فونیکسریمکسبهتام

به منظور تأمین مالی ارزان‌قیمت؛

خودروسازان دوباره سراغ بازار سرمایه رفتند

عصر خودرو- اخبار رسیده حاکی از این است که خودروسازان دوباره و برای تأمین مالی به دنبال عرضه اوراق مشارکت با کمک شرکت‌های تأمین سرمایه هستند.

خودروسازان دوباره سراغ بازار سرمایه رفتند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» خودروسازان در حالی برای چندمین بار به این راه روی آوردند که به گواه تاریخ بزرگ‌ترین عرضه اوراق مشارکت از سوی خودروسازان چند سال پیش به میزان 500 میلیارد تومان و در زمان مدیرعاملی مهدی جمالی در سایپا   و 700 میلیارد تومان از سوی ایران‌خودرو انجام‌شده است.
    این مدل تأمین مالی برای سرمایه در گردش  انجام می‌شود و  استفاده از آن، موجب پایین آمدن نرخ سود می‌شود که یکی از اقداماتی است که باید برای پایین آمدن هزینه‌های تولید انجام شود و بازار سرمایه پتانسیل تأمین مالی برای خودروسازان را دارد.
    اما مزیت اصلی این اوراق، بلندمدت بودن سررسید اوراق است. چراکه وقتی شرکت‌ها از بانک‌ها وام و تسهیلات در قالب سرمایه در گردش دریافت می‌کنند مجبور به بازپرداخت یک‌ساله هستند اگر پروسه بازپرداخت با تأخیر همراه باشد، مشمول جریمه خواهند شد اما در این مدل به‌طورمعمول  اوراق  موردنظر، بیشتر است و شرکت زمان بیشتری برای تسویه در اختیاردارند.
    از سوی دیگر معمولاً بانک‌ها وقتی وام و تسهیلاتی را در اختیار خودروسازان قرار می‌دهند، چند درصد بیش از نرخ بهره مصوب، سود دریافت می‌کنند، به‌نحوی‌که درمجموع چیزی حدود 24 درصد سود از سوی خودروسازها پرداخت می‌شود. هرچند این تسهیلات در قالب انتشار اوراق معمولاً با سود چند درصد کمتر است، بااین‌حال نرخ کارمزد عملاً مابه‌التفاوت با نرخ سود تسهیلات بانکی را کمرنگ می‌کند.
    همچنین شرایط خودروسازان در طی این سال‌ها به‌گونه‌ای رقم خورده است که سقف اعتبارات بانکی خودروسازان پرشده و زیان ده بودن خودروسازان نیز موجب شده است کمتر بانکی تمایلی به ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان خودرو داشته باشد.
    گفتنی است پیش‌ازاین سایپا، ایران‌خودرو و کرمان موتور هرکدام به نحوی از این ابزار مالی استفاده  و اخبار حاکی است در آینده نزدیک شرکت زامیاد به‌عنوان زیرمجموعه گروه خودروسازی سایپا اقدام به انتشار اوراق تامین مالی با همکاری شرکت تأمین سرمایه سپهر خواهد کرد.
    شایان‌ذکر است ایران‌خودرو و سایپا درگذشته با استفاده از اوراق سلفی موازی به ترتیب اقدام به عرضه خودروهای دنا و سراتو نیز کرده بودند، اما ازآنجایی‌که این ابزار مالی احتیاج به وجود فیزیکی جنس مورد معامله دارد، این شرکت‌ها هم اکنون قادر به استفاده از این ابزار مالی نیستند.

    نویسنده: مهدی اسدی

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو