فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۲۹۹۲»

آلودگی ۸۰ درصدی هوای تهران با تردد ۲۰ درصد از خودروها

عصر خودرو- معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط‌زیست کشور گفت: تردد ۲۰ درصد از خودروها باعث ۸۰ درصد آلودگی هوای شهر تهران می‌شود و تنها راه شناسایی این خودروها معاینه فنی است.

آلودگی ۸۰ درصدی هوای تهران با تردد ۲۰ درصد از خودروها
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایلنا، مسعود تجریشی (معاون محیط‌زیست انسانی سازمان محیط‌زیست کشور)  درباره به تعویق افتادن معاینه‌فنی خودروها و عدم اجرای طرح کاهش گفت: ما با این تعویق مخالف بوده و هستیم. براساس قانون باید معاینه فنی خودروها انجام شود و نباید با تاخیر انجام شود.

    وی ادامه داد: تردد 20 درصد از خودروها باعث 80 درصد آلودگی هوای شهر تهران می‌شود. تنها راه شناسایی این خودروها معاینه فنی است. حتی اگر صف‌های طولانی هم تشکیل شود باید تدابیر لازم برای این امر در نظر گرفته می‌‌شد.

    معاون محیط‌زیست انسانی سازمان محیط‌زیست کشور با بیان اینکه نباید سلامت مردم شوخی گرفته شود، خاطرنشان کرد: شهرداری باید حتما بحث معاینه فنی را عملیاتی کند و نباید هیچ تعویقی در خصوص مدت زمان اجرای آن اعمال شود وقتی معاینه فنی به تعویق بیافتد آلاینده‌ها در هوا جمع‌شده و آلودگی هوا باعث تعطیلی مدارس و ادارات می‌شود.

    تجریشی با بیان اینکه آلودگی هوا اثر مستقیم بر بیماری‌ها دارد، تاکید کرد: چه کسی پاسخگوی بیماری‌ها و عوارض ناشی از آلودگی هواست سلامت مردم در این کشور شوخی گرفته می‌شود و خواهش می‌کنم رسانه‌ها جدی‌تر به این موضوع بپردازند تا معاینه فنی به تعویق نیفتد.

    وی با اشاره به مصوبات هیات دولت در خصوص مقابله با آلودگی هوا گفت: 64 مصوبه در خصوص مقابله با آلودگی هوا وجود دارد که متاسفانه به برخی از آنها عمل نشده است از سال گذشته مطالعه‌ای درباره کامیون‌ها و خودروهای سنگین که معاینه‌فنی انجام داده‌اند صورت گرفته است درصد قابل توجهی از این کامیون‌ها اگرچه برگه معاینه فنی در اختیار داشتند اما دودزا بودند.

    معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط‌زیست کشور با بیان اینکه بانک اطلاعاتی خودروهای سنگین در وزارت راه و بانک اطلاعاتی خودروهای سبک در وزارت کشور است، گفت: در حال حاضر تنها موردی که از 64 مصوبه قانون هوای پاک انجام نشده، یکپارچه کردن بانک اطلاعاتی وزارت راه و وزارت کشور است اگر این دو بانک اطلاعاتی یکپارچه شود امکان نظارت بیشتر بر خودروها و کامیون‌ها وجود دارد و می‌توانیم از تردد کامیون‌هایی که آلودگی ایجاد می‌کنند جلوگیری کنیم.

    تجریشی با بیان اینکه اگر اعتبارات لازم برای نوسازی ناوگان در اختیار نداریم باید راه‌های دیگر را امتحان کنیم، خاطرنشان کرد: اگر نمی‌توانیم نوسازی را انجام دهیم می‌توانیم بازسازی را در دستور کار قرار دهیم با انجام این اقدامات را انجام دهیم قطعا وضع بهتری نسبت به سال گذشته در خصوص آلودگی هوا خواهیم داشت.

    وی تاکید کرد: از ابتدای مهر تاکنون تعداد روزهای ناپاک و آلاینده نسبت به سال گذشته کمتر بوده است و این کاهش روزهای آلاینده با همین اقداماتی است که تاکنون انجام شده است. متاسفانه برخی از قوانین اجرا نمی‌شود مانند جریمه اتوبوس‌‌هایی که بیش از 10 دقیقه به صورت درجا روشن هستند ما این موضوع را از شهرداری و نیروی انتظامی پیگیری کردیم این اقدام هم در صرفه‌جویی سوخت و ارزش اقتصادی آن تاثیرگذار است و هم در سلامت مردم و کاهش آلودگی هوا موثر است.  اگر بتوانیم همین قانون را اعمال کنیم هر اتوبوس دو میلیون تومان در سال مصرف سوخت کمتری خواهد داشت. از محل صرفه‌جویی می‌توانیم فیلتر برای اتوبوس‌ها تهیه کنیم تا آلایندگی کمتر شود.

    معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط‌زیست کشور با بیان اینکه در حال حاضر قیمت یک اتوبوس نو بیش از 2 میلیارد تومان است، خاطرنشان کرد: سال گذشته در همین زمان قیمت اتوبوس 700 میلیون تومان بود ما در همان زمان هم پول نوسازی ناوگان را نداشتیم بنابراین با توجه به اینکه ما اعتبار لازم برای نوسازی ناوگان را نداریم باید از تدبیر و عقل استفاده کرده و راه‌های دیگر را انجام دهیم تا میزان آلایندگی در هوا کمتر شود.

    تجریشی با بیان اینکه با تعویق زمان معاینه‌فنی به طور کل عملکرد دوربین‌ها نیز بی‌فایده می‌شود، خاطرنشان کرد: با جدیت موضوع سوخت را پیگیری می‌کنیم در حال حاضر قدرت تولید گازوییل 50 ppm گوگرد را در کشور داریم بنابراین ما اصرار داریم گازوییل با این کیفیت توزیع شود برخی اوقات گفته می‌شود در هنگام توزیع ناخالصی اضافه می‌شود، بنابراین باید نظارت‌ها در پخش بیشتر شود. به طور مشترک 160 پمپ بنزین در کل کشور مانیتور می‌شود که تا پایان سال این میزان به 400 پمپ بنزین افزایش می‌یابد.

    وی ادامه داد: نظارت و پایش دقیق توزیع سوخت تنها خواسته سازمان محیط زیست نیست بلکه خواسته کل مردم است و هیچ ربطی این موضوع به تحریم ندارد باید نظارت‌ها دقیق‌تر باشد و با اقداماتی از این دست با آلودگی هوا مقابله کنیم. این موضوعات خیلی پیچیده نیست اما متاسفانه ما عادت کردیم که کارهای گذشته را ادامه دهیم درحالی که باید این عادت‌ها شکسته شود و باید جرات کنیم عملکرد دستگاه‌ها را نقد کنیم تا بتوانیم با آلودگی هوا مقابله کنیم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
      آرشیو