فونیکسریمکسبهتام

دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی:

دستگاه های اجرایی از دستور رئیس جمهور برای ترخیص خودروهای دپویی سرباز می زنند

عصر خودرو- دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: باید از رئیس جمهور پرسید که چرا با وجود دستور ترخیص خودروهای دپو شده در گمرکات، سازمان های زیرمجموعه از انجام این دستور امتناع می کنند.

دستگاه های اجرایی از دستور رئیس جمهور برای ترخیص خودروهای دپویی سرباز می زنند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۳:۰۰

    سید جواد حسینی کیا درگفت و گو با پایگاه خبری «عصر خودرو» در پاسخ به این که آیا وزارت صنعت، معدن و تجارت همکاری لازم برای ترخیص این خودروها از گمرکات را انجام نمی دهد، افزود: گمرک و دستگاه های مرتبط در حال حاضر از دستور رئیس جمهور تمکین نمی کنند البته نگاه حاکمیت تاکنون این بوده که به دلیل حمایت از تولید داخلی، خودروی جدیدی وارد نشود و به نظر می رسد دلیل تاخیر در ترخیص این خودروها حمایت از خودروسازان داخلی باشد.
    وی با تاکید بر این که این تدبیر درستی است که به صورت محدود اقدام به ترخیص بخشی از خودروهای دپو شده کنند، تصریح کرد: ورود این خودروها در شرایط فعلی به صلاح نیست و نباید اصراری برای ورود این خودروها به بازار وجود داشته باشد.
    نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این که اصرار بر ورود این خودروها به بازار به طور قطع با هدف حمایت از مصرف کننده و سرمایه هایی است که ماه ها در گمرکات خوابیده است و به طور قطع ورود این خودروها به بازار از حباب قیمتی می کاهد که در نهایت این روند به مصرف کننده خواهد بود، اظهار کرد: خروج ارز از کشور به بهانه ورود خودرو در شرایط فعلی پذیرفتنی نیست و در شرایطی که کشور با کمبود ارز مواجه است، دلیلی برای ترخیص این خودروها وجود ندارد.
    حسینی کیا در پاسخ به پرسش دیگر مبنی بر این که ارز مورد نیاز این خودروها پرداخت شده و سرمایه هایی است که ماه ها در گمرکات خوابیده نیز گفت: واردکننده ها ملزم به پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز دریافتی برای واردات خودرو با نرخ فعلی هستند و در این صورت می توان نسبت به ترخیص این خودروها اقدام کرد.
    این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به این که آیا به طور کلی با ترخیص این خودروها مخالف هستید، افزود: واردکننده ها در صورتی که این مابه التفاوت را پرداخت کنند می توانند نسبت به ترخیص خودرو اقدام کنند چرا که در صورت ترخیص نیز این خودروها با قیمت ارز فعلی به فروش خواهد رسید که سود حاصله به جیب واسطه خواهد رفت و در این میان مصرف کنندگان متضرر می شوند.
    حسینی کیا ادامه داد: بر اساس طرح ساماندهی بازار خودرو، کمیته ای تشکیل شده تا حوزه صنعت خودرو را بررسی و مشکلات را پیگیری کند تا در شرایط فعلی ضمن احصای مشکلات این صنعت، گامی رو به جلو برای این صنعت بوده و آن را از مشکلات فعلی نجات دهد و در عین حال کمکی به مصرف کنندگان این صنعت باشد.

    گزارش :میترا ممسنی

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط