فونیکسریمکسبهتام

معاون عمرانی وزیر کشور تأکید کرد

نوسازی ناوگان تاکسیرانی در انتظار تولید خودروی داخلی

عصر خودرو- رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با بیان اینکه نوسازی ناوگان حمل‌ و‌ نقل عمومی شهری در اولویت دولت قرار دارد، تصریح کرد: در راستای تحقق انسان‌محوری لازم است شهرداری‌ها به حمل و نقل سبز، پاک و مقوله‌های توسعه حمل و نقل عمومی، ایجاد پیاده راه ها و استفاده از دوچرخه توجه کنند.

نوسازی ناوگان تاکسیرانی در انتظار تولید خودروی داخلی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۲:۰۰

     به گزارش  پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از روابط عمومی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، مهدی جمالی نژاد که شامگاه 27 آذر در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما که با موضوع «مشکلات درون شهری و برون شهری حمل و نقل در کشور» پخش شد، سخن می گفت، افزود: توسعه شهری ما نامتوازن است. سیل مهاجرت از شهرهای کوچک به سمت شهرهای بزرگ و از شهرهای بزرگ به سمت کلان‌شهرها بیشتر شده و این  نامتوازنی و جاذبه شهرها مشکلاتی را در حمل و نقل ایجاد کرده است.

    وی با بیان اینکه اجرای برخی پروژه های شهری نظیر احداث زیرگذرها و روگذرها، میل به تردد با خودرو در شهرها را افزایش می دهد، افزود: راهکار اصلی در حل مشکل حمل و نقل شهری این است که مدیریت شهری باید فرهنگ سازی را اولویت خود قرار دهد و در خصوص کاهش استفاده از خودروهای شخصی و استفاده از حمل و نقل عمومی و استفاده از برخی وسایل حمل و نقل سبز مثل درچرخه و موتوربرقی برنامه ریزی های اصولی انجام داد.

    جمالی نژاد اضافه کرد: باید خطوط مترو در کلانشهر ها توسعه یابد و این فرهنگ ایجاد شود که مردم کمتر از وسایل نقلیه شخصی استفاده کنند، بنابراین فرهنگ سازی استفاده از وسایل نقلیه عمومی بسیار مهم است.

    وی افزود: استفاده از دوچرخه برای تردد در سطح شهر در اصفهان و یزد انجام می شود و فرهنگ استفاده از دوچرخه در کلانشهرهایی مثل تهران باید ایجاد شود و در کنار استفاده از وسایل نقلیه عمومی از وسایل نقلیه سبز مثل دوچرخه های برقی استفاده شود.

    جمالی نژاد همچنین از برنامه ریزی ها برای ارتقای سطح ایمنی راه های شهری با هدف کاهش آمار تصادفات عابران پیاده و موتورسیکلت سواران واز امضای تفاهم نامه با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص موتورسیکلت های برقی خبر داد.

    وی همچنین گفت: در این حوزه نوسازی و جوان سازی ناوگان حمل و نقل عمومی نیز مهم است.

    جمالی‌نژاد افزود: تغییر گفتمان فرهنگ سازی را ارتقا می دهد که این کار در شهرهای بزرگ شروع شده است. ما در این طرح به سمت انسان محور رفته ایم و شاهدیم که در برخی شهرهای بزرگ پیاده راه ها بیشتر شده است. در این طرح پیگیری های لازم در حوزه ارتقای حمل و نقل عمومی در شهرهای بزرگ انجام شده است و ترافیک در شهرهای بزرگ آرام و روان تر خواهد شد.

    رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور توجه به نوسازی ناوگان و ارتقا و تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی اتوبوسرانی و تاکسیرانی و پیگیری اجرای طرحهای نوسازی، اجرایی شدن قانون هوای پاک و توجه همه جانبه به معاینه فنی خودروها را از دیگر اولویتها برشمرد.

    معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور همچنین با اشاره به ‌مصوبات هیات دولت در خصوص اسناد آسیب شناسی شهرداریها گفت: یکی از اولویتهای ما استفاده شهرداری ها از ظرفیتهای قانونی ایجادشده در مصوبه دولت در موضوع حمل و نقل شهری است که برای‌ رفع برخی مشکلات حوزه حمل و نقل شهری بسیار مهم می باشد.

    وی همچنین از توزیع لاستیک به رانندگان تاکسی و اتوبوس و پرداخت 500 میلیارد ریال یارانه بلیت اتوبوس و مترو خبر داد و گفت: منتظر تولید خودروهای ساخت داخل از سوی خودروسازان برای پیگیری طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی شهری هستیم.

    وی درباره اقدامات انجام شده در حوزه نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری گفت: در سال های اخیر در توسعه و جوان سازی ناوگان تاکسی کارهای اساسی انجام شده است. در کنار نوسازی ناوگان اتوبوسرانی تجهیز اتوبوس های کهنه و قدیمی نیز در دستور کار است. یکی از سیاست های مهم دولت توسعه حمل ونقل عمومی است که اگر حمل و نقل کلانشهرها نوسازی و پویا شود بسیاری از مشکلات حمل و نقل مرتفع خواهد شد.

    جمالی نژاد افزود: توسعه ناوگان اتوبوسرانی شهری و مترو هزینه سنگینی را به شهرداری ها تحمیل می کند که باید در این رابطه اقدامات اساسی و حمایت ها انجام شود. در این حوزه بازسازی اتوبوس های آغاز شده است که تلاش بر این است در کنار این کار حمل و نقل ریلی را نیز توسعه دهیم.

    معاون عمرانی وزیر کشور: اقدامات خوبی برای توسعه حمل و نقل ریلی و ارتقای خطوط مترو در کلانشهرها به ویژه تهران، تبریز، شیراز، اصفهان، مشهد، قم، کرج و کرمانشاه انجام شده است.

    جمالی نژاد از امضای توافقنامه بین شهرداری کلانشهرها و شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در راستای پرداخت سهم هر مسافر مترویی بابت صرفه جویی در مصرف سوخت خبر داد و گفت: در راستای ماده (12) قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر مقرر شد به ازای صرفه جویی حاصله به ازای هر نفر سفر ریلی درونشهری رقم 9.8 سنت به شهرداری ها پرداخت شود.

    وی در خصوص توسعه قطار شهری ها گفت: ارتقای خطوط و ناوگان مترویی در 9 کلانشهر یکی از برنامه های مهم است که 95 کیلومتر آن در دست بهره برداری است، 193 ایستگاه، 1739 واگن موجود، 824میلیون سفر مسافر سالانه داریم و بعلاوه حدود 289 کیلومتر خطوط قابل اضافه داریم.

    وی افزود: تعداد واگن های جدید مورد نیاز تا پایان طرح، 2000 عدد است که امیدوارم تا سال 1400 محقق شود. در این صورت 1553میلیون سفر مسافران سالانه اضافه شده و جمع کل خطوط در پایان طرح 584کیلومتر می شود که کل تعداد کل مسافر در پایان طرح 2337میلیون سفر خواهد بود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط