان بالاتر موتور چری روی مصرف سوخت آن تاثیر گذاشته و به همین خاطر بسترن روی کاغذ در هر 100 کیلومتر سواری ترکیبی، 0.3 لیتر کمتر از آریزو5 سوخت مصرف می‌کند. البته باید گفت که گیربکس CVT قرار گرفته روی محصول چری نیز در کاهش مصرف سوخت این خودرو در سیکل جاده تاثیر فراوانی دارد.

    746 – 685 کیلومتر
    با درنظرگرفتن باک 50 لیتری بسترن B30 و 48 لیتری برای چری آریزو5، و با وجود مصرف سوخت کمتر و باک بزرگتر محصول بهمن خودرو، در هر بار سوخت‌گیری می‌توانید مسیر طولانی‌تری را با B30 بپیمایید. البته در نظر داشته باشید که اعداد گفته شده تنها در سیکل ترکیبی شهر و جاده هستند و برای مصرف سوخت مطلق شهری و جاده‌ای، محاسبه متفاوتی باید انجام داد.

     چری آریزو5

     

    بسترن B30 

    نویسنده:‌ معید حمیدی

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۵ روز پیش
        آرشیو