فونیکسریمکسبهتام

ترجیح مردم برای استفاده از تاکسی و خودروی شخصی چیست؟

عصر خودرو- با گذشت دو هفته از طرح مشترک شهرداری و راهنمایی و رانندگی در برخورد با خودروهای شخصی در ایستگاه های تاکسی بررسی میدانی این طرح از زبان مردم صورت گرفت.

ترجیح مردم برای استفاده از تاکسی و خودروی شخصی چیست؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری عصرخودرو» به نقل از شهر فردا ،ساعت 10 صبح، خروجی مترو میرداماد از همیشه خلوت تر است. بیرون ایستگاه بیش از 10 تاکسی زرد رنگ در یک ردیف منظم توقف کرده اند. تاکسی ها یکی یکی پر و خالی می شوند و چند مامور راهنمایی و رانندگی بر عبور و مرور تاکسی ها و مسافران نظارت دارند. امروز دومین هفته از طرح مشترک شهرداری و راهنمایی و رانندگی در برخورد با خودروهای شخصی در ایستگاه های تاکسی است. آنها خیابان میرداماد را به عنوان منطقه پایلوت انتخاب کرده اند و قرار است پس از این، طرح در مناطق دیگری که تاکسی های شخصی مزاحم کار راننده های تاکسی رانی شده اند اجرا شود. مردمی که این مسیر هر روزه را طی می کنند به نظر از طرح راضی هستند اما برخی هم می گویند این روزهای نخست اجرای طرح است و پس از گذشت چند هفته امیدی به ادامه این روند مثبت ندارند.

    مردم کدام را ترجیح می دهند؟

    چند نفر از رانندگان تاکسی میان پیاده رو و خیابان ایستاده‌اند. بحث ساماندهی تاکسی ها که پیش می آید یک نفر راغب تر از دیگران حرف می زند: «ما دیگه الان راحت شدیم، راضی هستیم. نه اینکه بخاطر پول باشه، واسه آرامش، الان اعصابمون خورد نمیشه» گلایه بیشتر رانندگان تاکسی از این است که این خط برای آنها است اما رانندگان شخصی بدون هیچ دلیلی خط را مصادره کرده بودند و نمی گذاشتند تاکسی ها درون خط بایستند. مقابل متروی میرداماد سه خط تاکسی وجود دارد. یکی برای تقاطع ولیعصر(عج)، یکی جردن و دیگری میرداماد تا میدان ونک.
    سرنوشت خودروهای شخصی چه می شود؟

    رو به روی متروی میرداماد حالا پر است از تاکسی های زرد که قرار است از این پس به مسافران این مسیر خدمات رسانی کنند. اما سوال اینجاست که با اجرای این طرح ماشین های شخصی که تا همین دیروز صدایشان توی پله های خروجی مترو میرداماد می پیچید از این اینجا رفته اند؟ پاسخ منفی است. بیش از 7-6 اتومبیل شخصی در کوچه کنار مترو پارک شده، سه جوان بیست و چند ساله مقابل خروجی مترو ایستاده اند و مقصد مسافران را از آنها سوال می کنند، صدایشان اما آرامتر از همیشه است. هر چند دقیقه یک بار یک مسافر به همراه راننده که حالا نقش راهنما را دارد داخل کوچه می روند. هر ماشینی که پر می شود راننده بعدی در کمتر از چند دقیقه مقابل مترو و مسافران ظاهر می شود. یکی از راننده های تاکسی درباره مقاومت راننده های اتومبیل های شخصی می گوید: بیشتر این راننده ها از شهر های دیگه اومدن اینجا. برای همین تهران رو انقدرها نمی شناسند. برای آن ها مسیرهای مستقیمی مثل اینجا راحته. خیلی از این راننده ها حتی نمی تونن تو تاکسی های آنلاین کار کنن چون به مسیرهای شهر آشنایی ندارن.
    مردم کدام را ترجیح می دهند؟

    توی تاکسی 5 مسافر نشسته اند. یکی از آنها می گوید: هیچ وقت فکر نمی کردم اینجا یه نظمی پیدا کنه، همیشه شبیه آشفته بازار بود. از مترو که می خواستی بیای بیرون هزار نفر می ریختن سرت که کجا میری؟ آدم دیوونه می شد. الان هر کی میاد بیرون میره تاکسی مقصدش رو انتخاب می کنه و سوار میشه.» هنوز حرفش قطع نشده که مسافر دیگری کلامش را قطع می کند: این برای همین دیروز و امروزه. بذار یه بارون بیاد بعد اینجا یه ماشین تو خط پیدا نمیشه. اونوقت باید دست به دامن همین ماشین های شخصی شد. یکی از مسافران دیگر می گوید دیروز در ساعت اوج ترافیک دیده که در همین مسیر صف عریض و طویلی برای تاکسی شکل گرفته، او می گوید تاکسی هایی که برای این خط تعبیه شده جوابگوی این حجم از مسافر نیست.
    استفاده از کدام تاکسی به صرفه تر است؟
    تاکسی های شخصی نرخ مشخصی ندارند. در واقع آنها به نرخ مصوب تاکسی رانی پایبند نیستند. نرخ مصوب برای مسیر میراماد تا ونک دو هزار تومان است. اما ماشین های شخصی بین 2 و نیم و گاهی 3 هزار تومان هم کرایه دریافت می کنند. البته برخی از راننده های تاکسی خط هم به نرخ ها پایبند نیستند. مثلا ارقام غیر رُند به سمت بالا گرد می شود. تاکسی مسیرهای میرداماد تا تقاطع ولی عصر هزار و سیصد و پنجان تومن نرخ گذاری شده اما همه راننده ها مبلغ گرد شده هزار و پانصد تومان را از مسافران دریافت می کنند. مشکل بعدی تاکسی های خطی این است که آنها در شرایط اضطرار مانند روزهای برفی و بارانی نایاب می شوند. مسافران می گویند در همین مسیر در روزهای بارانی تاکسی ها فقط دربست مسافر سوار می کنند و از خط خارج می شوند اما ماشین های شخصی همیشه حضور دارند و معمولا نرخ دربست آنها از نرخ تاکسی ها کمتر است.

    طرح در کل تهران اجرا خواهد شد

    امین وند روابط عمومی تاکسی رانی شهرداری تهران درباره اجرای این طرح می گوید: این طرح  از هفته گذشته با همکاری پلیس در تهران و در منطقه میرداماد اجرایی شده و تاکنون بازخوردهای خوبی هم داشته است. به گفته امین وند برنامه بعدی تاکسی رانی این است که تمامی مناطق شهر تهران عارضه یابی شود و این طرح در آنجا اجرا شود.

    او درباره همکاری پلیس در ان طرح هم گفت: این طرح با همکاری پلیس انجام می شود و این یکی از نقاط قوت ای طرح محسوب می شود. ماموران راهنمایی و رانندگی از توقف خودروهای شخصی در محل و اطراف ایستگاه های اکسی جلوگیری می کنند و اگر راننده ای از قوانین تخطی کند اعمال قانون خواهد شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو