فونیکسریمکسبهتام

مشاور معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری:

تبدیل طرح زوج و فرد به محدوده دوم طرح ترافیک از سال ۹۸

هزینه ورود به محدوده زوج و فرد، از ۴۴۸۰ تا ۱۲۰۰۰ تومان

عصر خودرو- مشاور معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه طرح زوج و فرد از ابتدای سال آینده حذف و به محدوده دوم طرح ترافیک تبدیل می‌شود، گفت: بر این اساس قیمتی که برای ورود به محدوده دوم طرح ترافیک پیشنهاد شده، از ۴ هزار و ۴۸۰ تا ۱۲ هزار تومان است.

تبدیل طرح زوج و فرد به محدوده دوم طرح ترافیک از سال ۹۸
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایلنا ، علی پیرحسین‌لو  با بیان اینکه از سال پیش ایده حذف طرح زوج و فرد مطرح بود، اظهار کرد: ایجاد محدودیت برای زوج یا فرد بودن خودروها آثار و تبعات منفی زیادی برای شهروندان دارد؛ چه برای کسانی که ساکن در محدوده زوج و فرد هستند و چه برای کسانی که خارج از این منطقه هستند.

    مشاور معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: باتوجه به اینکه شیوه اجرای طرح ترافیک در سال 97 تغییر کرد، تغییر شرایط برای محدوده زوج و فرد تا سال 98 به تعویق افتاد. مطالعات زیادی در این رابطه انجام شده و این طرح با تجارب جهان مقایسه شده است. این تجارب نشان می‌دهد طرح زوج و فرد در همه جای دنیا با شکست مواجه شده است. با به تعویق افتادن این طرح، مطالعات ما هم تکمیل شد و نتیجه آن نشان می‌دهد این تغییر حتما باید اعمال شود و شرایط فعلی محدوده زوج و فرد بیش از آن‌که مفید باشد، برای مردم تهران مضر است.

    وی تصریح کرد: طرح زوج و فرد نه تنها به لحاظ تردد و ترافیک شرایط را چه در داخل محدوده و چه در مرزهای آن بسیار بدتر کرده، بلکه به لحاظ آلودگی هوا هم اثرات بسیار مخربی داشته است. گزارش بانک جهانی نشان می‌دهد در شهرهای مختلف دنیا هرجا مدل زوج و فرد پیاده شده، تقاضا برای استفاده از خودرو شخصی دوم افزایش یافته که باتوجه به وسع اقتصادی متوسط مردم، افراد بیشتر نسبت به خودروهای کارکرده و فرسوده اقدام کرده‌اند که این امر موجب آلایندگی بیشتر هوا می‌شود.

    به گفته پیرحسین‌لو، مطالعات تهران نشان می‌دهد بخشی از کسانی که ناچار به تردد در محدوده زوج و فرد هستند، مجبور شده‌اند ماشین دومی‌خریداری کنند که پلاک آن با خودرو اصلی آنها متفاوت باشد و این ماشین‌های دوم نوعا آلایندگی بیشتری ایجاد می‌کنند.

    مشاور معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران خاطرنشان کرد: محدودیت زوج و فرد به لحاظ اقتصادی برای کسانی که نیاز دارند در یک یا دو روز مخالف پلاک ماشین‌های خود در محدوده تردد داشته باشند، ایجاد مشکل کرده و این افراد مجبورند در روز مخالف پلاک، کل هزینه طرح ترافیک را پرداخت کنند؛ درحالی که بعضا قصد دارند فقط در محدوده زوج و فرد تردد کنند و برای آنان بهتر است تا فقط برای این محدوده هزینه پرداخت کنند.

    وی با بیان اینکه از سال آینده قصد داریم طرح زوج و فرد را تغییر دهیم، گفت: پیشنهاد شده قیمت آن در حدود یک‌سوم هزینه طرح ترافیک عمومی‌در نظر گرفته شود تا اگر افراد نیاز به تردد در محدوده زوج و فرد دارند، روزهای شنبه تا چهارشنبه بتوانند با یک‌سوم هزینه طرح ترافیک عمومی، در محدوده زوج و فرد تردد کنند.

    پیرحسین‌لو اضافه کرد: البته پیشنهاد دیگری که مطرح شده این است که اگر افراد هم به تردد در محدوده زوج و فرد و هم تردد در محدوده طرح ترافیک عمومی‌نیاز داشتند، فقط هزینه طرح ترافیک را بپردازند و تردد در محدوده زوج و فرد به حساب آنان گذاشته نشود.

    مشاور معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه در حال حاضر هزینه طرح ترافیک برحسب ساعات تردد فرد محاسبه می‌شود و به صورت شناور است، اظهار داشت: ما سال گذشته یک هزینه ثابت روزانه داشتیم و امسال بسته به اینکه فرد در ساعات اوج صبح یا اوج عصر یا هردو تردد داشته باشد، یا در ساعات غیرپیک تردد کند، هزینه او متفاوت خواهد بود. این قیمت‌ها از 16 هزار و 800 تومان تا 36 هزار تومان برای هر روز تغییر می‌کند. اگر فرد در ساعت غیرپیک در محدوده طرح ترافیک عمومی‌تردد داشته باشد، هزینه او 16 هزار و 800 تومان است. اگر فرد در ساعات اوج صبح یا عصر در این محدوده تردد کند، هزینه او 24 هزار تومان است و اگر هم در ساعات پیک صبح و هم ساعات پیک عصر تردد کند، هزینه او 36 هزار تومان خواهد بود. همچنین اگر خودرویی معاینه فنی برتر داشته باشد، همه این قیمت‌ها با 20 درصد تخفیف برای او محاسبه می‌شود و بنابراین قیمت از 13 هزار و 440 تومان شروع خواهد شد.

    وی در ادامه گفت: آنچه اکنون درخصوص تغییر شرایط طرح زوج و فرد مطرح شده، خروجی مطالعات و دستورکاری است که شهرداری تهران دارد. طبعا این موضوع باید روند قانونی خود را طی کند و برای شورای ترافیک تهران و شورای شهر تهران فرستاده شود. باید در شورای ترافیک اصل تصمیم و در شورای شهر قیمت‌ها تصویب شود تا از ابتدای سال آینده تغییر این طرح عملیاتی شود.

    این مقام مسئول افزود: از آنجا که سال قبل تغییر طرح ترافیک را در دستورکار داشتیم، تصمیم گرفته شد تغییر طرح زوج و فرد یک سال عقب بیفتد. تغییر این طرح از نظر هزینه‌ای به طور متوسط برای مردم راحت‌تر خواهد شد؛ چراکه اکنون حتی اگر افراد بخواهند در یک روز پلاک مخالف خود تردد کنند، باید هزینه کامل طرح ترافیک عمومی‌را پرداخت کنند؛ درحالی که در شرایط جدید همان هزینه را با تردد در سه روز هفته خواهند پرداخت.

    وی با بیان اینکه در مورد تغییر طرح ترافیک عمومی‌هم شائبه‌هایی مطرح بود، گفت: در آن زمان تلقی این بود که این کار برای کسب درآمد بیشتر است اما بعد مشخص شد نه‌تنها درآمد شهرداری کمتر شده؛ بلکه متوسط قیمت هم برای مردم کمتر شده است. دررابطه با طرح زوج و فرد هم هدف اصلی کنترل آلودگی هواست و تجربه شهرهای مختلف جهان نشان داده اعمال محدودیت زوج و فرد به شکل فعلی، اثر منفی بیشتری روی آلودگی هوا می‌گذارد.

    پیرحسین‌لو با بیان اینکه ما باید شکل محدودیت پلاک زوج یا پلاک فرد را از میان برداریم تا همه خودروها بتوانند در طرح شرکت کنند، گفت: این کار هم عادلانه‌تر و اقتصادی‌تر خواهد بود و هم بر آلودگی هوا اثر بهتری خواهد داشت. در این طرح محدودیت و امتیاز زوج یا فرد برداشته می‌شود و همه خودروها در روزهای شنبه تا چهارشنبه می‌توانند با پرداخت هزینه در محدوده زوج و فرد تردد کنند؛ درواقع مفهوم زوج و فرد به طور کلی کنار گذاشته می‌شود و تبدیل به محدوده دوم طرح ترافیک می‌شود.

    وی یادآوری کرد: در مدل جدید، درصورت تصویب پیشنهاد قیمت، با احتساب دارا بودن یک خودرو از معاینه فنی برتر، قیمت تردد در محدوده دوم طرح ترافیک در هر روز از حدود 4 هزار و 480 تومان تا 12 هزار تومان خواهد بود که بستگی به ساعات تردد و پیک و غیرپیک بودن آن دارد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو