فونیکسریمکسبهتام

یک کارشناس صنعت خودرو با تشریح سازوکار جدید واردات تاکید کرد

احتمال حذف واسطه ها از واردات کالای سرمایه ای قوت گرفت

عصر خودرو- یک کارشناس صنعت خودرو گفت: از آن جا که با اجرای سازو کار جدید واردات خودرو نام و نشان تجاری و اسناد ارایه شده از سوی نمایندگی ها به راحتی قابل ردیابی است، واسطه ها قابل حذف خواهند بود.

احتمال حذف واسطه ها از واردات کالای سرمایه ای قوت گرفت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۸:۰۰

    سعید زارع پور در گفت و گو با پایگاه خبری «عصر خودرو» ، در گذشته متقاضی واردات کالاهای مصرفی بادوام با مراجعه به مرکز اصناف و امور بازرگانان وزارت صنعت،معدن و تجارت ، قراردادهای ممهور به مهر شرکت مادر را بررسی و مرجع تایید کننده که یا اتاق بازرگانی مبدا ، قوه قضاییه و دفترخانه ها بود این قراردادها را به انضمام تعهدنامه کالای با دوام ارایه و پس از امضای فرم ها، گواهی فعالیت نمایندگی را صادر می کرد.
    وی افزود: این اسناد از سوی معاون امور صنایع یا دفتر نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در کنار تاییدیه خدمات پس از فروش قبل از صدور گواهی به مرکز امور اصناف و بازارگانان واصل می شد و پس از آن گواهی فعالیت اخذ می شد.
    این کارشناس صنعت خودرو یادآور شد: بر اساس روال تعریف شده این اسناد در کمیته فنی و مارکو مدل در معاونت صنایع دفتر نیرومحرکه و یا کمیته مارکو مدل دفتر مقررات مطرح و تایید و پس از ان استاندارد و محیط زیست به آن اضافه و در نهایت وارد سایت می شد.
    زارع پور با تاکید براین که باید این سازوکار را اتفاق خوبی دانست، تصریح کرد: وظیفه ثبت با اداره ثبت شرکت ها و مالکیت های معنوی است و زیرمجموعه قوه قضاییه به شمار می رود این در حالی است که یکی از مشکلات موجود در مرکز امور اصناف و بازرگانان که پیش از این حادث می شد این بود که شرکت ها می توانستند با واسطه اقدام به نمایندگی کنند و برای اعطای نمایندگی اختیاری داده شود  که این شرایط امکان سواستفاده را به وجود می آورد زیرا به واسطه تحریم ها امکان ارتباط مستقیم وجود نداشت و ناگزیر به روی آوردن به واسطه ها بودیم.
    وی افزود: حسن نخست این دستورالعمل حذف نماینده از شرکت مادر و نماینده باواسطه است. همچنین اتفاق خوب دوم این است که گواهی فعالیت از شرکتی با نام و نشان تجاری به نام شرکت مادر ثبت می شود که این امر امکان سواستفاده از نام و نشان تجاری شرکت مادررا نخواهد داد این در حالی است که پیش از این این روند وجود داشت و در برخی از برندها دیده شده بود که مشکلات حقوقی ایجاد می کرد و وزارت صنعت، معدن و تجارت و قوه قضاییه با این امر مشکل داشتند.
    این کارشناس صنعت خودرو درپاسخ به این که سرنوشت نمایندگان فعلی چه خواهد شد، گفت: این که دارندگانی گواهی که هنوز هنم اعتبار دارند به چه سرنوشتی دچار خواهند شد، این موضوع مغفول مانده و مشخص نیست.
    زارع پور با بیان این که به این سازوکار خوشبین هستم، ادامه داد: به طور قطع با اجرای این سازوکار واردات کالای سرمایه ای نظام مند می شود چرا که متولی تخصصی ثبت در ایران  سال ها است که اداره ثبت بوده و این اداره عضو کنوانسیون بین المللی ثبت نیز بوده و بدین ترتیب، نام و نشان تجاری و اسنادی که از سوی نمایندگی ارایه می شود قابل ردیابی است و با اجرایی شدن این روند واسطه ها حذف خواهند شد.

    گزارش :میترا ممسنی

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو