فونیکسریمکسبهتام

خودرویی ها در بازارسرمایه / ۱۴ آذر ۹۷

موتور خودرویی‌ها بازهم روشن شد

عصر خودرو- در دوساعت ابتدایی شاخص کل توانسته با رشد ۱۵۰۰ واحدی به ارتفاع ۶۷ هزار واحد بازگشت. در این اما اقبال حقیقی‌ها به سهام خودرویی و بانکی سبب شده تا شاخص هم وزن بیش از سایرین حرکت کند. گفتنی است، از ابتدای صبح خبرهای تایید نشده‌ای از تعیین و تکلیف قیمت خودرو منتشر شده است.

موتور خودرویی‌ها بازهم روشن شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۷:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از اقتصادآنلاین ، در آخرین روز معاملاتی هفته جاری شاهد بازگشت رونق به بازار با انتشار اخبار تایید نشده‌ای از سمت خودرویی‌ها هستیم. این در حالی است که بیش از دو ماه از اولین شایعات مبنی بر افزایش نرخ خودروسازها می گذرد اما هنوز هم دولت و مجلس در این خصوص به تفاهم نرسیده‌اند.

    پیش از این گفته می‌شد روحانی با افزایش قیمت خودرو مخالف است. اما رضا رحمانی وزیر صنعت اعلام کرده روحانی مخالفتی با این موضوع ندارد. قیمت جدید خودروها اوایل هفته آینده اعلام می شود تا قیمت‌گذاری دستوری تقریبا به بایگانی برود.

    اما وزیر صنعت تا به امروز تعیین قیمت خودروهای داخلی براساس فرمول قیمت‌گذاری در حاشیه بازار را تایید نکرد و اعلام کرد سازمان حمایت در حال انجام کار کارشناسی برای تعیین قیمت جدید خودروها است. از آن سو نمایندگان مجلس موضع موافقی درباره افزایش قیمت خودرو به خصوص براساس فرمول حاشیه بازار، نداشتند و حتی وزیر صنعت را به استیضاح تهدید کردند.

    همه این مواضع مخالف درحالی بود که زنجیره خودروسازی به خصوص قطعه‌سازان، طی چند ماه گذشته مصرانه خواستار افزایش قیمت خودرو براساس حاشیه بازار شدند. آنها حتی با ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهور، تاکید کردند در صورت ادامه قیمت‌گذاری دستوری، موجی بزرگ از بیکاری، صنایع خودرو و قطعه را دربر خواهد گرفت.

    از این رو در گروه خودرویی شاهد معامله بیش از 350 میلیون سهم به ارزش 55 میلیارد تومان هستیم که بازدهی 4.8 درصدی را تا کنون به ثبت رسانده است.

    در دیگر گروه های بازار اما معاملات نسبتا مثبت و متعادل در حال انجام است. از این رو گروه فلزات اساسی، فرآورده های نفتی و محصولات شیمیایی تا کنون به دور از هیجان به معاملات امروز خود ادامه داده‌اند. در گروه بانکی اما تحرک حقیقیها کمی پُررنگ تر بوده و تمام نمادهای این گروه در محدوده مثبت قرار دارند.

    در مجموع تا این لحظه شاخص کل با رشد 1400 واحدی به رقم 167 هزار و 98 واحد رسیده است. شاخص هم وزن اما به دلایلی که در بالا گفته شد با رشد 320 واحدی در ارتفاع 27 هزار و 443 واحد قرار گرفته است. در فرابورس هم ایفکس از رشد جا نمانده و با جهش 14 واحدی به پله 1844 واحد رسیده است.

    تا کنون بیش از دو میلیارد سهم به ارزش 670 میلیارد تومان در بورس و فرابورس داوستد شده است که از این میازن بیش از 480 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این دو بازار اختصاص یافته است.

    در بین نمادهای با اهمیت بورسی، «کگل»، «رمپنا» و «وامید» بیشترین نقش را در رشد شاخص داشته‌اند. در فرابورس هم «ذوب»، «هرمز» و «دماوند» مجموعا 11 واحد آیفکس را تقویت کرده‌اند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو