فونیکسریمکسبهتام

یک کارشناس حوزه اسقاط مطرح کرد

ارزش ریالی خودروهای فرسوده در بازار مانع از اسقاط می شود

عصر خودرو- یک کارشناس حوزه اسقاط گفت: ارزش ریالی بالای خودروهای فرسوده که به سن اسقاط رسیده اند در برابر ارزش ریالی گواهی اسقاط، مانع از خروج خودروهای فرسوده از چرخه حمل و نقل می شود.

ارزش ریالی خودروهای فرسوده در بازار مانع از اسقاط می شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۶:۰۰

    امیر سیفی زاده در گفت و گو با پایگاه خبری «عصر خودرو » با بیان این مطلب گفت: تا پیش از این قانون، ظرف چند سال اخیر خروج خودروهای فرسوده از چرخه حمل و نقل با سن 20 سال مقرر شده بود اما با دستورالعملی که تمدید می شد این سن به 10 سال تقلیل یافته و اعمال می شد.
    وی با بیان این که در حال حاضر چندسال است که خودروهای با سن 10 سال مشمول اسقاط می شوند، افزود: بر اساس اعلام سازمان محیط زیست آلایندگی برخی از خودروهایی که در این دوره زمانی تولید شده بودند مناسب نبوده و باید هرچه سریع تر از چرخه حمل و نقل خارج شوند.
    این کارشناس حوزه اسقاط تصریح کرد: به طور قطع با اجرای قانون جدید و اعلام سن جدید فرسودگی خودروها هیچ اتفاقی نخواهد افتاد چرا که در حال حاضر قیمت روز گواهی اسقاط حدود دو میلیون و 500 هزار تومان است اما به دلیل نبود جدیت برای خروج خودروهای فرسوده درخواستی برای آن نیست که نتیجه آن منجر به تعطیلی خروج خودرو فرسوده از چرخه حمل و نقل شده است. 
    سیفی زاده دلیل این روند را ارزش ریالی خودروهای مشمول اسقاط دانست و اظهار کرد: در حال حاضر خودرویی مانند پراید با 11 سال سن، مشمول فرسودگی است اما معامله این خودرو در بازار خرید و فروش بیشتر از دو میلیون و 500 هزار تومان است که این امر از ورود این خودرو به چرخه اسقاط و قرار گرفتن آن در فهرست خودروهای فرسوده ممانعت به عمل می آورد.
    وی تکمیل چرخه قانونی، مکمل بودن قانونی که قانون دیگر را تحت پوشش قرار دهد، جنبه های حمایتی و در برخی موارد اجبار را از مواردی دانست که مالکان خودروهای فرسوده را به تحویل خودروهای فرسوده متمایل می سازد و افزود: هم اکنون روآ و پراید بیشترین خودروهای فرسوده را تشکیل می دهند اما قیمت این خودروها در بازار آزاد بالاتر از 2 میلیون و 500 هزار تومان است که این امر باعث می شود این خودروها از چرخه فرسودگی خارج نشوند.
    این کارشناس حوزه اسقاط یادآور شد: شرکت های بیمه نیز بعد از 10 سال و گذشتن سن فرسودگی خودروها را بیمه نمی کنند که این روند در صورت مهم بودن برای دارنده خودرو می تواند تبدیل به عاملی برای تشویق اسقاط خودرو باشد هرچند که بررسی ها نشان می دهد در حال حاضر دارندگان خودرو به دلیل کمبود نقدینگی از بیمه خودروی خود سرباز می زنند بر این اساس فشار قانونی اطلاع رسانی توسط مراجعه ذیصلاح و اطلاعیه هایی از این دست می تواند فرهنگ اسقاط و خروج خودروی اسقاطی از چرخه حمل و نقل را سریعتر  در میان مردم جا بیندازد.

    گزارش:میترا ممسنی

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو