فونیکسریمکسبهتام

ضرورت اصلاح قیمت خودرو

عصر خودرو- یکی از مهمترین تصمیماتی که لازم است هر چه زودتر در بخش اقتصاد خودرو ایران اتفاق بیفتد «ضرورت اصلاح قیمت خودرو» است.

ضرورت اصلاح قیمت خودرو
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، بد نیست برای ورود به بحث از داستان «تصمیم کبری» استفاده کنیم, اغلب داستان «تصمیم کبری» در کتاب درسی دوم دبستان را بیاد داریم, این داستان زیبا شرح جاگذاشتن کتاب دختری به نام کبری, در زیر درخت بود, روز بعد کبری کتابش را می‌یابد, کتابی که دیگر خیس و کثیف شده بود, کبری در این لحظه تصمیمی می‌گیرد و داستان با سوالی بازی به پایان می‌رسد: «آیا می‌دانید تصمیم کبری چه بود؟» این روزها سرنوشت قیمت خودرو هم بی‌شباهت به سوال این داستان نیست, ممکن است برای خیلی‌ها این سوال پیش بیاید که قیمت خودرو چه خواهد گرفت؟ این سوال از این جهت اهمیت دارد که هر گونه تصمیمی برای قیمت خودرو به مثابه «تصمیم کبری» است.
    بی‌اغراق مهمترین سوال این روزهای صنعت خودروسازی «پرسش از قیمت خودرو» باشد. عده‌ای معتقدند قیمت خودرو تابعی از نرخ ارز است. بنابراین افزایش چند برابری نرخ ارز باید تاثیر خودش را در محصولات خودروسازان و واردکنندگان خودرو نشان دهد, تعدادی هم معتقدند که علاوه بر نرخ ارز باید به افزایش بی‌رویه نرخ سایر نهاده‌های تولیدی نظیر افزایش مواد اولیه و ... هم نگاه کرد و متناسب با این ضریب‌های افزایشی باید شاهد روند افزایشی نرخ خودرو باشیم. 
    اما براستی آیا راهی برای قیمت کشف واقعی قیمت خودرو؛ فارغ از تاثیر نرخ ارز یا افزایش قیمت سطح نهاده‌های تولید داریم؟ به عبارت دیگر اگر بخواهیم قه «اصلاح قیمت خودرو» هکت بگماریم باید از کجا آغاز کنیم؟ پاسخ این پرسش روشن است. «کشف قیمت در بازار». واقعیت این است که منطق رفتار مصرف کنندگان در یک اقتصاد آزاد با دو وزنه تعادلی عرضه و تقاضا تعریف می‌شود. با این ابزار می‌توان قیمت هر کالایی را  در بازار به دست آورد. به نظر می‌رسد اگر زمام کار بازار خودرو هم به دست منطق اقتصاد بازار آزاد یعنی عرضه و تقاضا داده شود, در آن صورت می‌توان به عبور صنعت خودروسازی از بحرانی که به زودی دامن آن را خواهد گرفت امیدوار بود.

    آریو برازنده
    کارشناس خودرو

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو