فونیکسریمکسبهتام

ماجرای افزایش حبابی قیمت خودرو چه بود؟

کاهش پلکانی قیمت‌ها آغاز شد

عصر خودرو- تغییر پارادایم خرید و فروش‌ها در بازار، معاملات را به نحوی رقم زده که اکنون بسیاری از خریداران خودرو که با هدف سرمایه‌گذاری وارد بازار شده بودند، فروشنده‌اند، اما بازار، دیگر آن بازار نیست.

ماجرای افزایش حبابی قیمت خودرو چه بود؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۲:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر، بازار خودرو این روزها حال و هوای پاییزی را به معنای واقعی در خود حس می‌کند. معاملات از تب و تاب افتاده‌اند و باز هم در این بازار، آن دسته از خریدارانی که با سودای گرانی بیشتر خودرو وارد گود شده بودند تا بلکه از این معاملات و آشفته بازار ارزی، سود خود را ببرند، طعم ضرر را کم کم احساس می‌کنند. معاملات رنگ و لعاب واقعی‌تری به خود گرفته و قیمت‌ها با کاهش پلکانی، به سمت واقعی شدن پیش می‌رود. تا همین چند وقت پیش، هیچ چرتکه و ماشین حسابی نمی‌توانست به درستی محاسبه کند که افزایش‌های صورت گرفته در قیمت خودروها با چه مکانیزمی به دست آمده و قیمت‌هایی که در بازار رد و بدل می‌شود، با چه الگویی تعیین شده‌اند.

    ماجرای افزایش حبابی قیمت خودرو چه بود؟

    همه چیز به نرخ دلار البته ربط پیدا می‌کرد و ماجرا به نحوی شکل می‌گرفت که نرخ‌های غیرواقعی دلار که به گفته مسئولان دولتی، تنها 3 درصد از حجم معاملات ارزی کشور را در بر می‌گرفت و مشخص نبود با چه مکانیزمی در چهارراه استانبول نرخ می‌خورد، عامل تعیین کننده در تعیین قیمت خودرو هم به حساب می‌آمد. اینجا بود که ارزش پراید که به روایتی ارزبری 1800 دلاری دارد، قیمتش از 20 میلیون تومان به یکباره به 40 میلیون تومان رسید ، اما بدتر از همه اینکه متقاضی خرید آن آنقدر زیاد شده بود که این خودرو با قیمتی که تصورش هم روزی برای خریداران تنها یک طنز بود،  متقاضی داشت و  معامله می شد.

    اینجا بود که کم کم بسیاری از مصرف‌کنندگانی که خریدهای خود را برای ماههای آینده و شاید انتهای سال برنامه‌ریزی کرده بودند و قصد داشتند که برای ایام نوروز 98 خودرو بخرند و یا خودروی خود را تبدیل به احسن کنند، از ترس بالا رفتن قیمت‌ها، وارد بازار شدند و تن به قیمت غیرواقعی سپردند؛ در حالیکه خودشان هم به خوبی می‌دانستند که هزینه کردن این همه پول برای این خودروها، منطقی نیست. در این میان برخی‌ها هم با سودای کسب سود وارد این بازار شده و واسطه شده بودند، دلالان هم که جای خود.

    بازار دیگر آن بازار نیست...

    اما اکنون بازار دیگر آن بازار نیست. قیمت‌ها به سمت واقعی شدن پیش می‌رود و کاهش پلکانی خود را آغاز کرده است؛ حتی در سایت‌های معامله خودرو نیز فروشندگان به این نتیجه رسیده‌اند که باید قیمت‌ها را کاهش دهند تا مشتری برای آن وجود داشته باشد، چراکه اکنون خریداران در بازار خودرو آن دسته از افرادی هستند که برای تامین نیازهای واقعی خود، اقدام به خرید خودرو می‌کنند؛ اینجا است که دیگر فروش خودرو با قیمت‌های فضایی جواب نمی‌دهد و خریداری نخواهد داشت.

    در عین حال باید به این نکته توجه داشت که به زودی، حجم عظیمی از دارندگان خودروهایی که با تلاطمات بازار ارز، وارد گود شده و خودرو خریده‌ یا خودرو ثبت‌نام کرده‌اند، از سمت تقاضا به سمت عرضه حرکت خواهند کرد و این طور است که توازن بازار به سمت عرضه بیشتر خودرو پیش خواهد رفت و این خود دلیل دیگری بر کاهش قیمتها در هفته‌های آینده خواهد بود.

    نمایشگاهداران از حال و هوای پاییزی بازار خودرو می‌گویند

    آنگونه که فعالان بازار خودرو در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گویند، چند روزی هست که بازار روند منطقی قیمتی به خود گرفته و اگرچه هنوز هم نرخ خودرو در بازار حباب دارد، اما به سمت منطقی‌تر شدن در حال حرکت است؛ این در حالی است که عرضه خودرو طی روزهای گذشته بسیار بالا رفته و فروشندگان از حاشیه سود خود کم کرده و تلاش دارند که هر چه زودتر سرمایه خوابیده در معاملات خودرو را به پول نقد تبدیل کنند؛ بنابراین پیش‌بینی‌ها بر این است که قیمت طی روزهای آینده کاهش بیشتری را تجربه کند.

    یکی از نمایشگاهداران خودرو در گفتگو با خبرنگار مهر به این نکته اشاره کرد که تب و تاب بازار خودرو برای خریدهای سوداگرایانه تقریبا فروکش کرده و اگرچه برخی هنوز بر این باورند که باید خودرو بخرند تا سود به دست آورند، اما تعداد آنها بسیار اندک است و بیشترشان فکر اقتصادی ندارند؛ الان تمامی کسانی که در دوران رشد قیمت خودرو، اقدام به خرید کرده بودند، اکنون فروشنده شده‌اند و همین امرباعث شده میزان عرضه از میزان تقاضا بیشتر شود و بنابراین بازار اکنون قیمت را به تناسب عرضه و تقاضا تنظیم می‌کند.

    وی افزود: همه می‌دانند که قیمت‌های اعلامی در برخی سایت‌های معامله خودرو غیرواقعی است و حکایت از مقاومت دلالان برای حفظ قیمت دارد، اما واقعیت بازار آن نرخ‌ها نیست و اکنون خریداران، متقاضیان واقعی هستند که برای مصرف، و نه سرمایه‌گذاری یا سوداگری، وارد میدان شده‌اند؛ بنابراین تن به هر قیمتی هم نمی‌دهند.

    او گفت: بازار خودرو با رونق عرضه، به سمت قیمت‌های منطقی حرکت خواهد کرد؛ اگرچه این نرخ‌ها ممکن است به حد قیمتی قبل از گرانی‌ها نرسد، چراکه به هر حال نرخ خودروها افزایش یافته است و با توجه به اینکه برخی خودروها ارزبری دارند، نرخ آنها به تناسب افزایش قیمت دلار بالا رفته است؛ اما به هر حال قیمت‌های کنونی هنوز هم واقعی نیست و حباب دارد؛ بنابراین پیش‌بینی ما از بازار این است که این حباب به مرور طی هفته‌های آینده تخلیه شود.

    در این میان برخی دیگر از نمایشگاهداران، پیش‌بینی رکود معاملات خودرو را در هفته‌های آینده دارند و می‌گویند با توجه به اینکه تقاضاها به سمت تقاضای واقعی در بازار در حال حرکت است، بنابراین با پیشی گرفتن عرضه بر تقاضا، به نظر می‌رسد که علاوه بر اینکه قیمت‌ها منطقی‌تر خواهد شد، رکود هم به تدریج بر بازار حاکم خواهد شد؛ چراکه به هر حال مردم قدرت خرید مشخصی دارند و همین امر سبب می‌شود که منتظر کاهش قیمت بمانند.

    کاهش پلکانی قیمت‌ها در بازار

    بررسی‌های میدانی خبرنگار مهر از میان آگهی‌های خودرویی درج شده در سایت‌ها و نیازمندی‌های روزنامه‌ای حکایت از آن دارد که هم اکنون پراید 111 درب کارخانه 22 میلیون و 492 هزار تومان و به طور متوسط در آگهی‌ها رنج قیمتی 35 تا 36 میلیون تومانی را دارد. پراید 131 هم درب کارخانه 22 میلیون و 790 هزار تومان و در بازار 32 میلیون و 300 هزار تومان تا 32 میلیون و 500 هزار تومان قیمت دارد. هر پراید 151 نیز درب کارخانه 23 میلیون و 400 هزار تومان و در بازار 32 میلیون تومان تا 32 میلیون و 200 هزار تومان قیمت خورده است.

    تیبا دو درب کارخانه 30 میلیون و 389 هزار تومان و در بازار 43 میلیون و 500 تا 43 میلیون و 700 هزار تومان، پژو 405 درب کارخانه 32 میلیون و 944 هزار و 600 تومان و در بازار تا 50 میلیون تومان هم قیمت خورده است. در عین حال هر پژو SLX  درب کارخانه 35 میلیون و 105 هزار و 500 تومان و در بازار 56 میلیون و 300 هزار تومان تا 56 میلیون و 500 هزار تومان قیمت خورده است. هر دستگاه پژو 405 دوگانه‌سوز درب کارخانه 34 میلیون و 745 هزار و 200 تومان و در بازار 53 میلیون تومان قیمت دارد.

    مصرف‌کنندگان هر دستگاه پژو پارس را از درب کارخانه 40 میلیون و 595 هزار و 700 تومان تهیه می‌کنند که البته اکنون فروش‌ها بسیار محدود است اما باید برای خرید همین خودرو از بازار آزاد 65 میلیون و 700 تا 65 میلیون و 900 هزار تومان هزینه کنند؛ در عین حال هر دستگاه پژو پارس TU5 کلاس 13 نیز درب کارخانه 42 میلیون و 481 هزار تومان و در بازار 75 میلیون و 700 هزار تومان است. هر دستگاه پژو 206 تیپ دو درب کارخانه 36 میلیون و 286 هزار تومان و در بازار آزاد 58 میلیون و 300 هزار تومان، هر دستگاه پژو 206 تیپ 5 درب کارخانه 41 میلیون و 942 هزار تومان و در بازار آزاد 66 میلیون و 200 تا 66 میلیون و 400 هزار تومان است. همچنین هر دستگاه 206 وی 8 صندوق‌دار درب کارخانه 42 میلیون و 763 هزار و 100 تومان و در بازار آزاد 67 میلیون تومان است.

    هر دستگاه سمند ال ایکس درب کارخانه 33 میلیون و 535 هزار و 400 تومان و در بازار 51 میلیون و 200 هزار تومان، سمند EF7 درب کارخانه 34 میلیون و 338 هزار و 200 تومان و در بازار 56 میلیون تومان است. همچنین هر دستگاه سمند دوگانه سود کلاس 16 نیز درب کارخانه 36 میلیون و 616 هزار تومان و در بازار آزاد 58 میلیون و 200 تا 58 میلیون و 300 هزار تومان است.

    هر دستگاه دنا دنده‌ای درب کارخانه 46 میلیون و 989 هزار و 400 تومان و در بازار  آزاد 76 میلیون تومان، دنا پلاس اتومات درب کارخانه 53 میلیون و 265 هزار و 800 تومان و در بازار آزاد 96 میلیون تومان است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو