فونیکسریمکسبهتام

هوندا و سانگ یانگ:

خودروسازانی از قاره‌ کهن

عصر خودرو- اگر یک سال اخیر را در نظر نگیریم، باید گفت چند سالی بود که بازار خودرو کشور داشت از انحصار خودروسازهای داخلی خارج می‌شد. از نیمه‌ اول دهه‌ ۸۰ خورشیدی به‌تدریج شرکت‌های خصوصی و گاهی همین خودروسازهای داخلی شروع به واردات برندهای معتبر خودرو از کشورهای مطرح در این زمینه کردند.

خودروسازانی از قاره‌ کهن
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  ایسنا، بنابر اعلام همراه مکانیک، در اوایل کار که وضعیت معیشت مردم خیلی بهتر از الآن بود، گزینه‌های خارجی زیادی در کنار محصولات داخلی برای انتخاب وجود داشتند. نیازی به گفتن نیست که اگر شخصی می‌توانست خودرویی خارجی از برندی معتبر در سطح جهانی تهیه کند، دور تولیدات داخل را خط می‌کشید. نمی‌شود از کشورهای پیشرو در صنعت خودرو صحبت کرد و اشاره‌ای به کره و ژاپن نکرد.

    تنها کشورهای آسیا که خودروهای درجه 1 جهانی می‌سازند. بین این دو کشور قطعا ژاپن از برندهای معتبرتری برخوردار است. از نیسان و مزدا که بگذریم، تویوتا به‌تنهایی می‌تواند اعتبار یک سیاره محسوب شود چه برسد به یک کشور. اینکه می‌گوییم محصولات ژاپنی معتبرتر از رقبای کره‌ای هستند به این معنا نیست که کره خودروی خوب ندارد. امسال یعنی سال 2018 یک خودرو از برند هیوندایی توانست عنوان بهترین خودروی سال را از آن خود کند. در میان تمامی خودروهای آمریکایی، اروپایی و ژاپنی این هیوندایی بود که بر سکوی نخست ایستاد. هوندا از ژاپن و ‌سانگ یانگ از کره، دیگر بزرگان خودروسازی این دو کشور هستند.

    هوندا شاید بیشتر شما را یاد موتورسیکلت بیندازد، چون هوندا بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ موتورسیکلت در جهان است. جالب است بدانید که هوندا علاوه بر موتورسیکلت و خودرو موتور جت، پمپ آب، قایق‌های موتوری و ... هم می‌سازد. این برند در سال 1948 و پس از جنگ جهانی به‌طور رسمی تاسیس شد. هوندا در بین 10 خودروساز برتر جهان در رتبه‌ هشتم قرار دارد. موتورهای این کمپانی در کشور ما قدمتی بسیار بیشتر از خودروهایش دارد و حضور آن‌ها به سال‌ها قبل بازمی‌گردد. خودروهای تولید هوندا اما برای نخستین بار در سال 2013 یعنی 5 سال پیش به ایران وارد شدند. هوندا برخلاف هم‌وطنان خود یعنی تویوتا و نیسان دیر بازار ایران را کشف کرد و پس از 3 سال عطای حضور در ایران را به لقایش بخشید. البته گفتنی است که مردم هم استقبال خوبی از محصولات این ژاپنی نداشتند. هوندا در 3 سال حضور خود در ایران 3 مدل از خودروهای خود را به بازار عرضه کرد.

    وقتی از خودروهای کره‌ای حرف می‌زنیم همه یاد هیوندای و کیا می‌افتند و کم‌تر کسی است که نام ‌سانگ یانگ ‌به ذهنش خطور کند. جالب است بدانید با این‌که هیوندای و کیا شهرت بیشتری نسبت به سانگ یانگ دارند، اما این سانگ یانگ است که نخستین کمپانی خودروساز در کره به‌حساب می‌آید. شاید مهم‌ترین نکته‌ای که باید راجع به ‌سانگ یانگ گفت شریک تجاری این کمپانی است. شریکی بانامی سنگین: دایملر- بنز. سابقه‌ سانگ یانگ در ایران بسیار بیشتر از هوندا است. این کره‌ای هم در اوایل دهه‌ 80 ایران را پیدا کرد و با موسو خود را به ایرانیان معرفی کرد. سانگ یانگ پس از گذشت بیش از 15 سال از ورود به سرزمین پارسیان، همچنان از معدود باقی‌مانده‌ها در بازار است و تیوولی را برای فروش در بازار ایران دارد.

    همان‌طور که گفتیم آمدن و رفتن هوندا خیلی سریع بود و این کمپانی یا نخواست در مورد بازار ایران رویکردی صبورانه داشته باشد و یا نگذاشتند. درهر صورت نتیجه این است که آخرین خودرویی که از این خودروساز می‌توان در ایران پیدا کرد مربوط به سال 2016 است. به‌هرحال این سرعت در رفت‌وآمد هم باعث نشده که قیمت هوندا مانند دیگر خودروها دستخوش تغییر فراوان نشود. آخرین‌ مدلی که از هوندا در بازار وجود دارد نزدیک به 500 میلیون تومان ارزش دارد. توجه داشته باشید که این خودروی 500 میلیونی ساخت سال 2016 است.

    اما افزایش قیمت سانگ یانگ به دلیل تنوع بیشتر محصولاتش ملموس‌تر است. گران‌ترین خودروی این برند قیمتی معادل 350 میلیون تومان دارد. اگر بخواهیم مثالی بزنیم که عمق فاجعه را درک کنید باید به تیوولی که تنها محصول حال حاضر این خودروساز در کشورمان است اشاره‌ کنیم. در پاییز سال گذشته تیوولی قیمتی حوالی 100 میلیون تومان داشت. اما اکنون تیوولی ارزشی بیش از 240 میلیون تومان دارد. 140 میلیون افزایش قیمت در عرض یک سال! با 140 میلیون تومان در سال گذشته می‌توانستید خودروهایی بخرید که اکنون 400 میلیون تومان قیمت دارند و این چرخه ادامه‌دار است.

    شما می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت همراه مکانیک ضمن آشنایی با انواع خودروهای این دو خودروساز به قیمت محصولات هوندا و قیمت محصولات سانگ یانگ هم دسترسی داشته باشید. برای این منظور کافی است به صفحه نقد و بررسی خودروها مراجعه کرده و سازنده موردنظر خود را انتخاب کنید.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو