فونیکسریمکسبهتام

در گفت وگو با مدیرعامل پرشیا خودرو بررسی شد

طرح خودروهای کارکرده ب‌ام‌و و مینی؛ خرید مطمئن و فروش آسان با پشتیبانی پرشیا خودرو

عصر خودرو- کسب‌وکار شرکت‌های واردکننده خودرو از نیمه نخست سال پیش با مشکل مواجه شد و وضعیت در سال جاری بدتر هم شده است و البته چشم‌انداز مشخصی برای حل مشکلات هم وجود ندارد. در این شرایط واردکنندگان برای بقا ناچار به ورود به حوزه‌های جدید هستند تا بتوانند بخشی از مشکلات خود را برطرف کنند. با همین ایده و البته هم‌راستا با فعالیت‌های ب‌ام‌و در سطح جهان، پرشیا خودرو از سال گذشته به حوزه عرضه خودروهای کارکرده وارد شد و اینک در دور جدید فعالیت‌های خود در این زمینه قصد دارد با ساختاری متفاوت و تمرکز بیشتر، در زمینه خرید و عرضه خودروهای دست دوم تائید شده خود فعالیت کند.

طرح خودروهای کارکرده ب‌ام‌و و مینی؛ خرید مطمئن و فروش آسان با پشتیبانی پرشیا خودرو
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، در این زمینه با هادی سلیمانی ملکان، عضو هیئت‌مدیره و مدیرعامل پرشیا خودرو به گفتگو نشستیم تا ابعاد مختلف این طرح و مزایای آن برای خریداران و فروشندگان را بررسی کنیم.

    پرشیا خودرو چگونه تصمیم گرفت که وارد حوزه خودروهای کارکرده شود؟
    در دو سال گذشته چندین اتفاق افتاد که مجموعه کسب‌وکار شرکت پرشیا خودرو را با مخاطره جدی روبرو کرد و یکی از اصلی‌ترین دلایل ما برای ورود به حوزه خودروهای کارکرده هم مقابله با این مشکلات و تأمین خودروهای مورد نیاز مشتریان پرشیا خودرو بود.
    ممنوعیت شماره‌گذاری خودروهای ساخت آمریکا خودروهای X3 و X4 را که 30درصد سهم سبد محصولات این شرکت بود را تحت تأثیر قرار داد و از سبد این شرکت جدا کرد. پس از آن بسته شدن مقطعی ثبت سفارش در سال گذشته ضربه مهلکی به این شرکت وارد کرد به‌طوری که تا چند ماه خودرویی برای فروش در اختیار نداشتیم و تا دی‌ماه فشار زیادی به مجموعه پرشیا خودرو وارد شد. پس از آن ممنوعیت واردات خودروهای بیش از 40 هزار دلار بخش دیگری از سبد محصولات این شرکت را گرفت و درنهایت تیر خلاص در 30 خردادماه امسال بود که ممنوعیت واردات خودرو به‌صورت رسمی از سوی وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت اعلام شد.
    البته ورود به حوزه خودروهای کارکرده ب‌ام‌و هرچند در حال حاضر با جدیت بیشتر و با ساختار جدید آغاز شده است اما ما در پرشیا خودرو از قبل در این زمینه تجربه داشتیم. از حدود دو سال قبل و با مجموعه اتفاقاتی که برای کسب‌وکار ما روی داد هیئت‌مدیره به این نتیجه رسید که برای حفظ و بقای شرکت و شبکه 25 نمایندگی خود، تجارت خودروهای دست‌دوم را پیگیری کنیم.
    در ب‌ام‌و هم مدل خودروهای کارکرده وجود دارد. تا چه حد کاری که در ایران انجام می‌دهیم به مدل جهانی نزدیک است؟
    این مدل البته در جهان هم از سوی شرکت ب‌ام‌و اجرایی می‌شود با این مفهوم که ب‌ام‌و خودش تائید می‌کند که بعضی از خودروهای کارکرده با شرایط ویژه Premium Selection یا مجموعه برتر هست. ما هم با بهره‌گیری از همین مفهوم طرح خودروهای کارکرده ب‌ام‌و را در پرشیا خودرو آغاز کردیم تا به این ترتیب حضور خودروهای مورد تائید مجموعه ب‌ام‌و در گردش فعالیت خود را پررنگ‌تر کنیم. این کار در سازوکارهای شرکت ب‌ام‌و وجود داشته و همه برندهای دیگر نیز این طرح را به‌عنوان ابزار پیشبرد فروش خودروی نو مورد استفاده قرار می‌دهند و خرید دست دوم و معاوضه با خرید خودروی نو یک ابزار است. پرشیا خودرو البته با شرایط فعلی عرضه خودروهای صفرکیلومتر به بازار و محدودیت‌های موجود، این بار نه باهدف فروش خودروی نو به‌جای خودروی کارکرده، بلکه با هدف ایجاد گردش کار در تجارت و پر کردن خلأ نبود خودروهای کلاس‌هایی که از دست دادیم این کار را آغاز کردیم.
    فرآیند ورود خودرو به چرخه خودروهای کارکرده ب‌ام‌و در شرکت پرشیا خودرو چگونه است؟
    خودروها از راه‌های مختلفی وارد فرآیند خودروهای کارکرده مورد تائید پرشیا خودرو می‌شوند. مالکین می‌توانند از راه‌های مختلف همچون وبسایت و نمایندگی‌ها خودروهای خود را برای حضور در این طرح معرفی کنند و در مواردی هم ما از طریق تماس با مشتریان پیشنهاد می‌دهیم که امکان خرید نقدی خودرو از طریق پرشیا خودرو وجود دارد. با حضور خودرو در نمایندگی‌های خاص و برگزیده پرشیا خودرو که صلاحیت ارزیابی خودرو از سوی آن‌ها تائید شده است، ارزیابی و کارشناسی انجام می‌شود پس از مورد تائید قرار گرفتن شرایط استمرار گارانتی و بررسی جنبه‌های مختلف فنی و آپشنی و اصالت خودرو، اگر گارانتی محدود و یا تمام شده باشد بسته گارانتی به آن اضافه می‌شود اگر نیاز به تعمیر و سرویس داشته باشد سرویس‌ها بر روی خودرو انجام خواهد شد.
    و پس از آن خودرو به چه صورت برای خریداران به نمایش درمی‌آید؟
    خودروی دارای گارانتی با وضعیت تائید شرکت که با نشان Premium Selection بر روی آن شناخته می‌شود. این خودروها برای فروش دوباره از طریق نمایندگی‌های پرشیا خودرو عرضه می‌شوند. لیست این خودروها از طریق وبسایت شرکت قابل بررسی است ضمن آنکه خودروها در شبکه نمایندگی‌ها نیز برای بازدید عرضه می‌شوند.
    برای این خودروها شرایط فروش اعتباری هم در نظر گرفته شده است؟
    غیر از شرایط نقدی، فروش اقساطی را هم برای فروش این خودروها اضافه کردیم تا جذابیت خرید این خودروها برای خریداران افزایش پیدا کند.
    هم‌اکنون خودروهای دست‌دوم ب‌ام‌و در نمایشگاه‌های خودرو عرضه می‌شود. قیمت خودروهای عرضه شده از سوی پرشیا خودرو نسبت به این خودروها چگونه است؟
    تفاوت ما با فروشندگان خودرو و نمایشگاه داران این است که خرید و فروش را با قوانین و مقررات جاری کشور انجام می‌دهیم بر این اساس ناگزیر هستیم 9درصد مالیات بر ارزش افزوده را موقع خرید و فروش لحاظ کنیم. با این شرایط و البته اقدامات تعمیراتی احتمالی که روی خودرو انجام می‌شود طبیعی است قیمت خودروهای عرضه شده از سوی ما از قیمت خودروهای موجود در بازار پایین‌تر نباشد. اما در مقابل ما با اضافه کردن گارانتی بر روی خودرو و چک کردن تمامی بخش‌های خودرو و بررسی اصالت خودرو و درنهایت فروش اقساطی و ارائه وام تا سقف 50 درصد ارزش خودرو، مزایایی برای مشتری ایجاد می‌کنیم که به اعتبار ما این خرید را انجام دهد.
    مزیت‌هایی که اشاره کردید برای خریداران است تا با اطمینان از سلامت خودرو و البته با گارانتی معتبر پرشیا خودرو، ب‌ام‌و خریداری کنند. مزیت این طرح برای فروشندگان چیست؟
    مهم‌ترین مزیت برای فروشنده خودرو آن است که ما به‌عنوان پرشیا خودرو، به‌صورت نقدی خودرو را از فروشنده خریداری می‌کنیم و مانند بعضی از نمایشگاه‌ها خرید با چک و مسائلی از این دست نداریم. به این ترتیب فروشنده می‌تواند بدون دردسر برای فروش خودش اقدام کند.
    قیمت‌گذاری خودروها به چه شکل است؟ آیا قیمت برای خریدار و فروشنده عادلانه است؟
    قیمت‌گذاری خودرو برای فروشنده‌ها عادلانه است و طبیعتاً فروشنده برای انتخاب پرشیا خودرو مختار است. ما سهم بسیار کمی را برای سود شرکت در نظر گرفته‌ایم و آنچه فاصله قیمت خرید تا فروش است هزینه عمده آن مالیات بر ارزش افزوده، هزینه گارانتی، هزینه کارشناسی و سرویس‌هایی که انجام می‌شود مانند تعویض قطعات و گارانتی که باید انجام دهیم.
    آیا این امکان وجود نداشت که خرید خودرو انجام نمی‌شد و خودروها به‌صورت امانی باقی می‌ماند؟
    در حال پیش‌بینی سازوکارهای لازم برای این موضوع هستیم اما هنوز طرح آن به مرحله اجرا نرسیده است و فعلاً خودروها از سوی پرشیا خودرو به‌صورت نقدی خریداری می‌شوند. طرح دریافت خودرو به‌صورت امانی هم مسائلی دارد که باید بررسی شود.
    چه خودروهایی در این طرح قرار می‌گیرند؟
    خودروهای مدل 2013 تا 2018 از برندهای ب‌ام‌و و مینی می‌توانند در این طرح حاضر شوند. ما به دنبال این هستیم که از محصولات خود حمایت کنیم.
    وضعیت گارانتی خودروهای فروخته شده چگونه است؟
    گارانتی یک ‌ساله و دو ساله و سه ساله داریم که بسته به مدل خودرو برای تمدید گارانتی به آن اضافه می‌شود. علاوه بر این بسته BSI هم روی خودروها عرضه می‌شود. در کنار این‌ها می‌توان کارهای تیونینگ هم بر روی خودروها انجام داد. همه این‌ها برای آن است که انگیزه‌ای برای خریداران ایجاد شود.
    این فرآیند تنها در نمایندگی‌های منتخب انجام می‌شود؟
    شناسایی و تائید در نمایندگی‌های منتخب خواهد بود که لیست آن را می‌توان در وبسایت پرشیا خودرو دید اما فروش در تمام شبکه نمایندگی‌های پرشیا خودرو خواهد بود و البته لیست خودروها هم در وبسایت قرار خواهد گرفت.
    و نکته آخر؟
    فضای کسب‌وکار برای فعالان اقتصادی بسیار پیچیده و دشوار است و ما به دنبال این هستیم که مجموعه خود را حفظ کنیم. همه شرکت‌های واردکننده برای واردات خودرو و تأمین مالی خود از تسهیلات بانکی استفاده می‌کردند. با بسته شدن واردات و ثبت سفارش، هیچ بانکی اعلام نمی‌کند که بهره یا سود تسهیلات خود را دریافت نمی‌کند. وقتی وزیر محترم صمت اعلام می‌کنند که ممنوعیت واردات تا پایان سال است به این توجه نمی‌شود بهره بانکی وام‌های دریافتی تا پایان سال از شرکت‌ها دریافت می‌شود. از سوی دیگر سرمایه‌های شرکت‌های واردکننده یا به عبارت دیگر سرمایه‌گذاری‌های بانک‌های که از آن‌ها وام اخذ شده است در گمرک‌های داخلی یا خارج از کشور در حال بی‌ارزش شدن و نابودی است. با این شرایط ناگزیر هستیم چرخ اقتصادی مجموعه خود را بچرخانیم تا بتوانیم تسهیلات را پرداخت کنیم تا کشور به ثبات ارزی و اقتصادی برسد و قادر باشیم به فعالیت اقتصادی خود ادامه دهیم. در غیر این صورت عملاً شرکت‌های واردکننده نابود خواهند شد. امیدواریم با این طرح بخشی از نیاز مشتریان را پاسخ دهیم و مجموعه را در مسیر بقا حفظ کنیم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو