فونیکسریمکسبهتام

همزمان با آغاز سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی

قطعات دنده ای گیربکس تیبا در مگاموتور به تولید داخلی رسید

عصرخودرو: همزمان با آغاز سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، با تلاش تیم پروژه و همت بلند کارشناسان و متخصصین مگاموتور، ساخت داخل ست دنده های یازده گانه خودروی تیبا شامل: فورج، بلنک و دنده زنی و تولید گیربکس تمام ایرانی در خط مونتاژ جدید تمام اتوماتیک به بهره برداری رسید.

قطعات دنده ای گیربکس تیبا در مگاموتور به تولید داخلی رسید
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۹:۰۵:۰۰
    به گزارش «عصرخودرو» کربلایی رضا مدیر پروژه افزایش ظرفیت قوای محرکه تیبا مگاموتور با اعلام این خبر گفت: قطعات دنده ای گیربکس تیبا شامل بر 14 قطعه می باشد که سه عدد از آنها با گیربکس خودرو X100 مشترک بوده و 11 قطعه دیگر کاملا متفاوت می باشد. با توجه به سطح تکنولوژی و کیفیت بالای این قطعات، تاکنون این قطعات عمدتا از کشور کره جنوبی تامین می شد.

    وی افزود: با فراهم نمودن بسترهای مناسب و تلاش همه جانبه تیم مگاموتور و همکاری دلسوزانه و شبانه روزی زنجیره تامین مگاموتور نمونه های داخلی این قطعات از اسفند ماه سال 90 پس از انجام تست های مختلف و اخذ تاییدیه های کیفی لازم، تولید انبوه آن آغاز گردیده است. با توجه به اینکه پروسه تولید دنده های مورد استفاده در سیستم های انتقال قدرت بسیار پیچیده بوده و دارای مراحل مختلفی اعم از: تولید مواد اولیه مناسب، فورج کاری، عملیات بلنک زنی (ماشینکاری اولیه)، عملیات دنده زنی، عملیات حرارتی و فرآیندهای سنگ زنی می باشد، لذا تولید آن جز با همت و تلاش همه جانبه و برنامه منظم امکان پذیر نمی باشد.

    مدیر پروژه تیبا در مگاموتور افزود: با توجه به تکنولوژی بالای گیربکس تیبا و به دلیل بالاتر بودن گشتاور و توان ورودی آن نسبت به گیربکس پراید، مواد اولیه قطعات دنده ای گیربکس تیبا از جنس مرغوب تری نسبت به قطعات مشابه پرایدی استفاده شده و دارای استحکام بالاتری می باشند. این مواد کاملا داخلی بوده و از شرکت فولاد آلیاژی ایران واقع در یزد تهیه می گردد. این مواد در شرکت آهنگری تراکتورسازی ایران واقع در تبریز فورج کاری شده و سپس بلنک (ماشینکاری اولیه) قطعات در شرکت صنایع نساجی ایران واقع در تبریز تولید شده و برای دنده زنی (ماشینکاری نهایی) به شرکت دنده فن آور ارسال می گردد. در شرکت دنده فن آور کلیه مراحل دنده زنی، سایزینگ و عملیات حرارتی مورد نیاز بر روی قطعات صورت پذیرفته و پس از کنترل های جامع ابعادی و متالوژیکی آماده ارسال و مونتاژ در خطوط مونتاژ گیربکس تمام اتوماتیک می گردد. قابل ذکر است نقشه ها، قالبها و دستگاههای مناسب در مراحل مختلف تولیدی با همت بالای مهندسان و متخصصان توانمند ایرانی در مگاموتور و شرکتهای مورد اشاره تهیه و ساخته شده است.

    کربلایی رضا تصریح کرد: در مورد خطوط مونتاژ گیربکس تیبا نیز نظر بر اینکه خودروی تیبا بعنوان اولین خودروی ملی گروه معظم سایپا و بعنوان محصول اصلی این گروه تعریف گردیده است افق کاری مگاموتور، طراحی خط تولید و مونتاژ با بالاترین سطح کیفی ممکن به منظور حصول اهداف کیفی گروه و کسب حداکثری رضایت مشتریان بوده است.

    وی افزود: از مزایای این خط تمام اتوماتیک نسبت به خطوط سنتی مونتاژ، استفاده از تجهیزات کنترلی صد درصد به منظور ضد خطاسازی فرایندهای مونتاژ و به حداقل رساندن امکان بروز خطای اپراتوری می باشد. تجهیزات ضد خطای بکار گرفته شده در این خط امکان انتخاب و استفاده نا صحیح از قطعات را از اپراتور سلب نموده و سطح کیفی مطلوبی را برای محصول فراهم می نمایند. در ایستگاه های حساس فرایندها بصورت تمام اتوماتیک توسط ماشین آلات انجام می گیرد تا در کنار سطح کیفیت بالا سطح تیراژ مطلوب نیز قابل دستیابی باشد.

    مدیر پروژه افزایش ظرفیت تیبا مگاموتور در ادامه گفت: پیرو بیانات مقام معظم رهبری در خصوص نام گذاری سال 91 به عنوان سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی، و با توجه به فشارهای همه جانبه کشورهای غربی و تحریم های صورت گرفته از طرف استکبار جهانی، خودکفایی در تولید قوای محرکه تیبا از اولویتهای مهم شرکت مگاموتور می باشد تا علاوه بر بهره گیری از نیروهای داخلی و اشتغال هموطنان ایرانی بتوان از پایداری کمی و کیفی محصول اطمینان حاصل کرد.

    وی افزود: با عنایت به ساخت داخل شدن این قطعات ضمن جلوگیری از خروج ارز از کشور و ایجاد اشتغال برای هموطنان کشورمان، مشکلات متفاوتی از قبیل قیمت بالا، کیفیت و کمیت، حمل و نقل قطعات و تحویل به موقع مرتفع گردیده و با کمال خرسندی خود کفایی در این محصولات حاصل گردیده است. اثبات این ادعا که ایرانی توانمند است و اگر بخواهد، انجام می دهد.
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۵ روز پیش
        آرشیو