فونیکسریمکسبهتام

فرانسوی ها خواستار واردات کوئل خودرو از ایران شدند

عصر خودرو- معاون فروش یک شرکت بزرگ قطعه سازی خودرو گفت: داخلی سازی کوئل خودرو مطابق با آخرین فناوری روز جهان در شرکت متبوعش مراحل پایانی و آزمایشی خود را می گذراند و واردات این قطعه برای استفاده در خطوط تولید خودروسازان فرانسوی درخواست شده است.

فرانسوی ها خواستار واردات کوئل خودرو از ایران شدند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایرنا، کوئل جریان با ولتاژ پایین را از باتری اتومبیل گرفته و آن را تبدیل به هزاران ولتی می‌کند که برای ایجاد جرقه الکتریکی در شمع خودرو برای احتراق در محفظه سیلندر نیاز است.
    «عباس حاتمی» معاون فروش یک شرکت بزرگ قطعه سازی در جریان بازدید خبرنگاران از برخی شرکت های زیرمجموعه و خطوط تولید گروه قطعات خودروی «عظام» در پاسخ به ایرنا افزود: اکنون خط تولید کوئل در یکی از زیرمجموعه های این گروه صنعتی در حال راه اندازی است و مراحل پایانی و تولید آزمایشی را می گذراند.
    گروه قطعات خودروی «عظام» بزرگترین تولیدکننده قطعات اصلی خودرو در کشور است.
    اکنون 500 نوع محصول در 10 گروه کالایی در گروه عظام تولید می شود و محصولات این شرکت به 11 کشور جهان صادر یا به خودروسازان بزرگ داخلی فروخته می شود.
    وی بیان داشت: از آنجایی که مطابق بررسی ها درصد بالایی از قطعات مورد نیاز تولید کوئل مشمول تحریم ها بود، در ماه های گذشته پنج میلیون یورو سرمایه گذاری در این زمینه و خرید مواد اولیه به میزان سه میلیون یورو به انجام رسید که تا 6 ماه پاسخگوی خط تولید خواهد بود.
    حاتمی تاکید کرد: اکنون تولید کوئل در گروه صنعتی عظام داخلی سازی شده که در حقیقت آخرین فناوری روز جهان در این زمینه است و حتی شرکت «ولئو» فرانسه خواستار استفاده از آن در تولید خودروهای فرانسوی است.
    «یعنی گروه صنعتی عظام در زمره یکی از تامین کنندگان قطعات خودروسازان فرانسوی قرار گرفت.»
    وی خاطرنشان کرد: این مهم پس از عقد تفاهم نامه همکاری بین قطعه سازان ایرانی و فرانسوی در ماه های پس از اجرایی شدن برجام به ثمر رسید و پس از آن یک تیم 100 نفره ایرانی برای فراگیری آموزش ها به فرانسه اعزام شدند. پس از آن دستگاه ها و تجهیزات از این کشور وارد ایران شد و همه مراحل مونتاژ و دمونتاژ (مهندسی معکوس) آن نیز فراگرفته شد.
    به گفته این فعال تولیدی، اکنون گروه صنعتی عظام آماده است تا حتی با تشدید تحریم ها به تولید این قطعه کلیدی خودرو بپردازد.
    وی ادامه داد: سرمایه گذاری کلانی در ماه های گذشته در زمینه خرید ماشین آلات، تجهیزات و خطوط تولیدی به منظور افزایش مقاومت تولیدی بین 6 تا هشت ماه در شرایط تحریم در گروه صنعتی عظام انجام شده است.
    «هدفگذاری این گروه صنعتی، دستیابی به خودکفایی در تولید، قیمت تمام شده رقابتی و کسب دانش فنی است.»
    حاتمی گفت: به این منظور علاوه بر استفاده از سرمایه های داخلی گروه، از خودروسازان بزرگ کشور نیز در تامین و تجهیز ماشین آلات کمک گرفته شده است.
    وی افزود: این گروه صنعتی موفق شد تا با استفاده از فرصت موجود، پیش از اجرایی شدن مرحله نخست تحریم های آمریکایی، ماشین آلات و تجهیزات خریداری شده را فعال کند و با انتقال فناوری، تامین مواد اولیه و دستیابی به دانش فنی، ارزبری قطعات تولیدی را به حداقل برساند.
    عضو هیات مدیره شرکت «سازه پویش» (یکی از 12 شرکت زیرمجموعه گروه عظام) یادآور شد: 80 نفر دکتر و متخصص به عنوان نیروهای بخش «توسعه و تحقیق» (R&D) شرکت مشغول فعالیتند که بستر مناسبی برای ساختارهای صنعتی این گروه ایجاد کرده است.
    وی خاطرنشان کرد: یکی از اهداف اصلی این گروه صنعتی، تولید محصولاتی با فناوری روز از نظر کیفی و ایمنی با همکاری شرکای صاحب برند خارجی است و انتظار می رود با کمک هایی که خودروسازان بزرگ داخلی در این مسیر داشته اند، از سال آینده آثار مثبت آن را در صنعت قطعه سازی کشور شاهد باشیم.

    ** عدم تخصیص ارز نیمایی
    این فعال صنعتی در ادامه گفت: ارز دولتی 4200 تومانی تا پایان مردادماه به این گروه صنعتی تعلق گرفت و خریدهای مورد نیاز بر مبنای این ارز انجام شد، اما اکنون ارز نیمایی جایگزین آن شده است؛ هرچند هنوز موفق به دریافت آن نشده ایم.
    وی افزود: به دلیل نوسان های نرخ ارز در ماه های گذشته، همچنین افزایش قیمت مواد اولیه داخلی مثل فولاد، مس، آلومینیوم و مواد پلیمری، قیمت قطعات خودرویی نیز باید با افزایش همراه شود.
    حاتمی ادامه داد: در این زمینه منتظر تصمیم شورای رقابت، سازمان حمایت مصرف کننده و تولیدکننده در قیمتگذاری جدید خودروها هستیم تا بر اساس آن افزایش قیمت های پیشنهادی خود را ارائه دهیم؛ هرچند به دلایل یاد شده اکنون ارزبری محصولات تولیدی در این گروه صنعتی رو به کاهش است که خود منجر به افزایش قیمت های کمتری می شود و همچنین باید کشش بازار را در برابر افزایش قیمت ها سنجید.
    وی یادآور شد: با وجود همه مشکلات و سختی ها در ماه های گذشته، اما با استفاده از نقدینگی و سرمایه در گردش شرکت، تولید متوقف نشد.
    این فعال تولیدی ابراز امیدواری کرد که اگر مطالبات شرکت بر مبنای ارز نیمایی از شهریورماه تاکنون به روز شود، بتوان پول دریافتی را به چرخه تامین گروه تزریق و با قدرت به فعالیت ها ادامه داد.

    ** برنامه ریزی برای تولید «یی. سی. یو» (ECU)
    به گزارش ایرنا، کامپیوتر خودرو یا همان ECU (Electronic Control Unit) که معنای آن واحد کنترل الکترونیک است، وظیفه کنترل خودرو های انژکتوری را داشته و فقط در این دسته از خودروها موجود است.
    یی. سی. یو شامل سنسورهایی است که به موتور متصلند، وضعیت و عملکرد خودرو را هر لحظه مورد بررسی قرار می دهد و با توجه به شرایط، خروجی ها و دستوراتی را برای انژکتور، شمع و غیره اعمال می کند.
    یی. سی. یو قطعه ای «های تک» (High Tech) در خودرو است که فناوری تولید آن در اختیار چند شرکت بزرگ در جهان است.
    عضو هیات مدیره شرکت سازه پویش اظهار داشت: گروه قطعات خودروی عظام در ماه های گذشته به منظور خودکفایی در تولید این قطعه، با شرکت «بوش» آلمان وارد همکاری و مذاکره شد تا بتواند با در اختیار گرفتن دانش فنی، آموزش نیروی انسانی و مهندسی معکوس به آن دست یابد؛ اما در نهایت اجرایی شدن تحریم ها مانع از انجام آن شد.
    وی گفت: مرحله نخست از این طرح، با تولید پدال گاز الکترونیک تحت لیسانس بوش آلمان در یکی از زیرمجموعه های گروه صنعتی عظام کلید خورد و از 6 ماه پیش تاکنون این پدال گاز که در 2 مدل موتور ای. اف7 (EF7) در سمند و خانواده سمند و تی. یو5 (TU5) در رانا و خانواده رانا در کشور تولید می شود.
    «تولید یی. سی. یو در کشور صرفه اقتصادی دارد و در درازمدت به کسب درآمد منجر می شود.»
    حاتمی بیان داشت: آنچه پیشتر «محسن قاسم جهرودی» مدیرعامل سابق سایپا درخصوص تولید یی. سی. یو در گروه سایپا مدعی شده بود در حقیقت تولید آزمایشی آن بود و هنوز به تولید انبوه نرسیده است.

    ** پروژه سیستم پایداری خودرو
    این فعال صنعتی ادامه داد: همچنین پروژه سیستم پایداری خودرو (ESC) در این گروه تعریف شده بود که سیستمی است که مانع از لغزندگی خودرو در پیچ ها و در نتیجه واژگون نشدن خودرو می شود؛ این سیستم جزو استانداردهای 85 گانه ای بود که مقرر بود از دی ماه امسال اجرایی شود اما به دلیل خروج شرکت همکار کره ای و اروپایی از ایران به دلیل تحریم ها، مسکوت مانده است.
    وی گفت: این وضعیت همچنین درخصوص فناوری «کیلس» (استارت بدون سوئیچ) به وجود آمد و با خروج شرکت های همکار اروپایی از کشور، ادامه آن امکانپذیر نیست.
    حاتمی درخصوص عدم تمایل به شرکت های کوچک و متوسط اروپایی برای در اختیار گرفتن برخی فناوری ها، یادآور شد: هرچند شاید این شرکت ها مشمول تحریم های آمریکایی نشوند، اما با دور شدن از شرکت های بزرگ و صاحب برند، به دانش فنی مد نظر که می تواند در آینده درآمدزایی و اعتبار بیشتری برای مجموعه به دنبال داشته باشد از دست می رود.

    ** مشکل ترخیص قطعات از گمرک
    عضو هیات مدیره شرکت سازه پویش بیان داشت: مشکل ترخیص قطعات از گمرک وجود داشته و دارد و در ماه های گذشته ترخیص نشدن به موقع مواد اولیه مورد نیاز، منجر به کاهش شیفت های کاری در شرکت و در نتیجه تولید نشدن به موقع قطعات برای استفاده در خطوط تولید خودرو شد.
    وی تصریح کرد: وابستگی نزدیک به 20 درصدی در این گروه صنعتی به خارج از کشور وجود دارد که حتی می تواند 80 درصد دیگر را نیز تحت تاثیر قرار دهد. بویژه در حوزه قطعات الکترونیکی وابسته به خارج هستیم و باید ارز مورد نیاز پرداخت شود تا بتوان سفارش گذاری کرد.
    به گزارش ایرنا، بیش از 84 درصد یک خودرو را قطعات آن تشکیل می دهد که شامل 25 تا 30 درصد قطعات پلاستیکی، 30 درصد قطعات لاستیکی و بقیه قطعات فولادی و آلومینیومی است.
    آمارها نشان می دهد اکنون نزدیک به یک هزار و 500 قطعه ساز در زنجیره تامین داخلی حضور دارند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو