فونیکسریمکسبهتام

تصمیمات وزارت صمت و تحریم‌ها، واردکنندگان خودرو را در معرض نابودی قرار داده است؛

سقوط یک رویا

عصر خودرو- پس از مشکلات عدیده‌ای که برای واردکنندگان خودرو در سال ۱۳۹۶ رخ داد و با تصویب آیین‌نامه جدید سامان‌دهی واردات خودرو، پیش‌بینی می‌شد سال ۱۳۹۷ مجدداً رونق به این بخش از بازار خودرو بازگردد. متأسفانه با آغاز سال ۱۳۹۷ و هم‌زمان با سخنرانی دونالد ترامپ و اعلام خروج کشورش از برجام، مسئولین وزارت صمت، با تصمیمات خود ضربه دیگر و این بار سهمگین‌تری به واردکنندگان خودرو بزنند.

سقوط یک رویا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، وزارت صنعت، معدن و تجارت طی 20 ماه اخیر همواره حمایت از تولید داخل را به‌عنوان اصلی‌ترین دلیل در بستن سامانه ثبت سفارش در کنار مواردی از قبیل تخلفات برخی فعالین واردات خودرو سواری معرفی کرده است درحالی‌که بخش‌های واردات و تولید اصولاً ازلحاظ نوع محصولات، قیمت‌گذاری، شرایط خرید و ... ارتباط مستقیمی با یکدیگر ندارند.

    بررسی روند واردات در یک دهه اخیر نشان از سهم حدوداً 4.5 درصدی این بخش از صنعت خودرو دارد، درحالی‌که واردات با بیش از 25٪ سهم در تأمین درآمدهای خودرویی دولت نقش بسزایی در این حوزه داشته است. بااین‌حال تصمیمات خلق‌الساعه و عمدتاً خارج از اصول و منطق در دو سال اخیر، نفس واردات را گرفته است و اجازه حیات را از این بخش از تجارت ایران گرفته است.

    در سال گذشته و هم‌زمان با دومین نمایشگاه خودرو تهران،‌ بسیاری از برند‌های خودرو جهان، با بررسی بازار و شناخت فرصت‌های تجاری ایران،‌ بر آن شده بودند تا به این بازار سرشار از پتانسیل وارد شوند که متأسفانه به دلیل مواردی از قبیل بالا بودن ریسک سرمایه‌گذاری، ‌عدم ثبات قوانین، مشخص نبودن سازمان‌‌های متولی، خروج آمریکا از برجام و .... عطای تمام فرصت‌های بالقوه را به لقای آن بخشیدند.
    در ماه‌های اخیر شاهد خروج برندهای اروپایی و شرق آسیایی از کشور بودیم، برندهایی که کمتر از یک سال از انعقاد قرارداد نمایندگی رسمی‌شان گذشته بود نیز با ترس از دست دادن بازارهای بین‌المللی و تنبیهات احتمالی آمریکا، از ایران دور شدند. این روند تا جایی پیش رفت که حتی بعضی از برندهای چینی نیز حاضر به ماندن در ایران نشده‌اند و یک به یک در حال ترک این بازار پربازده اند. این برندها به دلیل عدم روشن بودن سیاست‌های دولت ایران از یک‌طرف و مشکلات بین‌المللی از سوی دیگر به‌سرعت از بازار خارج شدند. بازاری که از هیچ یک از المانهای بین‌المللی موفقیت تبعیت نمی‌کند و شرکت‌ها می‌توانند به‌سادگی و با حداقل سرمایه‌گذاری به معرفی، ایجاد تقاضا و عرضه محصولات خود اقدام کنند.

    آژانس بازاریابی موترانا این آمادگی را دارد تا با تحلیل دقیق بازار و ارائه گزارشات زمان بندی شده از واردات و تولید خودروهای سواری و تجاری، به کارآفرینان و مدیران این حوزه خدمات مشاوره مدیریت ارائه نماید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو